Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med booting


Anbefalte innlegg

Heihei! Takk for at du tar deg tid til å se over problemet mitt. Jeg går gjennom hva jeg gjorde steg for steg slik at du kanskje får en bedre anelse av problemet

 

Jeg kjøpte nytt kabinett for en stund siden og fikk det i posten i dag.

 

Jeg installerte alle komponentene. De er alle det samme som før bortsett fra CPU kjøleren som er ny (CM v10)

 

PCen bootet fint, men jeg syntes jeg fikk litt høye temperaturer på CPUen, så jeg skrudde av PCen og strammet kjøleren litt til ettersom jeg så den ene skruen var litt mindre fast enn de andre.

 

Når jeg så skulle starte PCen kom bare POST opp, og ville ikke lenger. Fikk ikke gå inn i BIOS heller.

 

LED displayet på BIOSen stopper ved "Boot Device" så jeg tenkte det var noen hardware problemer.

 

Jeg skiftet sata kabel og sørget for at alle kabler satt som de skulle.

 

Da bootet PCen, men jeg fikk beskjed om å restarte "to apply new changes"

Jeg tenkte at det var siden jeg også hadde skiftet sata kontakt og PCen kanskje tenkte det var en ny disk

 

Da den så restartet fikk jeg fremdeles POST problemet.

 

Jeg tok deretter ut disken av HOTSWAPPEN og satt det inn i en vanlig railmount siden jeg tenkte at det kanskje var noe problemer med kontakten der. Har hørt noen 800D kabinetter kommer med feil på hotswappen.

 

Det samme skjedde. Jeg bootet fikk beskjed om å restarte, og den satt fast i POST uten å en gang komme i BIOS. LED displayet viste fremdeles BOOT DEVICE.

 

Jeg tok ut reset switchen siden jeg tenkte den satt i permanent reset, men ingen sukse.

 

Jeg er forsiktig med statisk elektrisitet og hadde på armbånd hele tiden, så jeg tviler på at jeg har ødelagt noe sånn sett, men det kan jo hende for eksempel harddisken røk.

 

Noen som har noen gode tips på hva jeg burde prøve?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker. Men hvis jeg skulle tippe vil jeg tro at noe er galt med CPU'en. Har du tatt av vifta for å se? Har hørt om tilfeller før der CPU'en har gått så varm at den smelter.

 

PS. Disse armbåndene er (ifølge meg!) ubrukelige. Når du tar i kanten til maskinen, er du jordet med den. Dermed kan du ikke gi den støt med mindre du tar på deg bestemors hjemmestrikka sokker og tar et par runder på gulvteppet. :)

Lenke til kommentar

Har nok ikke det, kjørte core temp, og tempen lå på rundt 40'C idle. Kjørte prime, og de kom opp i 85'C, noe jeg syntes var fort høyt da den forige kjøleren kjørte rundt 78'C.

 

Problemet var en løs skrue som hadde satt seg fast.

PCen booter nå fint, men jeg har ikke lyd på PCen, noe som er litt trist da.

 

Må finne en løsning på dette her, hehe.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet. Første gangen jeg startet PCen etter å ha fjernet skruen så hadde jeg lyd. Etter neste reboot fikk jeg ikke noenting, bare skurring.

 

Ellers er systemet veldig stabilt nå ser det ut som. Kjørt prime i noen timer.

 

Har cleared CMOS, byttet BIOS,(har to), oppdatert drivere. Sjekket kabler.

 

Har prøvd AC97, HD Audio og Onboard greia bak.

 

Vurderer en fresh install av Windows i morgen. Får se om det funker

 

Hadde bare vært j**** surt å måtte kjøpe nytt HK. Det var alt for dyrt fra starten av :p

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Spørs om du har fått en kortsluttning? Er du heldig så kan man se denne, et lite merke hvor skruen har kortsluttet to kretser på hk, i noen tilfeller så kan det være nok å tørke bort dette mens i andre tilfeller er hele kretsen gåen.

 

Andre ting som kan prøves er å få ut all strømmen av hovedkortet, dvs plugg ut strømkablene , hold inn power knappen for raskere utladning og få tatt ut pc batteriet.

Lenke til kommentar

Da har du sannsynligvis skadet lydkretsen, uansett se om du kan rense hovedkortet med elektronikk rens (spray) så kan du prøve å la det stå noen timer før du prøver på nytt, er du heldig så fikser dette problemet.

 

Om det ikke fungerer så må du satse på nytt hk, vanskelig å si hva mer du kan ha skadet pga skruen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...