Gå til innhold

5D MKII og 24-105 IS Fokustrøbbel?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig kjøpt inn et 5D Mark II, og sliter litt med fokus på et 24-105 objektiv som jeg har hatt en stund.. Jeg får litt "usammenhengende" resultater, der det ene bildet kan være i fokus, og det neste i rekken er soft.

Er ikke snakk om mye, men nok til at jeg irriterer meg over det.

Jeg skyter med fokus på "one shot", bruker senter fokuspunktet og peker dette på øynene for så og komponere bildet.

 

Følgende bilder er tatt rett etterhverandre, men det er forskjell i fokus.

 

EXIF:

 

Blender: F8

Lukker: 1/100 / 1/125

Brennvidde: 75 mm

ISO:100

 

100 % crop, konvertert til JPEG uten noen form for behandling.

 

Lurer egentlig på hvor feilen ligger, om det er meg, kameraet eller objektivet.

Har fått lignende resultater ved tidligere shoots, men finner liksom ikke noe mønster.

Først trodde jeg kanskje det kunne være bevegelsesuskarphet, men mener da da 1/100 skal være nok til å fryse et objekt som står bom rolig..

 

Lurer på å levere hele stasen inn på fotovideo til sjekk, men tenkte jeg skulle høre her først.

 

-Fredrik

post-61986-1283805950,3897_thumb.jpg

post-61986-1283805967,8051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det andre bildet ditt der ser mer ut som kamerashake eller at motivet flytter seg. Selv om det er 1/100s skal motivet være ganske i ro for at det skal bli skarpt. Stod motivet helt i ro?

 

Ellers - endrer du vinkel på kameraet ved rekomponering, så flytter du også fokusplanet en del - les mer her. Hvis du på bildet fokuserer på øynene og rekomposerer så det blir vannrett, så blir fokusplanet den røde linjen og ikke den grønne.

Lenke til kommentar

Det andre bildet ditt der ser mer ut som kamerashake eller at motivet flytter seg. Selv om det er 1/100s skal motivet være ganske i ro for at det skal bli skarpt. Stod motivet helt i ro?

 

Ellers - endrer du vinkel på kameraet ved rekomponering, så flytter du også fokusplanet en del - les mer her. Hvis du på bildet fokuserer på øynene og rekomposerer så det blir vannrett, så blir fokusplanet den røde linjen og ikke den grønne.

 

Hei!

 

Takk for link.. "Why focus recompose SUCKS" =)

 

Spørs om jeg må legge om teknikken min litt da, og satse på en annen fokussensor og se om det hjelper før jeg skylder på utstyret.

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nylig kjøpt inn et 5D Mark II, og sliter litt med fokus på et 24-105 objektiv som jeg har hatt en stund.. Jeg får litt "usammenhengende" resultater, der det ene bildet kan være i fokus, og det neste i rekken er soft.

Er ikke snakk om mye, men nok til at jeg irriterer meg over det.

Jeg skyter med fokus på "one shot", bruker senter fokuspunktet og peker dette på øynene for så og komponere bildet.

 

Følgende bilder er tatt rett etterhverandre, men det er forskjell i fokus.

 

EXIF:

 

Blender: F8

Lukker: 1/100 / 1/125

Brennvidde: 75 mm

ISO:100

 

100 % crop, konvertert til JPEG uten noen form for behandling.

 

Lurer egentlig på hvor feilen ligger, om det er meg, kameraet eller objektivet.

Har fått lignende resultater ved tidligere shoots, men finner liksom ikke noe mønster.

Først trodde jeg kanskje det kunne være bevegelsesuskarphet, men mener da da 1/100 skal være nok til å fryse et objekt som står bom rolig..

 

Lurer på å levere hele stasen inn på fotovideo til sjekk, men tenkte jeg skulle høre her først.

 

-Fredrik

 

Gjør som trondster sier.

Gå over til liveview, her kan du zoome inn på skjermen og se forskjellen. Liveviewfokuasering er mye mer presis og du ser hva du får.

 

5D2 og 24-105 kan leveres serviceproffen og få gratis justering av fokus. Jeg lverte mitt utstyr med svært gledelig resultat.

Lenke til kommentar

Ser for meg at metoden med live view og manuell fokus funker superdupert på stillestående ting..

Hva slags teknikk bruker dere da på ting som gjerne går litt raskere, en brudeshoot feks, der en ofte må henge med i svingene for å få med seg de rette uttrykkene. Velge det fokuspunktet som er nærmest der du vil ha fokus i portrettformat, ofte det øverste, og bruke det.

 

 

Fokusjustering, GRATIS?? Det må en jo bare kaste seg på!

 

-Fredrik

Lenke til kommentar

Har litt av samme problemet selv med 5DII og 24-105, og særlig når jeg nærmer meg nærgrensen. Prøvde objektivet på 7D'n og der satt autofokusen kontant med en gang der 5DII slet.

 

Mulig at det kan bli noe bedre med justering, men vet ikke om jeg gidder sende inn både hus og objektiv. Så lenge objektivet funker bra på 7D antar jeg at det kanskje er huset, autofokusen til 5DII som er problemet?

 

Tor

Lenke til kommentar

Ser for meg at metoden med live view og manuell fokus funker superdupert på stillestående ting..

Hva slags teknikk bruker dere da på ting som gjerne går litt raskere, en brudeshoot feks, der en ofte må henge med i svingene for å få med seg de rette uttrykkene. Velge det fokuspunktet som er nærmest der du vil ha fokus i portrettformat, ofte det øverste, og bruke det.

 

 

Fokusjustering, GRATIS?? Det må en jo bare kaste seg på!

 

-Fredrik

 

Liveview funker ikke i alle situasjoner, nei.

 

Problemet med 5D2 er at den er generellt treg hva angår fokusering, også sammen med 24-105. 24-70 er feks kjappere. Så det med riktig fokusering krever litt av brukeren.

 

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener men, jeg legger alltid fokuspunktet over øyet på den jeg tar bilde av. Så vet vi også det at fokuspunktet i midten kan funke bedre enn de andre. Det betyr cropping i ettertid. Om det ikke går så veldig fort for seg kan du velge et annet fokuspunkt rundt og komponere slik du vil ha det.

 

Helt klart at gratis justering er verdt pengene:-). En må bare benytte seg av den muligheten. Jeg merket forskjell etter at midt utstyr var justert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...