Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjønssjukdommer, hvordan forholder du deg til det?


Gjest 123 ka blir de

Anbefalte innlegg

Gjest 123 ka blir de

Ønsker litt små anonymt og lage en lite tråd om det her, siden det er mange som lurer på ting..

 

Selv er eg veldig usikker i forhold til temaet, har hatt flere partnere, mange eg ikke husker engang, litt småfyll og det har blitt litt den her "Du kom her" også blir det jo og stå opp om morgenen og tenke "nei faen ikke nå igjen" og finne litt kle OL ringe en kompis og komme seg bort..

har aldri vært og testet meg.

 

Di fleste kjønssjukdommer er jo smittsomme, har i det siste vært i et fastforhold og tenkte lenge i starten og gå og sjekke meg, men ble aldri, vært lenge siden eg har hatt et forhold til en annen person en denne, og lurer på om det er mange andre som føler det på samme måten, som om, viss jeg hadde noe har nok denne det også, og det kan jo komme andre veien også..

 

har ingen plager, men ville nok vært naturlig siden sykdommer er mer vanlig en folk tror..

 

eg lurer litt på hvordan du forholder deg til dine eventuelle sykdommer, i forhold til partnere og sånt, har ikke planer om og sjekke meg, var ganske nær engang, eg og en kompis veddet om det, heldigvis tapte han, utfallet av det er en annen historie, selv om den er litt morsom :)

 

Men om du har sykdommer, hvordan lever du med dem? det er jo medisiner for mye, men jeg tenker på sykdommer som kommer for og bli, hvordan er følelsen? når du får vite det, er mest det jeg er redd for, siden det her ble en liten helsetråd burde den kanskje vært i helse tråden, var ikke sånn den skulle bli, så la oss skape den litt som den skulle bli :)

 

 

Ønsket og lage en liten informasjons tråd angående diverse sjukdommer og forskjellige symptomer på dem, så folk har og peile seg inn på såklart, men uten at her skal komme noen super leger her og fortelle folk noe som helst, kun en lege kan stille en diagnose, man hører ofte om viktigheten med og besyke seg, men omtrent hvor stor sjangs er det for og pådra seg en sykdom? bruker aldri kondom selv, eller brukte vell aldri, bruker ikke nå heller siden jeg har fast partner, men hvordan forholder folk seg engentlig til tilfeldig sex? er det vanlig og bare skippe kondomen siden sjangsene er så små?

 

Og hvordan er det og sjekke seg?

 

 

for og lage denne tråden til en liten info tråd så er det vell bare og fyre laus med litt generell info om di mest vanlige sjukdommene, og hvordan dem oppstår, alvorligheten med og generelt om sjukdommene og behandligene.

 

 

Klamydia;

 

Årsaken til klamydia er bakterien Chlamydia Trachomatis. Bakterien kan gi infeksjon i kjønnsorganer, rectum/endetarm, øye og lunger. På denne temasiden vil du få informasjon om klamydiainfeksjon i kjønnsorganer.

 

Klamydia smitter ved ubeskyttet samleie. Tilstanden er enkel å behandle dersom den oppdages, men på grunn av beskjedne symptomer, vil mange gå med en kronisk uoppdaget infeksjon. Dette kan føre til betennelse i ledd, eggstokker og bitestikkel. I verste fall kan tilstanden gi sterilitet. I tillegg kan arrdannelse i eggleder gi svangerskap utenfor livmoren, og nyfødte kan bli smittet og få hissige øyebetennelser og lungebetennelse. Klamydiainfeksjon som har stått for lenge regnes som en av de hyppigste årsakene til barnløshet i den vestlige verden.

 

Symptomer:

Skummelsykdom siden du ofte aldri får symptomer men du bør være oppmerksom på:

 

 

- Svie ved urinering

 

- Utflod fra vagina hos kvinner og fra urinrøret hos menn. Denne utfloden ser litt hvitaktig ut

 

- Smerte, hevelse og ømhet over testiklene eller over eggstokkene. Eggstokkene ligger litt på siden ut mot hoften

 

- Leddverk i hele kroppen.

 

Når klamydia blir oppdaget på et tidlig stadie kan det lett behandlest..

 

 

Herpes:

 

Infeksjon med herpesvirus på kjønnsorganer forårsakes av herpes simplexvirus. Det finnes to typer herpes simplexvirus, og det vanligste på kjønnsorganene er type 2. Type 1-virus er kjennetegnet av blemmer og sårdannelse rundt munnen, og mange får dette førstegangsutbruddet i barneårene. Senere kan viruset reaktiveres og gi munnsår ved for eksempel forkjølelsesepisoder.

 

Symptomer

 

- Røde, ømme og hovne kjønnsorganer både hos kvinner og menn ved en primærinfeksjon

 

- Typiske blemmer, som ligner til forveksling på blemmer rundt munnen, kan observeres

 

- Blemmene vil etter hvert sprekke, og man kan se små sår på kjønnsorganene

 

- Ved primærinfeksjonen kan man også ha feber, slapphet og smerter i ledd. Dette kan ligne på vanlig influensa

 

- Mange vil oppleve smerter ved urinering

 

- Ved nye utbrudd, eller det som kalles en sekundærinfeksjon vil ikke influensalignende symptomer være like fremtredende

 

- Blemmene er færre, sårene er færre og de er ofte mindre smertefulle

 

- Tilstanden kan gi skamfølelse, urenhetsfølelse og et dårligere seksualliv.

 

 

 

Dette er 2 av di mest vanlige sykdommene, informasjonen er henter i fra www.kjønssykdommer.no :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "tilfeldig sex" dvs. du kjenner ikke den andre parten i stor nok grad til at du kan stole på dem, så bør du absolutt bruke kondom. De kan si hva de vil om P-piller og at de ikke har noe som kan smitte osv., du tar en risiko hvis du ikke er sikker. Både for sykdommer og for å starte et liv som ikke har noen foreldre som er klare til å ta det imot.

 

Og hvis du har utsatt deg for risikio (partnere du ikke kan stole på og du selv ikke har sørget for å sikre deg), så bør du teste deg, med mindre det har gått lang tid siden du var utsatt for risiko (usikker på hvor lang tid det tar før de seigeste kjønnssykdommene får virkninger, men har sett at noen kan ta opptil 3 måneder før de gir symptomer).

Lenke til kommentar

Etter å ha vasset meg gjennom alt det vrøvlet du skrev mener jeg å ha kommet fram til dette:

 

1: Du har ofte hatt usikker sex.

2: Du har ikke testet deg.

3: Du vil vite hva som er "vanlig" å gjøre i forhold til kjønnssykdommer.

 

1: Slutt med dette. Det har blitt enklere og enklere å ha sikrere sex.

2: Test deg. Hvorfor faen skulle du ikke gjøre dét? Hva som skjer der finner du en bråte informasjon om på nettsteder som ung.no og slikt. Du kan også snakke med lege.

3: Hva inni granskauen spiller det for en rolle hva som er "vanlig"? Sier du at dersom det er vanlig å ha usikker sex på ONS, og aldri sjekke deg, så kommer du til å gjøre akkurat det samme?

 

Gå og sjekk deg, det er det absolutt minste du kan gjøre for partnerne dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...