Gå til innhold

Spørsmål omkring kjøleskap/fryseboks


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

En ting jeg lurer på er om et kjøleskap eller en fryseboks bruker mer energi jo mer som er i den. Den bruker jo energi til å kjøle ned massen som settes inn, men når den er nedkjølt bruker den fortsatt mer energi på å holde mye masse nedkjølt?

 

Lurer for dette fordi om jeg har f.eks. mye drikkevarer i et elektrisk kjøleskape hele tiden bruker det mer strøm enn om jeg bare setter inn en flaske brus noen timer før jeg skal drikke den?

Endret av no_id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

En ting jeg lurer på er om et kjøleskap eller en fryseboks bruker mer energi jo mer som er i den. Den bruker jo energi til å kjøle ned massen som settes inn, men når den er nedkjølt bruker den fortsatt mer energi på å holde mye masse nedkjølt?

Enkelt og greit så er svaret nei. Når alt er nedkjølt til temperaturen kjølekspet er satt til å holde, bruker kjøleskapet energi på å flytte varmen som kommer inn utenfra og det avhenger ikke av hva som er inni.

Lenke til kommentar

Hei,

En ting jeg lurer på er om et kjøleskap eller en fryseboks bruker mer energi jo mer som er i den. Den bruker jo energi til å kjøle ned massen som settes inn, men når den er nedkjølt bruker den fortsatt mer energi på å holde mye masse nedkjølt?

 

Litt uten om det du spør om, men allikevel:

Det er energieffektivt å ha et fullt kjøleskap. Hver gang du åpner døra byttes en del kald luft med varm luft. Jo fullere kjøleskap jo mindre luft byttes ut og mindre varm luft må kjøles ned.

Lenke til kommentar

Litt uten om det du spør om, men allikevel:

Det er energieffektivt å ha et fullt kjøleskap. Hver gang du åpner døra byttes en del kald luft med varm luft. Jo fullere kjøleskap jo mindre luft byttes ut og mindre varm luft må kjøles ned.

 

 

Stemmer det, bortsett fra for kiste-frysere, der du ikke får stor luft-utskifting.

Lenke til kommentar

Litt uten om det du spør om, men allikevel:

Det er energieffektivt å ha et fullt kjøleskap. Hver gang du åpner døra byttes en del kald luft med varm luft. Jo fullere kjøleskap jo mindre luft byttes ut og mindre varm luft må kjøles ned.

I tillegg holder brus bedre på varmen/kulda enn luft, dvs det tar lengre tid å varme opp brus enn luft, og man får derfor lengre tid mellom start/stopp av kjølekompressoren, noe som igjen fører til mindre slitasje og mindre strømforbruk siden kompressoren bruker litt tid på å få full effekt.

Lenke til kommentar

Med andre ord: Egentlig burde man fylle ut ubrukt kjøleskapsplass med f.eks. vannflasker, hvis man sjelden utnytter hele kapasiteten? Kanskje det vil gi mindre nattlig kjøleskapsdur også. Hmm.

Men hvis du så trenger plassen må du ta ut vann som du allerede har betalt for å kjøle ned... Det blir en avveining mellom hvor tomt skapet er og hvor ofte du trenger plassen, tror uansett det er små beløp det dreier seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...