Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjøyter i vegg/tapet sprekker


Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kjenner til dette problemet, og kan

gi meg et råd om hvordan det løses:-

 

Det er et eldre hus (1964). Problemet jeg har slitt med i senere år, er at der det er skøyter mellom huntonitt-plater, så revner tapeten

på nytt og nytt.

 

Har prøvd med sånn skjøtepapir, og også fugemasse i skjøtene.

Men etter noen mndr. dukker det opp igjen. At det enten blører seg, eller sprekker opp der.

 

Som man ser på bildene, har jeg nå revet av tapeten akkurat der det skjer.

 

post-12139-1283699813,7974_thumb.jpg

 

post-12139-1283699790,1082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er treverket som flytter litt på seg pga fukt/tørke og kulde/varme. Ikke så lett å unngå i gamle hus.

 

Det går an å prøve å legge en selvklebende-glassfiberremse over skjøten og så sparkle ut med platesparkel.

Da bør den gamle tapeten fjernes først, og det kan jo være litt av en jobb hvis den sitter godt.

 

Ser ut som fra bildet at det er en vinyltapet du har der nå?

Kan lønne se å henge en lavstruktur glassfibertapet som er litt mer fleksibel i stedet

 

Er det veldig mye bevegelse i platene så vil nok ikke dette hjelpe heller. Da sprekker det nok opp uansett.

er det bare i skjøtene over vinduet dette skjer, eller alle skjøter i hele rommet?

 

Prøv eventuelt på en skjøt først (sparkling og remse) og la det stå en stund, så vil du se om det sprekker opp igjen.

Endret av Artemis-Entreri
Lenke til kommentar

Ja sånn glassfiber-tape fikk jeg som råd på en malerforretning også, og har kjøpt det.

 

Så får jeg se hva slags sparkel jeg bør ha og prøve det.

 

På øverste bilde er det papirtapet, på nederste vinyl.

 

På bildene er det over dører. Og altså bare der.

På to soverom er det over vindu, og på samme sted nedenfor.

 

Takk for tipset.

Om det sprekker opp igjen, er da noe annet å gjøre?

Lenke til kommentar

Men før du setter i gang med noen større oppussing, bør du sjekke grunnmuren om det er sprekker i den også. Hva med vinduer og dører, går alle fint, eller er noen trege å åpne og lukke? Hva med gulvene, er de ute av vater? Hvis ja på noen av dette bør du sjekke om huset har setningsskader, og om grunnen er stabil, eller fortsatt setter seg.

 

Hvaslags grunn ligger huset på? Berg? Sand/grus? Leire eller leirrik morene? Forskjellig grunn i hvert hushjørne?

 

Taklista på øverste bilde ser ut til å bøye seg synlig. Dersom dette ikke er forvrengning i kameralinsa, men det ser slik ut i virkeligheten også, kan det tyde på at huset har setningsskader. Dersom huset fortsatt siger, vil ingen innvendig opppussingsjobb uansett hvilke skjøteremser, tapeter eller plater du bruker løse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...