Gå til innhold

Lønn nyutdannet


Anbefalte innlegg

Hører stadig vekk at nyutdannede sivinger har en startlønn på ca 400k. Men kjønner ikke helt hvordan det er med skatt.

 

I skattelistene ser jeg at en nyutdannet jeg kjenner har inntekt 360k, formue på nesten null (eier ikke hus og har ikke lån) og skatt 126k. Betyr dette at hun netto tjener 360k-126k = 234k ?

 

Jeg har aldri satt meg inn i sånne saker før, så fint om noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer, som er 19500 i mnd utbetalt.

 

Nå er det ikke så enkelt da det er halv skatt i desember og man får lønn 11 mnd i året da feriepenger fra året før er juli.

Da snakker vi 21272 , men så er det halv skatt i desember så utbetalingen vil se litt annerledes ut. Noen hundrelapper mindre pr mnd for å ta dette igjen i desember.

 

 

Så er det to ting til, skatten kan være feil beregnet, baksmell/få igjen og tallene fra skattelistene på nett stemmer ikke alltid.

 

Det lønner seg å eie med lån fremfor å leie, man får igjen 28% av rentene sine på skatten.

Dvs rentene på lånet er 28% lavere en på papiret sånn totalt sett.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er feil! Inntekten som er oppgitt på skattelistene er netto (etter skatt). Om du legger sammen inntekt og innbetalt skatt får du en pekepinne på hva vedkommende har hatt i lønn (brutto), div. fradrag, skatteklasse osv vet en jo ikke så det er ikke nøyaktig.

 

Kan forresten si at startlønnen til en siv.ing. ligger på ca 450K i året (brutto) avhengig om det er privat, statlig eller kommunalt. (er selv ingeniørstudent så jeg har tilgang til lønnsstatistikken til fagforbundet)

Lenke til kommentar

Det er feil! Inntekten som er oppgitt på skattelistene er netto (etter skatt). Om du legger sammen inntekt og innbetalt skatt får du en pekepinne på hva vedkommende har hatt i lønn (brutto), div. fradrag, skatteklasse osv vet en jo ikke så det er ikke nøyaktig.

 

Kan forresten si at startlønnen til en siv.ing. ligger på ca 450K i året (brutto) avhengig om det er privat, statlig eller kommunalt. (er selv ingeniørstudent så jeg har tilgang til lønnsstatistikken til fagforbundet)

 

Dette er det motsatte av det jeg alltid har hørt.

 

Så du mener at vennen min i eksempelet har nettolønn på 360k ?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Det er feil! Inntekten som er oppgitt på skattelistene er netto (etter skatt). Om du legger sammen inntekt og innbetalt skatt får du en pekepinne på hva vedkommende har hatt i lønn (brutto), div. fradrag, skatteklasse osv vet en jo ikke så det er ikke nøyaktig.

 

Kan forresten si at startlønnen til en siv.ing. ligger på ca 450K i året (brutto) avhengig om det er privat, statlig eller kommunalt. (er selv ingeniørstudent så jeg har tilgang til lønnsstatistikken til fagforbundet)

 

Dette er feil..

 

Slik er det:

 

http://www.dinside.no/826271/dette-sier-tallene

Lenke til kommentar

Det er feil! Inntekten som er oppgitt på skattelistene er netto (etter skatt). Om du legger sammen inntekt og innbetalt skatt får du en pekepinne på hva vedkommende har hatt i lønn (brutto), div. fradrag, skatteklasse osv vet en jo ikke så det er ikke nøyaktig.

 

Kan forresten si at startlønnen til en siv.ing. ligger på ca 450K i året (brutto) avhengig om det er privat, statlig eller kommunalt. (er selv ingeniørstudent så jeg har tilgang til lønnsstatistikken til fagforbundet)

 

Dette er feil..

 

Slik er det:

 

http://www.dinside.no/826271/dette-sier-tallene

 

Om du leser linken så ser du at skattelistene inneholder bla. "Nettoinntekt (alminnelig inntekt før særfradrag)"

Lenke til kommentar

Det er feil! Inntekten som er oppgitt på skattelistene er netto (etter skatt). Om du legger sammen inntekt og innbetalt skatt får du en pekepinne på hva vedkommende har hatt i lønn (brutto), div. fradrag, skatteklasse osv vet en jo ikke så det er ikke nøyaktig.

 

Kan forresten si at startlønnen til en siv.ing. ligger på ca 450K i året (brutto) avhengig om det er privat, statlig eller kommunalt. (er selv ingeniørstudent så jeg har tilgang til lønnsstatistikken til fagforbundet)

 

Dette er feil..

 

Slik er det:

 

http://www.dinside.no/826271/dette-sier-tallene

 

Om du leser linken så ser du at skattelistene inneholder bla. "Nettoinntekt (alminnelig inntekt før særfradrag)"

 

ja? Forandrer ikke at dette er 100% tull...

Lenke til kommentar

Det er feil! Inntekten som er oppgitt på skattelistene er netto (etter skatt). Om du legger sammen inntekt og innbetalt skatt får du en pekepinne på hva vedkommende har hatt i lønn (brutto), div. fradrag, skatteklasse osv vet en jo ikke så det er ikke nøyaktig.

 

Kan forresten si at startlønnen til en siv.ing. ligger på ca 450K i året (brutto) avhengig om det er privat, statlig eller kommunalt. (er selv ingeniørstudent så jeg har tilgang til lønnsstatistikken til fagforbundet)

 

Dette er feil..

 

Slik er det:

 

http://www.dinside.no/826271/dette-sier-tallene

 

Om du leser linken så ser du at skattelistene inneholder bla. "Nettoinntekt (alminnelig inntekt før særfradrag)"

 

ja? Forandrer ikke at dette er 100% tull...

 

Hvordan kan du mene dette? Jeg skrev at inntekten var netto, og etterpå siterte artikkelen du hadde lagt link til om at det var nettoinntekt.

 

Uansett så var vel det egentlige spørsmålet hva vanlig begynnerlønn for en siv.ing. er?

Endret av wikipedia
Lenke til kommentar

Ja, var jo det.

 

Vanskelig å svare på, siden det er så veldig mange forskjellige typer ingeniører, men var det ikke 420k-430k-440k eller noe som var anbefalt av tekna i år(for siv.ing)

 

 

Wikipedia, jeg tror ikke du helt har forstått hva de mener med nettoinntekt i denne sammenhengen..

 

http://www.dinside.no/826417/myter-og-sannheter-om-skattelistene

 

 

"Inntekten som vises i listene, er inntekt etter skatt: Dette er feil, og påstanden bunner antakelig i forvirring rundt begrepet "nettoinntekt", som i dagligtalen gjerne brukes om inntekt etter skatt. Inntektstallet som vises i skattelistene er den inntekten du faktisk har betalt skatt av (etter alle fradrag), også kalt alminnelig inntekt. Årsaken til at inntekten av mange oppleves som "for lav", er fradragsposter som du ikke skatter av."

Lenke til kommentar

Spørsmålet var ikke om lønn for nyutdannede sivinger, men om lønnen man ser i skattelistene er den man får på konto eller den man må trekke skatt fra. Eller med ett eksempel

 

I skattelistene ser jeg at en nyutdannet jeg kjenner har inntekt 360k, formue på nesten null (eier ikke hus og har ikke boliglån, bare studielån) og skatt 126k. Betyr dette at

 

hun netto tjener 360k-126k = 234k ?

hun tjener 360k+126k = 486k ?

annet ?

Lenke til kommentar

(Beklager mangelen av nordiske tegn)

 

Se det er en del forvirring rundt dette pga. innlegget til wikipedia. Det wikipedia skriver i sitt forste innlegg er helt feil, hvis det ikke har kommet klart fram. Det ser du godt hvis dere sjekker deres egen selvangivelse.

 

Det som bli oppgitt pa nettet er "allminnelig inntekt", altsa inntekt minus alle fradrag. Altsa som Euklid skriver.

 

Wikipedia (den ordentlige) gir en ok beskrivelse av dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Alminnelig_inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...