Gå til innhold

Tips ang. studieteknikker/leseteknikker for ingeniørstudent.


Atmosphere

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Går førsteåret petroleum, treårig ingeniørlinje. Jeg lurer litt på hvordan jeg bør jobbe med fagene for å få best mulig resultat. Har matematikk, kjemi og fysikk de to første semesterene, så det er egentlig ikke så mye "lesefag" enda (utenom kjemi kanskje).

 

Har stort sett bare gjort oppgaver, vært på nesten alle forelesningene osv. Jeg føler det går greit, men skulle gjerne hatt noen tips.

 

Hvordan legger dere opp studiehverdagen? Hvordan jobber dere med de forskjellige fagene? Folk som ikke går teknat.rettet utdannelse kan selvsagt svare òg. :) Finnes det noen gode ressurser (bøker eller online).

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hvordan jeg normalt arbeider.

 

Leser stoffet, gjerne før forelesning om mulig (ikke så ofte)

Går på forelesning, tar notater

Leser gjennom stoffet, pensumlitteratur lærebok noen dager etter forelesning (ikke egne notater, poenget er å se stoffet fra en annen vinkel enn forelesningen)

Gjør alle anbefalte oppgaver/ukeoppgaver/etc enten de er obligatoriske eller ikke, bruker heller pensumsliternatur og egne notater som kilde til løsning enn løsningsforslag, sjekker med løsningsforslag når jeg har et svar.

Dersom jeg ennå ikke forstår stoffet leser jeg gjennom en gang til.

 

Så før eksamen:

Regner jeg alle gamle eksamensoppgaver jeg har tilgang til.

Går gjennom mine egne notater og tar nye "best of" notater på bakgrunn av disse, disse "best of" blekkene blir gjerne 20-100 sider håndskrevne notater. Disse bruker jeg igjen når jeg skal "lese" meg opp på eksamen.

 

Er det et spennende fag er jeg ikke fremmed for å bestille ekstra bøker som omhandler samme emne, eller lese meg opp om det på nettet. Men ofte strekker jo ikke tiden til.

 

Er du faglig svak er det også et godt tips å regne gjennom alle eksempler i boka, selv synes jeg det kan bli litt "for lett" til tider, og hopper derfor noen ganger rett på oppgavene.

 

Anbefalt arbeidslast er vel ca 45 timer i uka for ingeniørstudiet, mener det var det instituttet her sa iallefall. Dersom du holder deg til dette tallet får du nesten garantert karakterer godt over middels.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra innlegg forrige post!

Men det er utrolig vanskelig å være så disiplinert kontinuerlig.

De heldige få som klarer det burde fått medalje ;)

 

Jeg har ofte tydd til skippertak på flere eksamener når eg gikk på ingeniøren, det har som regel gått bra. Men å lese fast er selvfølgelig å foretrekke.

 

Generelle skippertak tips (type 6 uker før 4 eksamener)

Få oversikt over hvor stort pensum er i hver fag (det har en som regel en formening om)

Kjøp en kalender: Sett av en uke til lesing (eksamensoppgaver etc) av hvert fag (avhengig av hvor krevende det er)

Sett av minimum 3 dager før hver eksamen og repeter tungt.

Til dette passer det godt med en snus eller 5 og myye kaffe. ;) Jogging innimellom øktene er heller ikke dumt! Kvelden før eksamen laster du ned en film og nyter en kald en.

Lenke til kommentar

Greier du å være så displinert som førstnevnte skriver er det selvfølgelig best, men er du som folk flest og liker å nyte livet litt følger du eksempelet til Tommy.

En ganske nøyaktig beskrivelse av min studieteknikk.

Det er faktisk ganske god trening å lære seg å tilegne seg mye stoff på kort tid,

da det er slik det ofte fungerer i arbeidslivet.

Endret av doofhetz
Lenke til kommentar

 

Kjøp en kalender: Sett av en uke til lesing (eksamensoppgaver etc) av hvert fag (avhengig av hvor krevende det er)

Sett av minimum 3 dager før hver eksamen og repeter tungt.

 

 

 

...3 dager?? Jeg satte av 3 uker til gamle eksamenssett på matte1 på ntnu og da de tre ukene var gått skulle jeg ønske jeg hadde 3 nye uker. :whistle:

 

Man får ofte oversikt over pensum til eksamen i eksamenstida så det er lurt å starte med gamle eksamenssett veldig tidlig.

Lenke til kommentar

hehe, ja det der med liten tid, har vel alle følt en gang i studietiden. ;)

I forhold til de 3 dagene så er det ment som en repetisjon, da skal du igrunnen bare friske opp hodet i forhold til arbeidet du har lagt ned i faget.

Det er da snakk om å komprimere og å se de store sammenhengene i pensumet. Hvis man har lagt et god nok grunnarbeid, er det lurt å benytte den metoden som Thorsen skrev i 2 post ang notater. Kok ned pensumet til det essensielle.

 

Et annet tips er å se på dine forelesningsnotater du har gjort gjennom året. Se dette opp i mot fagplanen, en kan som regel se hva slags emner som har blitt vektlagt mest. Hvis så dette mønsteret gjenspeiler de emnene som går igjen på de tidligere eksamensplanene så er det en økt sannsynlighet for at du vil få disse emnene på eksamen.

 

Men igjen så skjer det fort at eksamen får en kreativ twist, og det kommer helt nye emner, og fremgangsmåten ovenfor blir helt ubrukelig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...