Gå til innhold

Bli voksenlærling


cyberdel

Anbefalte innlegg

Jeg har gått mange år uten å komme noe særlig langt karriæremessig. Jeg blir 26 i oktober, og syns det er på god tid at jeg får meg en utdanning. Men som voksen så har man sine utgifter, og det å begynne på skolen igjen har jeg nok ikke råd til.

Hvem er det som får personer ut som voksenlærling? Må jeg kontakte Nav?

Jeg har gått forskjellige sveisekurs, men sertifikatet mitt er gått ut, siden jeg ikke kom meg i fast jobb. Jeg har fullført Industri rørlegger kurs.

Jeg interesserer meg for industrielle fag. Kunne enten tenke meg å bli skips-elektriker, industrimekaniker eller serviceteknikker.

Jeg syns også det er interessangt med en jobb hvor man får muligheten til å reise offshore osv.

Det bør vel telle med i læretiden at jeg har gått på flere kurs innenfor industri?

Det jeg også lurer på er hvordan det fungerer med at man tar almennfagene som privatist mens man er voksenlærling. Er det et krav? Isåfall, blir det noe som man tar på dagen, altså man må ta seg fri fra jobb og taper lønn?

Endret av cyberdel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel 2 hovedalternativ slik jeg ser det.

 

Enten jobbe som det du vil bli i 5 år og ta fagbrev som privatist.

 

Eller du må ta de to årene på videregående. Det er kanskje et par fag som du slipper på grunn av alder og erfaring.

 

Det er jo ikke verre enn at du kontakter en studieveileder og får den til å gå gjennom dine papirer for å se hvilke fag du trenger for å kunne søke læreplass. Da trenger du kanskje ikke gå på skole, men må ta de fagene som trengs. Dette kan i de fleste områder gjøres som etterutdanning og utenom arbeidstid.

Endret av Blodsbaronen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Eller bare leve slik du gjør nå og tar allmenn fagene som privatist på fritiden utenom jobben. Det er en kjedelig vei men den er billig og kan fungere sammen med jobben din.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...