Gå til innhold

Verdi-PC: Intel 2,7,GHz, 8GB RAM, 500GB HD mm. 2år


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å selge min PC og lurte i den sammenheng på hva den er verdt.

 

PC'en ble kjøpt i mai 2008 og er satt sammen av følgende komponenter:

 

* INTEL Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

* ASUS GFORCE 9800GTX PCIE2 512MB DDR3 2PORT DVI HDMI TV OUT D-SUB HDCP

* 8GB GeIL Black Dragon DDR2 RAM (litt vagt kanskje, men alt jeg husker i farten..)

* EVGA nForce 780i SLI, nForce-780i SLI, Socket-775, DDR2, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

* WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

* HIPER Strømforsyning 730W Sort, 80mm

* ANTEC Nine Hundred Ultimate Gamer Case

* MICROSOFT Windows Vista Prem Norsk OEM DVD,64bit

 

Er takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler ikke å selge denne pcen, rent ytelsemessig så greier den de fleste moderne spill sånn passe, men hovedsakelig fordi verdien på den er veldig lav :

 

*Grei Quad cpu, men desverre utdatert i forhold til dagens billige seks kjerners fra Amd.

*Relativt utdatert skjermkort, mye trøbbel med 8x og 9x serien.

*Mye minne, men desverre DDR2 så det er ikke noe verdi for å ta med seg senere.

*nforce hovedkort som desverre er kjent for å gi litt krøll. Ellers greit nok.

*Liten harddisk, alder og ytelse = lav verdi.

*Hiper Psu = Verdiløst i mine øyne desverre.

*Antec Nine hundrer = Kabinett som kostet ca 1000lappen et par år siden, verdt kanskje 20% nå som brukt.

 

Pent estimert bør du kunne få ca 2500 til 3000 for den uten skjerm, hvis du er heldig.

Finner du selvsagt riktig kunde kan du prøve deg på høyere pris, men dette er verdien jeg ser i den i kroner og øre, bruksverdien er selvsagt langt høyere.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Leit å høre at den har droppet SÅPASS mye i verdi allerede; vurderte å selge til familiemedlem, så bør i tilegg gi "special price", men vart dog noe usikker på hele greia nå...

 

Kan jeg spør hvilke kjente problemer du referer til (tenker da på hovedkort og skjermkort)?

 

Støtter andre her verdi-estimatet til Malvado?

Lenke til kommentar

Selve hovedkortet er basert på et Nvidia hovedkort som er kjent for å være trøbblete når det gjelder minne og stabilitet på dette , utover dette så er vel ytelsen helt ok (mente den var noe lavere for disk om jeg husker riktig).

 

Skjermkortet har sannsynligvis en god mulighet for å lide under samme problem som 8xxx serien og andre skjermkort laget av Nvidia der man brukte defekte pakkning på selve Gpu, avhenger av produksjonsdato. Dette kan føre til varmeproblemer og artifacts (defekter) og til slutt død.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Om annet så vett vel trådstarter veldig godt selv om hovedkort og skjermkort har verdt trøbblete :new_woot:

 

Vi her på forum er veldig kritiske og ser ofte mindre verdi i brukt enn hva enn "dødelig" ville gjort.

Jeg får alltid mest får mine pcer når jeg selger de innnat i familien!^^

Uansett hva så er det brukte pc-markedet ni trist, jeg finner ofte større glede i og bruke datamaskinen til et annet formål enn og få litt penger for den.

 

Et tips er vist du skal legge ut annonse på finn.no er og markedsføre pcen som den er veldig mye bedre enn den er, ala noe sånn som Elkjøp gjør med sine pcer. F.eks: http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/PAHPE330SC/hp-pavilion-elite-hpe-330sc

 

Fokuser på minne, det liker den et ikke trent øye.

Lenke til kommentar

Takker for svar IT-henrik! :D

 

Far og mor har lenge klaget over gammel PC som går helt sirup (er 5 år gammel..), så tenkte det kunne vert fint om de kunne "arve" min for en billig penge :)

Jeg har faktisk merket en form for "lagg/hakking" som gjør at hele systemet ser ut til å fryse et lite milisekund. Dette merker jeg spesielt i spill (men har merket det nå og da ved vanlig bruk som surfing o.l. ellers i OS'et) men det skjer ikke veldig ofte.

Var derfor litt interessant å høre at hovedkort og skjermkort er kjent for å trøble litt.

 

Har egentlig testet harddisk og minne OK, samt reinstallert OS (testet både Vista 64-bit og XP).

Det koker derfor ned til hovedkort eller skjermkort, så fremt PSU ikke er for dårlig. Har nemlig et Firewire lydkort (Presonus Firebox) og en Behringer Eurorack Mixer, men aner ikke hva disse komponente drar...

 

Men nå beveger jeg meg bort ifra trådens emne, så tenker jeg stopper her ;P

Lenke til kommentar

Selg til mor og far og si hvor mye pcen var verdt ny. Viss du er skikkelig slu så sammenligner du cpu'n med en core i7 og sier "se, den har høyere klokkehastighet!"

8 GB minne er selvfølgelig også en sikker vinner :D

 

Men dette er bare for mor og far evt annen familie. Det tullet som elkjøp holder på med har jeg ikke sans for overhodet. Fraråder alle å kjøpe pc fra elkjøp som skruter pcen opp i skyene med å skryte over mye minnne som for eks. elkjøp pcen med 2gb skjermkort. Selve skjermkortet er et HD 5570.

 

Men er enig i at selve verdien på pcen ikke er større enn kanskje 3-4000 kr (5000 kr for familie). Men for dem som bare bruker pcen til surfing og lett bilde redigering er den helt kurant.

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Takker for svar IT-henrik! :D

 

Far og mor har lenge klaget over gammel PC som går helt sirup (er 5 år gammel..), så tenkte det kunne vert fint om de kunne "arve" min for en billig penge :)

Jeg har faktisk merket en form for "lagg/hakking" som gjør at hele systemet ser ut til å fryse et lite milisekund. Dette merker jeg spesielt i spill (men har merket det nå og da ved vanlig bruk som surfing o.l. ellers i OS'et) men det skjer ikke veldig ofte.

Var derfor litt interessant å høre at hovedkort og skjermkort er kjent for å trøble litt.

 

Har egentlig testet harddisk og minne OK, samt reinstallert OS (testet både Vista 64-bit og XP).

Det koker derfor ned til hovedkort eller skjermkort, så fremt PSU ikke er for dårlig. Har nemlig et Firewire lydkort (Presonus Firebox) og en Behringer Eurorack Mixer, men aner ikke hva disse komponente drar...

 

Men nå beveger jeg meg bort ifra trådens emne, så tenker jeg stopper her ;P

Du kan jo prøve og oppgradere drivere og det som er av firmware, vist ikke det har blitt gjort.

Lenke til kommentar

Enig i det! :)

 

Jeg er ikke ute etter å hverken vere slu eller lure mor og far :p

De bruker PC'en for det meste til surfing, litt bilderedigering og strengt talt enkle funksjoner som e-post og tekstbehandling...

Du mener altså at jeg med god samvittighet kan ta 3500-4000,- for PC'en?

 

IT-henrik: Har prøvd nye (og eldre) drivere, samt oppgradert BIOS og FW osv...uten noe merkbart resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enig i det! :)

 

Jeg er ikke ute etter å hverken vere slu eller lure mor og far :p

De bruker PC'en for det meste til surfing, litt bilderedigering og strengt talt enkle funksjoner som e-post og tekstbehandling...

Du mener altså at jeg med god samvittighet kan ta 3500-4000,- for PC'en?

 

IT-henrik: Har prøvd nye (og eldre) drivere, samt oppgradert BIOS og FW osv...uten noe merkbart resultat.

3500-4000 burde være reelt vist du får ordnet bugsa, og eventuelt vist du lover litt enkelt support i fremtiden ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...