Gå til innhold

Moms og skattespørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg lager et regnskap for et nystartet ANS. Personen som driver dette foretaket er frilanser, men jeg har noen spørsmål angående betaling av moms og skatt.

Som jeg har forstått skal det betales moms av fra den innbetalingen som gjør at samlet inntekt går over 50.000 kr. Det vil si 25% moms?

Men hva skal jeg gjøre med utgiftene som har vært påløpt fra dag 1? Skal jeg sette det opp som inngående moms?

Trenger man å legge til noe informasjon når man betaler moms og skatt til myndighetene eller vises dette først når selvangivelse/evt bokettersyn skal leveres?

 

 

(Til slutt har jeg et spørsmål som ikke har noe med dette eller firmaet å gjøre. Hvor mye kan jeg ta imot på en "dugnadsdag" før jeg må rapportere og betale skatt av det?)

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Momsprosenten kommer ann på hvor mye moms det er på varen/tjenesten. 25 %, 14 % og 8 % er ratene. 25 er helt klart mest vanlig.

 

Utgifter som har moms skal føres med moms. Momsen vil man få refundert ved terminoppgaver ettersom det motregnes mot den utgående momsen.

 

Eksempel:

100.000 inntekter med 25 % moms = 25.000 som skal innbetales.

40.000 utgifter med 25 % moms = 10.000 som skal motregnes.

 

Du skal dermed betale 15.000 i moms.

 

Man betaler momsen ved å sende inn info om inntekter samt utgifter også vil du få kontonummer, beløp, KID etc. Alt som trengs for å betale. Gjøres i altinn. De fleste regnskapssystemer har en egen funksjon for å hjelpe deg med dette. ;)

 

Siste spørsmålet har jeg ikke svaret på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan motta inntil 1000 kroner før det er krav om lønnsinnberetning og skatteplikt av inntekten etter skattelovens § 5-15 1.ledd bokstav i, ligninglovens § 6-16 og forskrift om begrensning av lønnsoppgave plikten § 1 1.ledd.

 

Det du bør være forsiktig med er hvor mye du faktisk jobber med dette mtp næringsbegrepet. Kommer du inn under det havner du samtidig under kravene i regnskapsførerloven om blant annet autorisasjon.

 

Ellers ville jeg definitivt ha fått han til å satt bort regnskapet til selskap som har spesialisert seg på regnskapsføring for små selskaper. Det vil etter all sansynlighet bli ryddigere og man vil være sikrere på at man overholder rapporteringsplikten til myndighetene på de enkelte områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...