enden Skrevet 22. juni 2003 Skrevet 22. juni 2003 Har en kamerat som bestemte seg for å gi opp data, og kvitte seg med utstyret. Som den gode vennen jeg er så tilbød jeg meg å fixe det for han Specs: cpu: AMD K6 300 MHz hk: Chaintech 5AGM/5AGM2/5AGM3/5ATA chipset: VIA VT82C598 Apollo MVP3 minne: 128 sdram Tenkte jeg skulle dytte inn et nettverkskort i den, og bruke den som fil/printer/web/applikasjonsserver. Planlegger å slenge inn w2k. Orker ikke styre med linux akurat nå. Kommer nok til å gå over til det etterhvert, så dere trenger ikke mase... Det jeg lurer på er hva slags morsomheter jeg kan finne på med den før jeg begynner - overklokke? Noen som har peil på hvor jeg finner info om hvor mye minne jeg kan stappe inn - begrensinger på hvor store minnemoduler den takler (512 fantes vel ikke når denne maskinen ble laget...). Flashe bios for å bedre støtte for hdd (sitter 3 gig i den nå, men jeg har en 20 gig jeg ikke bruker). Aldri gjort det før... En liten innføring? Ellers andre artige forslag? For den som er veldig interessert så har jeg lagt ut en aida rapport over hardware PS. Sleng inn en oki ol 600ex laserskriver i dealen. Hvor mye ville du betalt?
trygvelo Skrevet 22. juni 2003 Skrevet 22. juni 2003 Ville aldri overklokka en server... Stabilitet er viktigere enn den lille ytelsesforbedringen. Og når det gjelder bruk/ytelse vil svært ofte RAM være det som begrenser (opp til en viss grense selvsagt). Ville kjøpt minst 128 MB ram til, gjerne 384 eller 512 til sammen. Skal du kun kjøre filserver vil 128 MB holde, printer tar også lite, web bør du legge på 128 til og for tyngre applikasjonsserving (gjerne med database i bunnen) bør du har minst 512. Aner ikke hva HK støtter, men det bør vel klare 512 RAM i hvert fall. Hvor mange minneplasser er det? Tipper det klarer 1GB max. Trygve
Wayshot Skrevet 22. juni 2003 Skrevet 22. juni 2003 Det jeg lurer på er hva slags morsomheter jeg kan finne på med den før jeg begynner - overklokke? Min brors første PC hadde samme hovedkort og prosessor. Han fikk overklokka den til 333 (66x5) noenlunde stabilt, men ikke noe høyere. Noen som har peil på hvor jeg finner info om hvor mye minne jeg kan stappe inn - begrensinger på hvor store minnemoduler den takler (512 fantes vel ikke når denne maskinen ble laget...). Kortet takler moduler på inntil 256 MB.
enden Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Skrevet 22. juni 2003 har 3 minneplasser. Alle i bruk. 1*64 + 2*32 Sjekket nettopp prisen på 128 til. 370 er vel akseptabelt.. Hk takler faktisk svimlende 768MB minne!! Sant det du sier om klokking igrunn. Tror jeg nøyer meg med å få maskinen up to date
GNUfan Skrevet 22. juni 2003 Skrevet 22. juni 2003 Med det bruket du skal ha, trenger du nok ikke så killer minne da, men med w2k kan du jo trenge endel.
enden Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Skrevet 22. juni 2003 tja. Faren min kjører w2k på en 300MHz med 128 + 32MB minne Satser på at det ordner seg med 128MB extra. Det jeg trenger mest hjelp til nå er å få flashet biosen... Har sett det bli gjort en gang, men er ikke spec stødig på området. Eventuelle andre ting jeg ikke har kommet på selv?
enden Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Skrevet 23. juni 2003 ingen som kan gi meg en liten innføring i bios-flashing?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå