Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forandre på døgnur/døgnrytme?


del_diablo

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er mulig å forandre "døgnrytmen", og da mener jeg ikke "stå opp, gå og legge seg" rytmen, men kroppens indre ur sine antagelser om når man skal sove og ikke.

Jeg har antagelig "forsinket søvnfase syndrom", noe som vil si at kroppen min vil at jeg skal legge meg 6 om morgenen og sove til en gang etter 12. Jeg blir ikke trøtt når jeg legger meg om kveldene, og er aldri trøtt om kvelden med mindre jeg er så sliten at jeg har problemer med å holde meg i våken tilstand(massiv søvnmangel).

Vis jeg legger meg 10-11-12 om kvelden, vil jeg sove til 1-2-3 om dagen. Det er enklere å våkne før 6, en etter 6 også for den del.

Vennligst ikke kom med "sovetipsene", som inkluderer:

*Trim

*Ete i rett tid

*Legge seg til samme tid hver dag

*Etc

Vis jeg snur om døgnrytmen så jeg sovner 6, er jeg trøtt når jeg skal gå å legge meg.

Siden jeg har begynt på skolen igjen, har jeg lyst til å faktisk sove ut, men pga "døgnrytmen" klarer jeg det ikke. Jeg sover for mye, jeg sovner for enkelt.

 

~Frustert VGS elev

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelsen din om forsinket søvnfase kan godt være riktig.

 

Kanskje kan tilskudd av Melatonin hjelpe i perioden der du endrer døgnrytme? Google ordet for videre info.

Lysbehandling kan også være nyttig, både som vekkerklokke og for å hjelpe deg å opprettholde den nye, ønskede døgnrytmen.

 

Oppsøk lege.

 

Ellers kan livsstilen til mange ungdommer/unge voksne føre til innsovningsvansker og rot med døgnrytmen. Så de generelle "sovetipsene" er fortsatt gyldige!

 

Det er en hel rekke av psykiske og fysiske tilstander som kan gi problemer med søvnen, så gå til lege for en vurdering av hva som er akkurat ditt problem, - og tilhørende løsning... :yes:

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hva sovemedisinen het men en venn av meg fikk en 2 ukers kur, fra legen.

 

Da tokk du noe før du la det som fikk deg til å sovne og om morningen tokk du noe annet for å kvikne litt opp. Etter de 2 ukene fikk han en mye bedre indre døgnrytme.

 

Jeg vurderte å teste det selv, men personelig føler jeg meg ikke komfertable med a å stappe i meg legemidler for hver minste plage, el natural way er også en mulighet. Men frustrerende nok, mindre lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...