Gå til innhold

Strøm med Pc'n av og nøkkel bryter?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å montere et 12v lys inni PC'n med "dørkontakt" slik at når jeg tar av dekslet og skal "jobbe" inni PC'n slår lyset seg på, men det er et problem:

 

Hvor skal jeg skaffe strømmen fra når PC'n er avslått? :/

 

Noen tips?

 

 

En ting til:

Jeg har småsøsken og leste en artikkel på http://www.overklokking.no hvor det sto at det er mulig å montere en nøkkelbryter slik at de ikke greier å slå på uten nøkkelen. I artikkelen sto det at Biltema solgte bryteren, men det var i fjor og de selger den ikke lenger. :sad:

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en "nøkkelbryter"?

 

 

ZoRaC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:


On 2001-10-13 12:35, ZoRaC skrev:


En ting til:

Jeg har småsøsken og leste en artikkel på
hvor det sto at det er mulig å montere en nøkkelbryter slik at de ikke greier å slå på uten nøkkelen. I artikkelen sto det at Biltema solgte bryteren, men det var i fjor og de selger den ikke lenger. :sad:


Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en "nøkkelbryter"?


Du må bo på feil sted, kjøpte den på biltema i høst og har den nyeste katalogen(2001/02) liggende foran meg, og bryteren er der på side 26 til 32,90kr...


ZoRaC


Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-15 11:13, Journeyer skrev:

Jepp,


Jeg var på elfa.no jeg... heh...

Fant en del der ja, men de var "litt" dyr. Den billigste var 90 kr(+porto), mens de som var på biltema kostet 30 kr.

 

 

 

Quote:


On 2001-10-15 13:10, Profeten skrev:

Jeg har kjøpt en nøkkelbryter fra

Clas Ohlson (www.clasohlson.no) som

fungerer glatt.


Den kan også brukes til flere ting (flere stillinger) som f.eks. lys o.l.


Den ser slik ut:

250534_Bw3.jpg


Det er en tenningsnøkkel. Har sett på den og, men den var også ganske dyr, og jeg har ikke bruk for så mange ting (annet enn å låse maskina)

 

 

Quote:


On 2001-10-15 15:38, arnter skrev:

Quote:


On 2001-10-13 12:35, ZoRaC skrev:

En ting til:

Jeg har småsøsken og leste en artikkel på
hvor det sto at det er mulig å montere en nøkkelbryter slik at de ikke greier å slå på uten nøkkelen. I artikkelen sto det at Biltema solgte bryteren, men det var i fjor og de selger den ikke lenger. :sad:


Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en "nøkkelbryter"?


Du må bo på feil sted, kjøpte den på biltema i høst og har den nyeste katalogen(2001/02) liggende foran meg, og bryteren er der på side 26 til 32,90kr...


ZoRaC



Vel, en kompis av meg var på Biltema(Trondheim) på Lørdag og spurte om akkurat den bryteren, men de sa at de hadde lsuttet å selge den. (jeg har katalogen fra i fjor)

 

Den i katalogen min har art.nr: 43-020 og 43-021 og koster 32,90. Er det samme art.nr?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-15 21:16, ZoRaC skrev:

Vel, en kompis av meg var på Biltema(Trondheim) på Lørdag og spurte om akkurat den bryteren, men de sa at de hadde lsuttet å selge den. (jeg har katalogen fra i fjor)


Den i katalogen min har art.nr:
43-020
og
43-021
og koster
32,90
. Er det samme art.nr?



 

I den nyeste katalogen koster fortsatt 43-020 kr 32,90. 43-021 ser jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

On 2001-12-16 02:24, birdy skrev:

Tror faktisk MSI har en løsning med en "nøkkel" som må stikkes i en usb-port for at maskina skal virke. Husker ikke hvilket mobo i farten.

 

K7T266 Pro2-RU (K7T266 Pro2-RU) har det.

 

845 Pro2 (MS-6528) har det

 

tror det er flere MSI kort som har det

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

nøkkel er enkelt å finne så over til neste; du ville ha lys, bruk 230V som du tar rett ut fra PSU'et kontakten der strømmen kommer inn er mest sannsynlig lodda på ledningene, da er det bare å lodde på enda ett par eller koble deg til de som er der med en sånn blå dings som du bare smetter over ledningene og klemmer igjen.

derifra tar du å fester den ene lederen i kabinettet, slik at du får jord likens som i en bil og trenger bare en leder frem til pæra! :grin:

Neida jeg bare kødder, trekk ene ledern frem til pæra og kjør den andre igjennom en eller annen bryter, enten du vil ha den på døra eller på en bryter på fronten så du kan slå den på manuelt.

Lenke til kommentar

ett alternativ til den nøkkelen kan jo kanskje være ett Boot passord! Du får ikke starten maskinen før du skriver inn ett passord.........Dette kan du Enable i BIOS.

 

Jeg vet det er mange her som klarer å gå utenom, men hvis det er noen dataUkyndige søsken du har så kan jo det være en litt lettere utvei.

 

På en annen side så tror jeg det er lettere å knekke låsen enn passordet..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-31 16:04, jan rune skrev:

ett alternativ til den nøkkelen kan jo kanskje være ett Boot passord! Du får ikke starten maskinen før du skriver inn ett passord.........Dette kan du Enable i BIOS.


Jeg vet det er mange her som klarer å gå utenom, men hvis det er noen dataUkyndige søsken du har så kan jo det være en litt lettere utvei.


På en annen side så tror jeg det er lettere å knekke låsen enn passordet..


 

Er kanskje ikke helt enig... Har man ikke nøkkel må man kunne litt om srøm for å slå på, men det er mange som vet at man kan flytte en "jumper" i 2 sek for å fjerne passordet... Det er jo hovedsakelig pga småsøsken, men også på dataparty, så da er nøkkel bedre...

 

har en gammel 486 meg nøkkel lå, men har ikke nøkkelen! :sad:

 

ZoRaC

Lenke til kommentar

Hvids man tenker på data party synes jeg min ide om å bruke jord, likens som på bil ville vært det perfekte!! ingen kunne rørt med kabinettet uten å få beskjed om å pelle seg vekk!!!!!!!!

Samma hva men gjør, vil "sakkyndige" personer kunne starte PC'en... Hvis man ikke putter'n i lomma da(er vel litt vanskelig med et servertower men ok)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-06 23:50, aurstad skrev:

Hva med bare å koble slik at hele toweret blir strømførende? Når man da tar i det blir man "jord" selv med de følgende det har =)


-mvh


karl kristian


 

noe som ikke vil funke siden man som oftest ikke har jord i gulvet:p

for at man skal få strøm i seg, må det være ett visst spenningspotensiale mellom personen og strømkilden, i dette tilfellet ett kabinett. det får man ikke sålenge man står innedørs og ikke har kontakt med jord eller den andre lederen. en annen grunn til at det ikke vil fungere er at bryterene på kabinettet, samt fronten på de fleste kabinetter, er i plast, å det er jo ikke så veldig strømførende. nei nøkkelbryter er tingen. jeg har koblet reset-knappen oxo innom nøkkelbryteren, slik at når maskina står på, med brytern i av-posisjon, vil man ikke kunne restarte maskina heller. lenge leve skjermsparer:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...