Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt frontsett til bilen


CFM

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å oppgradere originalhøyttalerne foran (6.5" blaupunkt). Tenkte å bygge en liten kasse av MDF til de nye i samme slengen samt isolere rundt høyttalerne.

 

Men jeg lurer på hvilke elementer (komponent høyttalere) jeg burde gå for i prisklassen rundt 1500-2500kr. Kan muligens strekke meg litt, men da skal det virkelig være verdt det. Bilen er en 2002 Audi A6 med standard Audi Chorus II anlegg med en liten original sub. bak. Spilleren er en Pioneer DEH-P88RSII. Kjører foreløpig på spillerens integrerte forsterker så en egen forsterker til frontsettet får komme senere når jeg har steget litt til i lærling lønnstrinnene. :p

 

Jeg er først og fremst ute etter god lydkvalitet. Om de spiller høyt med mye bass har ikke så mye å si så lenge de spiller rent og får med mye av musikken. Jeg spiller som regel musikk som Pink Floyd, Dire Straits osv..

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mye poeng å bygge kasse i dørene, de aller fleste høyttalerne er lagd for å bruke døren som en slags kasse.

Demping og gjerne en "baffel" derimot er anbefalt.

 

Høy følsomhet er viktig om det skal rett på spiller men tenker ikke så mye på det mtp tips her siden du skal oppgradere med forsterker etterhvert.

 

Litt å sikle på:

Monacor PreSet-1

Phonocar HiTech 2/805

Magnat - New Edge 216

Audio-System HX165SQ

Audio-System X-ION 165

Ground Zero GZHC 16X

Polk Audio DB6501

Infinity Kappa 659cs

FOCAL 165VB

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Med "baffel" mener du en ca. 10-20mm tykk MDF plate som man skjærer/freser et hull til høyttaleren og fester denne mellom høyttaleren og døren? På mellomtone kreves vel kun noen få ekstra kvadratcm. utover høyttalerens egen overflate?

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Monacor settet er veldig intr, diskanten i settet er kjent som en av de billigste omkring som har blitt stemplet som "high-end".

Vurderer dette sterkt selv, veldig greit at diskanten deles såpass lavt som 2000Hz så bassmellomtone plassering ikke blir så kritisk.

 

Med baffel så mener jeg å få tettet døren så mye som mulig, så har bassmellomtonen en hel sånn ca tett dør å spille i.

 

Det er ikke bare mellomtone, alle disse settene spiller ned i sub-bass område.

Selv med delefilter stilt litt høyt så spiller de fremdeles midbass (noe du vil ha), dermed bør det ikke brukes en for liten kasse.

Lenke til kommentar

Å tette hele døren tror jeg muligens vil bli et lite problem da høyttaleren sitter fast i dørpanelet. Det er jo en slags original støydempingsmatte, men jeg tviler på at den hjelper til sånn rent stereomessig...

 

Legger ved et par bilder av det her. Høyttaleren sitter skrudd rett på dørpanelet. Den burde vel helst vært skrudd direkte på selve døren?

 

post-141082-1282251433,8245_thumb.jpg

 

post-141082-1282251442,8131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...