Gå til innhold

Bråkete Media-pc til stuen? trenger hjelp! :\


Anbefalte innlegg

Hei !

 

jeg har bygd en pc som skal etter planen være i stuen å brukes til å se film\serier å høre på musikk.

Problemet er at når jeg starter den høres det ut som en jetfly letter i stuen, prosjektet med Stue-pc startet for et år siden, så jeg har kjøpt komponenter etter økonomi deretter.

Først kjøpte jeg nytt Hovedkort,Psu, Cpu, Ram å grafikkort

 

HK: ASUS Bundkort AM2 Nforce 560SLI

Ram: OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel

Cpu: AMD AThlon 64 X2 Dual core 6400+

GK: MSI GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA

PSU: Chieftec 600W

fra før av hadde jeg 2 sATA HDD: en Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM, og en Western Digital 1,5 TB Green 3,5", SATA og en gammel 200GB IDE HDD: Western IDE ATA-66 20500MB 7200RPM

 

jeg installerte det i det gamle kabinette mitt(Chenbro Gaming Box Black/Orange) og startet den opp.

men den bråkte så forferdelig at jeg måtte flytte den på gutterommet..

 

da sto jeg der igjen uten noe stue-pc å en dame som var sur for jeg hadde blåst bort 4000 på tull, Jeg sa at med 1500kr mer skulle jeg få den stille. Jeg konkluderte med at det var CPu viften som bråkte, så jeg kjøpte en ASUS SILENT knight 2 å et nytt Stille\lydløse Kabinett: Fractal Design Miditower, "Define", MEN fortsatt høres det ut som Langnes Flyplass her hver gang jeg starter den opp!

Nå har jeg brukt 6000kr på en stue-pc som høres ut som et ventilasjonsanlegg å en dame som ikke er fornøyd, så jeg ber noen med mere kunnskap i pc-bygging om hjelp!! vil så gjerne slippe dvdspilleren når jeg har alt det nyeste i 1080p, så noen hør mitt rop!!!Blomster sendes i posten

 

beklager det litt for lange innlegget..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er komponentene dine lager for mye varme.

 

AMD AThlon 64 X2 Dual core 6400+ : Denne bruker 125W og genererer alt for mye varme.

AMD Athlon 2 240e bruker 45W og yter nesten like godt:

https://prisguiden.no/produkt/114457

 

Er du heldig trenger du ikke å kjøpe nytt hovedkort:

http://usa.asus.com/Product.aspx?P_ID=szSFtrap7crpBaQE

 

Skjermkortet ditt er også overkill hvis du ikke skal spille.

Ville byttet det ut med Radeon HD 5450:

https://prisguiden.no/produkt/120391

 

Kjenner ikke til CPU kjøleren din, men med en 45W CPU kan du sannsynligvis kjøle passivt i dette kabinettet.

 

Kabinettviftene kan også byttes ut med Noctua eller Nexus vifter.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=316478

 

Edit: Hvis du ikke hadde tenkt å bruke mere penger kan du prøve å koble viftene på viftereguleringskontaktene på hovedkortet.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

først av alt, takk for at du tokk deg bryet til å svare!

 

jeg tenkte at det var noe gærent med cpuen, men mistenkte at den produserte for mye varme eller noe sånt, har et hk som støtter AM2, det er vel AM3 så blir litt dyrt med å bytte ut begge komponentene.

 

Det såkalte Fractal Designe kabinette skal være lydløs med "lydløse" vifter også, fulgte med en viftedimmer til inn og uttaksviftene til kabinette, men det er cpuen som jeg mistenker står for 95% av støyet. Finnes det en annen måte å få dempet cpuen på`?

 

cpuviften jeg har er denne : http://www.hardware.no/artikler/stillegaaende_kjoling_fra_asus/32243

 

etter hardware.no sin omtale å dømme skulle den jo være stille

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

En billig løsning som kan være verdt et forsøk, er å sette kabinettet på spikes. Jeg har, med stort hell, satt både min stasjonære PC, og en NAS, på spikes. Et par lave hi-fi spikes som kan limes på undersiden av kabinettet bidrar til at vibrasjonene fra PCen ikke forplanter seg videre. Billige spikes med underlagsbeskytter finner du hos de fleste som selger audioprodukter. Biltema og Claes har kanskje også noen til behagelige priser.

 

Vel verdt et forsøk, og hvis det ikke funker hos deg har du bare kastet bort et par hundrelapper.

Lenke til kommentar

Takker for tipset:)

 

Kabinettet har alleredet Spikes(eller noe svarte støttabsorberende gummiknotter) samt asfaltmatter innvending og på framsiden, samt vibrasjonsdempende skruer i alle ledd, så er vell en slags viftelyd som overdøver alt i stua jeg prøver å ta livet av..det er ingen av dere som vet om noen helt lydløse cpu vifter for am2 ?

Lenke til kommentar

AM2+ og AM3 er pinkompatible med AM2, de passer hvis hovedkortet har bios oppgradering.

Men du trenger nøyaktig modell på hovedkortet for å sjekke.

 

Vet du hvor lyden kommer ifra? 18 db (som er oppgitt på CPU kjøleren) er ikke mye.

Så jeg ville tippe strømforsyning, eller viftene i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg rullet sammen et ark å brukte det som et stetoskop, da var det cpuvifta som bråkte mest, har også hørt flere steder at silent knight 2 vifta ikke er så bråkete av seg, derfor skjønner jeg ikke hvorfor min lager så jævla høy lyd.. sjekka det ut me hovedkortet, viser seg at nforce 560 Sli serien ikke har støtte for am3 uansett bios oppgradering.. :(

 

men takk for tipsene, begynner å komme frem til noe her..

 

lurer på om det er noe gærent me cpu vifta eller noe sånt, for stille er den ikke, kan det være en mulighet for at det er noe som gjør at den bråker ekstra.?.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke hovedkortet ditt, men hvis du har mulighet til PWM-styring av CPU-viften burde du aktivere dette i BIOS.

 

 

Wow, Tusen, Tusen Hjertelig takk Mister.!

 

gikk inn i bios, trykte der det stod: CPU Q-fan, velgte silent og stille som i graven ble det...den e så å si totalt lydløs,,THAAANKS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...