Gå til innhold

Ny hjemmeserver - RAID 1


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå til innkjøp av en ny hjemmeserver som blant annet skal brukes til backup av filer, webserver, renderstasjon samt et par andre prosjekter. Da jeg driver med programmering er jeg veldig intressert i å ha en backup server jeg kan stole på, så jeg har av den grunn tenkt til å kjøpe inn 2 stk. 1TB disker og sette de i RAID 1. Budsjettet mitt har jeg begrenset så mye som mulig, men jeg tror jeg har funnet komponenter til en overkommelig pris (ca 4000,- for øyeblikket).

 

Jeg har ingen praktisk erfaring med RAID tidligere, så jeg har rett og slett plukket ut et tilfeldig billig RAID kort jeg har funnet på nettbutikken jeg bestiller resten fra: Sunix SATA2100

 

Har det noe å si at dette er et PCI kort? Vil det støtte samtlige disker, og/eller vil det begrense hastigheten til diskene eller ytelsen til maskinen generelt? Jeg klarte ikke å finne noen like billige PCI-Express kort i nettbutikkens utvalg som de fremdeles har i omløp, men hvor mye bedre er egentlig disse kortene?

 

Jeg har også lest litt om at man kan kjøre to HD'er i RAID ved hjelp at software alene, hva er fordelene og ulempene ved dette kontra en hardware kontroller?

 

 

I tillegg har jeg lest om såkalt ECC RAM, men det virker ikke som jeg finner noe som støttes av hovedkortet jeg har plukket ut. Hvor mye har ECC RAM å si når det kommer til sikkerhet rundt serveren, og er dette egentlig nødvendig i mitt tilfelle?

 

 

Mange takk for alle svar, og jeg tar gjerne i mot tips og andre innspill angående temaet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ECC ram har bare betydning for ting som skal kjøyre 24/7 eller om data du jobber med ikkje kan vere korrupt. Alle Asus hovudkort for AMD plattformen har ECC støtte.

Skal du ha ECC så bør du også ha eit filsystem som også håndterer datakorrupsjon. Idag finnes det to stykker, BTRFS og ZFS.

 

Raid er heller ikkje backup, det er for å garantere oppetid.

 

Med backup meines det at du lagrer data på ein anna maskin, som er lokalisert ein anna plass.

Backup betyr at du enda kan redde din data i tilfelle

Tyveri

Brann

Naturkatastrofe

Krig

 

Hardware raid avlaster CPU, mens software raid bruker CPU for kalkulasjoner. Med dagens fleirkjerne prosessoren så er det ingen forskjell. PCI kort er ikkje å anbefale då du mister vanvittig mykje ytelse. Dei raskaste sata portane, er dei på hovudkortet.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svaret, tror faktisk det svarte på nesten alt jeg lurte på!

 

Angående RAID missforståelsen min; Er det da bedre for meg å kjøpe to HD'er, og så rett og slett ha et program som kopierer alle filene fra den ene disken til den andre med gjevne mellomrom for å sikre dataen? Hva jeg essensielt vil er å sikre at serveren har all dataen jeg har lagt på den som backup til enhver tid, så jeg har 2 eksemplarer av backup-dataen på to separate disker. Vil ikke en RAID-1 konfigurasjon sikre dette?

Lenke til kommentar

Om ein harddisk ryker så er du sikra, men du er ikkje sikra mot feil på systemet, virus, råtne bits på disken osv.... eit mykje billegare alternativ er å bruke www.dropbox.com

 

Raid er der for oppetid når ting ryker, det er ingen backup. Eg har sjølv mista data grunnet at eg stolte for mykje på raid.

Lenke til kommentar

Angående RAID missforståelsen min; Er det da bedre for meg å kjøpe to HD'er, og så rett og slett ha et program som kopierer alle filene fra den ene disken til den andre med gjevne mellomrom for å sikre dataen? Hva jeg essensielt vil er å sikre at serveren har all dataen jeg har lagt på den som backup til enhver tid, så jeg har 2 eksemplarer av backup-dataen på to separate disker. Vil ikke en RAID-1 konfigurasjon sikre dette?

 

Nei, så lenge de er i samme maskin i samme hus sikrer de ikke i forhold til brann, tyveri etc. Og RAID1 er duplisering, dvs to eks av det samme. Men som siDDIs skriver, det er mye det ikke sikrer mot.

 

Men ut fra det du skal bruke serveren til, blant annet rendering og webserver ville jeg valgt å sette opp den med RAID1 - fordi relatert til dette er faktisk oppetid interessant (i alle fall min mening). Jeg har begge mine hjemmeservere satt opp med RAID1/RAID5. Den ene brukes til testing utvikling, og RAID oppsettet har reddet med et par ganger i forhold til å kunne levere tidsnok samt redusert tidskostnad betydelig. Om jeg skulle ha rekonstruert fra en backup (som jeg hadde) ville tatt lengre tid en å bare sette inn en ny harddisk og bygge opp igjen raidet. En 1 TB harddisk koster også så ekstremt lite og software raid er kun litt mer arbeid å sette opp. Og når man bruker software RAID under Linux som jeg gjør, trenger heller ikke erstatningsdisken være lik, den må bar være minst like stor.

 

Når det gjelder sikkerhet kan du si at du øker sikkerhet noe om du i tillegg tar styrte backuper til en ekstern disk, men så lenge den er i samme hus er det ikke sikret mot brann etc. Derfor er det å kjøre backup mot løsninger som iDrive eller Dropbox (eksternt), noe som gjør at du til og med sikrer data mot alt dette siste. Nå trenger du dog ikke ta backup av alt til en slik tjeneste - du tar backup av det som ikke kan/skal mistes.

 

iDrive koster f.eks ikke mer enn ca 300 kr pr år for 150 GB.

 

Så ulike løsninger komplementerer hverandre i og med at de sikrer ulike elementer - og gir en totalløsning som har både høy oppetid og god datasikkerhet.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk igjen for gode og utfyllende svar! Jeg føler jeg i så fall ikke har misforstått noe anngående RAID-1, og vil derfor gå for dette med 2 stk. 1 TB HD'er. Det viser seg også at hovedkortet faktisk har støtte for hardware RAID-1, så da slipper jeg en mellomkomponent.

 

Jeg har tidligere mistet disker som rett og slett har feilet pga. alderdom, og da uheldigvis hatt en litt gammel backup av data som lå på denne. Det er dette jeg i hovedsak vil beskytte meg mot, da jeg ikke ser på brann eller andre naturkatastrofer som noen veldig sannsynelig inntreffelse. (selvom dette selvsagt skjer når du minst venter det blah blah osv.. :p )

 

Jeg takker også for tipsene angående en ekstern lagringsplass over nettet for kritiske filer, jeg var ikke klar over at det fantes noen gratisversjoner av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...