Gå til innhold

Sette inn SSD disk i Asus UL30Jt - Er dette en straight forward operation?

eSik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille Asus UL30Vt fra Komplett og ønsker å sette en SSD disk i denne. Er dette en straight forward operation? Jeg tenkte å speile harddisken som følger med først, og så bytte den med SSDen.

Ønsker anbefaling på SSD, fortrinnsvis 128GB, som gir best pris/ytelse i Asusen. Støtter chips-settet SATA 6GB/s f.eks.?

Ser frem til en stillegående og kjølig studentpc med laaang batterilevetid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det å bytte til SSD i denne maskinen er neppe noe problem. Maskinen har en 500Gb, og den er relativt full av "crap" fra Asus (prøveprogram, reklame etc) som du neppe kommer til å bruke.

Det å sette inn en SSD har jeg gjort i min maskin, og jeg kjøpte en ren Win7 lisens, installerte og la så inn alt av drivere etc manuelt.

Ved å legge inn manuelt alt det jeg trenger sparer masse plass på en litt "liten" SSD og var absolutt verdt det for min del. I tillegg har jeg kjøpt med et SD kort som alltid står i maskinen som fungerer som en liten disk ved siden av.

Det å bytte ut harddisken er en rask operasjon som vanligvis løses med noen skruer i en luke under maskinen din. Sett SSD`en i rammeverket som HDD`en stod i, og kjør på.

OBS: Skulle du ha problemer med maskinen, og den må inn på service, bytt tilbake til orginal HDD!

Skrevet (endret)

...jeg kjøpte en ren Win7 lisens...

Beklager, men hva trenger du en Windows 7 lisens til? Du kan jo bare bruke den key'en som fulgte med PC'en istedenfor å sløse et par hundrelapper.

Endret av Bakura
Skrevet (endret)

Ta ut orginaldisken før du starter opp PCn og bruk en 2.5" sata dockingstasjon.

Etter dette bruker du et egnet program til å klone recovery partisjonen 1:1 fra ASUS over til SSD.Annen partisjon som evt klones gjør du resize på til passende størrelse.

Sett inn SSD , og start systemet - installer fra recovery og aktiver windows.

Man skal ikke he noe lisens problemer da.

Edit:

Preppe , klone HDD til SSD gjør du selvfølgelig på en "annen" PC enn den nye.

Endret av syar2003
Skrevet

Nå skal jo jeg ikke fortelle hvordan du skal gjøre ting på dine maskiner men du trenger jo ikke å installere W7 fra plate men du kan gjøre det fra en USB pen. Og å laste ned en ISO og brenne det ut tar jo relativt minimalt med calorier.

Men nå er jeg langt forbi TS spørsmål. For å bidra med noe i tråden:

Generelt så ville jeg anbefalt Intel, OCZ eller SuperTalent. Har prøvd ut alle sammen og har lat meg selv bli imponert av hvor fort ting går. De to sist nevnte er de beste vagene, men også de dyreste :)

Skrevet

Hei igjen, Bakura

Jeg forstår tankegangen din, men grunnen til at jeg valgte "min" løsning var å slippe å ha alle ekstra programmene, reklamen etc som kommer med på recoverypartisjonen til Asus..... spesielt med tanke på at en SSD disk normalt sett er endel mindre enn en roterende HDD.

Naturligvis kan man avinstallere etc, men min løsning har fungert perfekt for meg, og jeg slipper unødige programmer. Nå skal det sies at jeg kun har en 64Gb SSD.

-W

Skrevet

Voldsomt mye offtopic her. Er det noen som kan svare på om UL30Jt støtter SATA-3 (6GB/s)?

Videre, konkrete anbefalinger på 128GB SSD til akkurat denne laptopen mottas med stor takk.

Skrevet

Hvis det er denne du tenker på, er svaret nei.

Jeg er ikke sikker på om det i det hele tatt finnes bærbare som støtter SATA III ennå.

Den beste 128 GB SSD'en er nok Crucial C300.

Den er såpass rå at den (som eneste SSD hittill ) nettopp krever SATA III for å yte max.

Dog vil den uansett yte ganske godt i en vanlig bærbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...