Gå til innhold

Lav lyd fra platespiller


Anbefalte innlegg

God dag!

 

Jeg har hatt en Numark TTUSB platespiller en god stund. Platespilleren skal visstnok ha et innebygget RIAA-drev, så med mindre det er noe galt med denne delen av platespilleren er det ikke det som mangler.

 

Spilleren er koblet i AUX-inngangen på denonforsterkeren - og jeg har prøvd andre innganger uten forbedring. Det virker heller ikke som om det er forsterkeren som er problemet, da CD-spilleren som er koblet til samme system gir mye høyere volum. "Gain"knotten på platespilleren er også satt på fullt.

 

Så mine spørsmål er: er vanligvis platespillere (selv med RIAA-drev) mye lavere enn CD-spillere? Kan jeg ha koblet den i feil inngang på forsterkeren? Eller har dere andre idéer til hva som kan være problemet, om det i det hele tatt er noe problem her? Det virker unaturlig å måtte skru opp volumet på forsterkeren fra -35 til -15 for å få samme volum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyden er lav på alle platene, og høy på alle CDene, til tross for at mange av dem er spilt inn omtrent på samme tid. For å teste har jeg også brukt to utgaver av samme opptak - en på CD og en på Vinyl, som kom i samme pakke, innspilt i 1995 og remastered i fjor. Lyden er mye høyere på CDen enn på LPen.

Lenke til kommentar

Til nå har jeg:

 

  • Prøvd alle lydinntak på recieveren, uten hell.
  • Sjekket at pickupen sitter riktig, og at alt står vel til med den. Kan ikke garantere at den fungerer som den skal, men den ser i hvertfall riktig ut.
  • Stilt inn tyngden/balansen på armen om igjen. Ingen forandring.
  • Sjekket ledninger til høyttalere hvor alt sto bra til.
  • Dunket hodet i veggen.

 

Noe annet jeg kunne tatt meg til før jeg eventuelt kontakter Numark med problemet?

Lenke til kommentar

Virker bass og diskant nivået ditt riktig når du lytter på platespilleren din ? dvs at alt høres balansert ut med tanke på høy frekvens og lav frekvens ? Isåfall så er det ikke platespilleren sin feil da jeg vet at akkurat den modellen bare har ca 1 volt på utgangen og at standaren for inngang på forsterker er 2 volts følsomhet for fullt nivå ( gjelder ikke platespiller inngang )

Lenke til kommentar

Det skal jeg få lyttet bedre etter i morgen når ingen sover i naborommet. :)

 

Akkurat nå er det vanskelig å svare på det, da det kan virke som om bass er noe fraværende på platene, men de eneste platene jeg har lyttet til den siste tiden er svart metall, som er kjent for å ikke ha allverdens bass. Men dette skal jeg få utforsket nærmere i morgen!

Lenke til kommentar

Etter å ha lyttet fram og tilbake mellom en CD og en LP med samme innhold på tilnærmet likt volum kan jeg ikke si at det er noen forskjell i lydbildet. I hvertfall ikke som mine ører evner å legge merke til.

 

Vil det si at det sannsynligvis er platespilleren det er noe i veien med, slik jeg mistenkte?

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke feil med platespilleren din hvis den høres helt normal ut i balansen mellom diskant og bass gjengivelse.

Det er nok som jeg skrev at det skyldes det lave spennings nivået ut fra spilleren din, og det er ikke noe som du kan forandre på.

 

Som du sier så har du hatt denne spilleren en stund og da er det litt sent å gå til butikken å si at produktet ikke lever opp til forventningene dine :whistle:

 

Du får nok bare dra på mer med volum kontrollen når du bruker platespilleren din.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du platespillerinngang på forsterkeren? I så fall kan du prøve den. Husk bare å sette bryteren på spilleren til RCA Phono.

 

Har du testet USB utgangen?

 

 

Jeg sere ingen dedikert platespillerinngang på forsterkeren, nei.

USButgangen fungerer fint på pcen når jeg skal spille overe platene til mp3. Derimot finner jeg ingen USBinngang på forsterkeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er helt vanlig på billigspillere at det blir lagt lite penger i innmaten dessverre. Derfor har nok den innebygde riaaen helt sikkert lav gain(utspenning).Ikke noe å gjøre med! prøv en forsterker med innebygd riaa i stedet,og glem hele den innebygde i platespilleren,de pleier uansett å holde dårlig kvalitet.

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig på billigspillere at det blir lagt lite penger i innmaten dessverre. Derfor har nok den innebygde riaaen helt sikkert lav gain(utspenning).Ikke noe å gjøre med! prøv en forsterker med innebygd riaa i stedet,og glem hele den innebygde i platespilleren,de pleier uansett å holde dårlig kvalitet.

Mvh Rune

 

 

Forsterker med innebygd RIAA, ja. Kanskje dumt spørsmål, men jeg antar at det holder med en RIAA-forforsterker mellom platespiller og forsterkeren? For eksempel en slik?

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig på billigspillere at det blir lagt lite penger i innmaten dessverre. Derfor har nok den innebygde riaaen helt sikkert lav gain(utspenning).Ikke noe å gjøre med! prøv en forsterker med innebygd riaa i stedet,og glem hele den innebygde i platespilleren,de pleier uansett å holde dårlig kvalitet.

Mvh Rune

 

 

Forsterker med innebygd RIAA, ja. Kanskje dumt spørsmål, men jeg antar at det holder med en RIAA-forforsterker mellom platespiller og forsterkeren? For eksempel en slik?

 

Den er helt sikkert grei,og rimelig god til ditt formål.-Og antagelig mange ganger bedre enn den innebygde i platespilleren.Må legge til at jeg ikke har hørt denne,men erfaringen med merket tilsier god kvalitet i forhold til pris.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...