Gå til innhold

overtakelse av bolig ved samlivsbrudd


JULINGiKAKE

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men har jeg og eksen blitt enige om at jeg skal ta over felles leilighet etter samlivsbrudd.

 

Jeg skal få ny takst og hun skal få halve verdistigningen utbetalt av meg.

 

Vi er ikke så veldig sterke økonomisk og leiligheten er fullfinansiert. Etter mye om og men klarte jeg å finne en løsning på å betale henne ut, hvis verdistigningen ikke blir for stor.

 

Men så kom jeg plutselig på en ting som gjør meg bekymret.

 

Vi står begge oppført som eiere i leiligheten. ( husbanken)

 

Jeg har forstått at sender jeg et skjema for samlivsbrudd så er det en smal sak å få leiligheten på meg. Spurte husbanken om det var noen kostnader forbundet med dette og de sa nei. Ikke hos dem.

 

Men må leiligheten tinglyses på nytt? Jeg står allerede oppført som eier. Men et navn skal slettes.

 

Den lille biten kan velte planene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men må leiligheten tinglyses på nytt? Jeg står allerede oppført som eier. Men et navn skal slettes.

 

Den lille biten kan velte planene

 

Det er ikke tale om å slette et navn, men å overføre eksens halvpart til deg. Så ja det må tinglyses.

 

Hvis dere har vært gift, eller samboere i 2 år, eller har barn, slipper du å betale dokumentavgift. Så da er det ikke så dyrt å tinglyse skjøtet.

 

(Jeg forutsetter at det er en selveierleilighet)

Lenke til kommentar

 

Men må leiligheten tinglyses på nytt? Jeg står allerede oppført som eier. Men et navn skal slettes.

 

Den lille biten kan velte planene

 

Det er ikke tale om å slette et navn, men å overføre eksens halvpart til deg. Så ja det må tinglyses.

 

Hvis dere har vært gift, eller samboere i 2 år, eller har barn, slipper du å betale dokumentavgift. Så da er det ikke så dyrt å tinglyse skjøtet.

 

(Jeg forutsetter at det er en selveierleilighet)

 

Hiver meg på denne, men bør være enkelt å finne ut av for å være på den sikre siden slik at du slipper ny dokumentavgift.

 

I worst case scenario er det 50% av dokumentavgiften som igjen normalt er på 2.5% av kjøpesummen.

Lenke til kommentar

Jeg var borti det samme for litt siden etter å ha gjort det slutt med ex-tjukkasen.

Det var da borettslagsleilighet, med fellesgjeld. Slike er det ikke skjøte på.

Lastet ned et skjema fra statens kartverk.

Fylte ut. Gikk ned på kiosken, kioskmannen pluss en kunde signerte som vitner.

"overføre 50% eierandel, ny eierandel 100% blabla".

Sendte inn til statens jallajallakontor.

 

Fikk brev tilbake, tinglyst. Done deal. Kjempeenkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...