Gå til innhold

Eyefinity med Shappire radeon HD 5870?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv kjøpt inn tre skjermer som skal fungere med eyefinity (har dog ikke prøvd det enda), men Sapphire Radeon HD 5870 har i følge komplett.no disse portene: 2 x DVI-I (dobbeltlenke) - 29-pin kombinert DVI 1 x DisplayPort - 20-pins DisplayPort 1 x HDMI - 19-pin HDMI Type A Hvis dette er tilfellet må du altså ha 2 skjermer med vanlig DVI-I port og 1 skjerm med en av de andre. Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er med HDMI og eyefinity, men DisplayPort skal fungere. Jeg måtte kjøpe en adapter for å få det til, den konverterer fra DisplayPort til DVI: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599537 (HIS Adapter Active DP to DL-DVI)

Lenke til kommentar

Du må bruke enten 2 skjermer med dvi eller hdmi og + Displayport, men du kan bruke et adapter som sagt. Så enten 2x >dvi + 1x displayport(eller et slags adapter), eller 2x hdmi + 1x displayport(eller et slags adapter).

Ikke gidd å bruk over 1000kr på et aktivt displayport to dvi adapter.

 

Du kan heller bruke denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599458 , som er et aktivt displayport til vga adapter. De fleste som bruker Eyefinity bruker dette i stedet for å bruke mye penger på et aktivt dp to dvi.

Du vil ikke se noe forskjell på bildekvalitet , ja jeg vet det er vga vs dvi vi snakker om her men det er ikke noe man merker forskjell på.

Jeg bruker denne selv i stedet for det til over 1000kr.

 

En video som du kan se for å se hvordan det funker:

Kjennetegnet for om et adapter er aktivt eller ikke er at på dp to dvi versjonene trengs det en usb som tar strøm men på vga versjonene trenger du ikke da disser er aktivt uten.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Hvordan blir ytelsen med ett kort som skal drive tre skjermer?

Har alt å si på hvilket spill du skal spille og om du skal kjøre alt på maks eller ikke.

Jeg for eksempel kjører 2stk 5870 i crossfire over 3 skjermer.

Spiller jeg på 1 skjerm med 1920x1080 i Bad Company 2 får jeg stødig mellom 110-140 fps og når jeg spiller over 3 skjermer med eyefinity med 6048x1080 får jeg mellom 60-80 fps. Fps varierer selvfølgelig i spill som BC2 da det er mye som skjer på skjermen(e).

Jeg har alt på Maks men slår av HBAO og skrur ned AA til x1 når jeg kjører eyefinity for å få mer fps. Man ser ikke så stor forskjell med AA på max eller OFF i dette spillet da det skjer så mye på skjermen på en gang.

 

Skal man spille andre spill enn first person shooters kan man kanskje nøye seg med mindre fps siden reaksjon ikke er så viktig. Som for eksempel med wow og lignende funker 1 kort helt utmerket tror jeg.(Spiller ikke wow)

 

Skal du kjøre BC2 med alt på maks over 1 eller 3 skjermer kan du ganske sikkert halvere fps jeg får, har sjekket selv med crossfire av og på. Du kan sikkert google Eyefinity 5870 benchmarks så får du opp masse artikler som viser hva slags performance du får i spill med 1 eller flere grafikkort over Eyefinity bruk. :)

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Er klar over at det ytelsen selvfølgelig vil variere med ulike spill, men lurte litt på hvordan dette generelt fungerer. Ett enkelt kort høres jo litt snaut ut til de oppløsningene det her blir snakk om.

 

Sånn litt BTW: I ditt tilfelle må du vel kunne kjøre opp ytelsen en del hvis du overklokker CPU? 5870 i CF krever jo sitt av CPU for at denne ikke skal bli en flaskehals, og Bad Company 2 er jo også kjent for å være CPU-avhengig.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Er klar over at det ytelsen selvfølgelig vil variere med ulike spill, men lurte litt på hvordan dette generelt fungerer. Ett enkelt kort høres jo litt snaut ut til de oppløsningene det her blir snakk om.

 

Sånn litt BTW: I ditt tilfelle må du vel kunne kjøre opp ytelsen en del hvis du overklokker CPU? 5870 i CF krever jo sitt av CPU for at denne ikke skal bli en flaskehals, og Bad Company 2 er jo også kjent for å være CPU-avhengig.

Så lenge man har en quad cpu skal det ikke være noen flaskehals på stock. Jeg har en I7 930 på stock 2.80ghz og cpu usage ligger på rundt 50% når jeg gamer med BC2 over 3 skjermer og med program i bakgrunn som winamp,spotify, msn osv osv. Eller spiller på 1 skjerm med alt på maks, ser på en hd film på skjerm nr 2 og har spotify og lignenden kjørende på skjerm nr 3. Ligger på rundt 50% CPU usage uansett.

Du kan få bedre ytelse hvis du overklokker cpu ja, bump i fps men ingen flaskehals på cpu som sagt hvis du har en god quad prosessor. :)

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

OK, Den adapteren din yojimboVII... Bruker den en HDMI-ingang? jeg er ikke så god med sånne ledning greier, enda...

 

Og, går det an å bruke 3 forskjellige skjermer? Hvis jeg rapper broren min sin, og en av leieboerens gamle, så vil det fungere? (disse er fra forskjellige tider, og forskjelig størelse...)

 

Trenger man et spesielt program til å bruke eyefinity? eller er det der automatisk?

Lenke til kommentar

OK, Den adapteren din yojimboVII... Bruker den en HDMI-ingang? jeg er ikke så god med sånne ledning greier, enda...

 

Og, går det an å bruke 3 forskjellige skjermer? Hvis jeg rapper broren min sin, og en av leieboerens gamle, så vil det fungere? (disse er fra forskjellige tider, og forskjelig størelse...)

 

Trenger man et spesielt program til å bruke eyefinity? eller er det der automatisk?

Den adapteren går fra displayport til vga. Som sagt så MÅ man bruke 2 skjermer som bruker dvi eller hdmi og den siste skjermen må enten bruke displayport eller et adapter hvis skjermen din ikke har displayport.

 

Skjerm nr 1. fra skjermkort bruker du dvi utgangen til dvi skjem inngangen.

Skjerm nr 2. fra skjermkortet bruker du dvi utgangen til dvi skjerm inngangen.

Skjerm nr 3. fra skjermkortet bruker du displayport utgangen til displayport to vga adapteret og fra adapteret til skjermen bruker du en vanlig vga kabel.

Ikke komplisert.

 

Du kan bruke forskjellige skjermer og størrelser ja men det kan bli litt rart når man spiller hvis ikke alle skjermer er like, men ja det går.

Alle de nye ati kortene har støtte for eyefinity i hardware og kan da kjøre 3 skjermer på bare 1 kort.

Du setter opp skjermene osv i catalyst control center som følger med ati driverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...