Gå til innhold

Forsvaret eller skole ?


Blockz

Anbefalte innlegg

Er i 92 kullet og har blitt innkalt til sesjon del 2. På del 1 svarte jeg at jeg er usikker på om jeg vil inn til førstegangstjeneste eller ikke, og jeg er fremdeles usikker.

 

Har 2 søsken som begge gikk rett til universitetet etter videregående. Kommer fra en akademisk familie og dermed vil mine foreldre også at jeg skal begynne på universitet rett etter vgs. Planen har lenge vært å gå informatikk ved UiO når den tiden kommer, dette er noe jeg gleder meg fryktlig til, men jeg klarer ikke og gi slipp på tanken om hva førstegangstjeneste inneholder. Derfor lurer jeg på om førstegangstjeneste er verdt det ene året som går med på det? Noen som har noen argumenter for og vippe meg til den ene siden? Som det er nå er jeg veldig usikker på hva jeg vil.

 

Kom gjerne med personlige erfaringer hvis du har gjenomgått dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i alle fall glad for at jeg gjennomførte militæret. Det kan godt hende du blir kalt inn etter at du er ferdig med utdannelsen også, var flere som var langt oppi 20 årene på rekrutten og der jeg var etter rekrutten. Men så er jo det noen år siden da.

Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig hvis jeg velger og studere? Kan jeg bli innkalt 5 år senere ?

Lurer også på hvor vanskelig førstegangstjeneste er ? Er det hardt ?

 

Husk at du ikke kan velge dersom du blir kalt inn, med mindre du er ei jente. Verneplikt betyr at du MÅ og har en plikt til å tjenestegjøre.

 

Men du kan søke fritak pga utdanning, dette skjer dersom du allerede har startet på skole når innkallelsen kommer. Da vil du få utsettelse og får ny innkallelse etter fullført utdanningen din.

Lenke til kommentar

Du lurer på om det er verdt det året som går med, og det er et dårlig argument etter min mening. Et år er veldig lite hvis du ser litt på det store bildet, at du blir ferdigutdannet et år senere er ingen katastrofe egentlig.

 

Jeg kan vel si at jeg har samme type familie som deg, akademisk utdannet (kirurg og lektor som foreldre), og de stresser ikke med at jeg og søstera mi må hoppe rett på utdanning (søstera tok seg et år fri før hun begynte på medisin).

 

Jeg skal inn i Panserbataljonen om to dager, og gleder meg virkelig til å få gjøre noe annet enn å sitte på skolebenken det nærmeste året, og dette vil fungere som en avveksling for meg, før jeg går til høyere utdanning. Kanskje du og vil gjøre noe annet før du går rett på forpliktende utdanning?

 

 

Så jeg mener heller motivasjonen din (både for skole og verneplikt), bør avgjøre om du vil prøve å komme deg inn i/slippe unna militærtjeneste, ikke om "det er verdt et år". Et år er svært lite!

 

 

Er du veldig motivert for å begynne på universitet, ytre det på sesjon del 2, og håp du ikke blir kalt inn.

 

Er du gira på ei lita pause, og gjøre noe du kanskje aldri får gjøre senere kan du prøve å komme deg inn til førstegangstjenesten. Dette gjorde jeg.

 

 

(Men dette er bare hva jeg mener, i en post som ble lengre enn planlagt :p)

Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig hvis jeg velger og studere? Kan jeg bli innkalt 5 år senere ?

Lurer også på hvor vanskelig førstegangstjeneste er ? Er det hardt ?

 

Husk at du ikke kan velge dersom du blir kalt inn, med mindre du er ei jente. Verneplikt betyr at du MÅ og har en plikt til å tjenestegjøre.

 

Men du kan søke fritak pga utdanning, dette skjer dersom du allerede har startet på skole når innkallelsen kommer. Da vil du få utsettelse og får ny innkallelse etter fullført utdanningen din.

 

Det er ikke helt riktig. Veldig ofte mister Forsvaret interessen for deg når man først har fått utsettelse. Broren min fikk utsettelse pga utdannelse. Nå er han 30 år og har ikke hørt noe fra dem enda.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at jeg har meget liten støtte fra mine foreldre (eller ingen) når det kommer til militæret, så føler valget er relativet lett sånn sett. Men innerst inne føler jeg at jeg har litt lyst og utsette 1 år før jeg begynner på universitet.

 

Som dere sier så er det ikke opp til meg om jeg kan slippe eller ikke men så har jeg mange ganger hørt at hvis du utsetter så er sjagens relativt liten for at du blir kalt inn igjen.

 

Men hvis jeg bestemmer meg for og ikke utsette militæret, er det mulig og bli utplassert nær Oslo området ? Eller har jeg liten/ingen kontroll på dette?

Lenke til kommentar

 

Men hvis jeg bestemmer meg for og ikke utsette militæret, er det mulig og bli utplassert nær Oslo området ? Eller har jeg liten/ingen kontroll på dette?

 

Forholdsvis liten sjanse for du havner i Oslo-området. Er vel bare Garden, og noen få stillinger i sjø og luft tror jeg

Lenke til kommentar

For å si det sånn. Er du en person som er ok form og er klar for en spennende tjeneste. Så er militæret noe å anbefale (og at du har litt penger på bok, går ikke inn i militæret for å tjene penger).

 

Men hvis du er den typen som likegyldig kan sitte på et velferds kontor eller ha kjøkkentjeneste så ville nok jeg ha gått for skole.

 

Det hele er hvor villig du er til å oppleve ting og lære ting i forsvaret. Er du klar så har forsvaret noen for deg. Om førstegangstjenesten er hard, er helt opptil hvor du havner og i hvilken avdeling. Men du må forvente litt hating for å ha det gøy! ;)

 

Med andre ord de tjenesten som er gøy er som regel de som er litt harde. De er kanskje ikke noe gøy akkurat der og da en kald vinter natt. Men i ettertid er det minner for livet. Og ikke minst tenk på kameratskapet du får i militæret.

 

Og under 30% av norsk ungdom fullfører førstegangstjenesten. Tenk på hvor bra det ser ut på en cv i forhold til en som bare har gått på skole. Har hørt fra flere arbeidstakere at det er utrolig positivt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...