Gå til innhold

Tanker om mobilmarkedet


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor langt dette innlegget blir, men jeg ønsker å starte med en kortfattet setning: Mobilprodusenter, give us a break!

Vi er 2010 og mobiltelefonene kan sykt mye. Tenk på det, det er ikke veldig mange år siden vi var fascinerte over de polyfoniske ringetonene, som jeg, personlig, først oppdaget på Nokia 3510. Så ble samme modell "relansert" med fargeskjerm. Det var helt vanvittig, og jeg følte meg kjempekul da jeg hadde spart opp fire laken og kjøpte en Nokia 6100, gullfarget. Da ble mine kompisers Nokia 3510er plutselig satt i skyggen.

Vel, dere vet hvordan det har utvikla seg. I dag har touchskjermer og en massiv mengde funksjoner.

Som selger av mobiltelefoner vet jeg at brukere har forskjellige behov. Mobilprodusentene prøver hver for seg å dekke alle kundegruppene. Dette er i utgangspunktet veldig bra, men spør du meg, har det gått altfor, altfor langt.

La meg begynne med Sony Ericssons Greenheart. For dere som ikke vet hva dette er, les her. Etter så mye snakk om miljøet de siste årene, har jo mange av oss blitt mer oppmerksomme på hva som skjer, og jeg ville ikke kalt dem i Sony Ericsson som kom frem med idèen om å lage slike telefoner for idioter. Men om man tenker litt lenger enn til nesespissen, er nåløyet i dagens mobilmarked for lite til at noe sånt skal kunne slå an. Kunder som ønsker seg en ny mobiltelefon kommer rett og slett ikke inn i en forretning og spør etter noe slikt.

Om du som selger skulle ha lyst til å fortelle kunden om det, er sjansen stor for at vedkommede ikke bryr seg.

 

Utover dette lager Sony Ericsson altfor mange telefoner. Nokia er også skyldig her. Delvis også Samsung. De har alle vist at de kan lage kule touchtelefoner... vel, spør du meg, ikke Nokia enda, men det kommer vel. Poenget er at det kommer altfor mange telefoner generelt!

Jeg orker ikke sitte her og skrive opp hver eneste telefon jeg føler er overflødig, men hvor ofte lanseres ikke telefoner som er under midt på treet funksjonsmessig?

Og i det minste, vi er i 2010. Kundene som ikke ønsker telefon med touchskjerm, ønsker som regel en telefon med et vennlig tastatur. Er det så sykt vanskelig å produsere?

Som et helt tilfeldig innfall, har jeg lyst til å nevne SE Aspen som for det første har forferdelige taster, og som for det andre ser ut som en fornærmelse mot Nokias overmelkede E-serie.

Hvor ofte kjører egentlig produsentene markedsanalyser? Latterlig.

 

Nå ønsker jeg å gå over til produksjonsfeil. Det er for mange av dem. Det er helt forjævlig å se, men produsentene er mer opptatt av å skape utallige modeller enn å kvalitetsteste det de allerede har produsert.

Jeg ønsker å ta fram en telefon fra SE som eksempel, Aino.

Her om dagen sendte jeg inn en reklamasjonssak på denne telefonen, da den hadde vært på verksted flere ganger tidligere. På etterskudd fikk jeg lyst til å sjekke hvor mange servicesaker vi hadde hatt på denne modellen. Tallet var 18. Til sammenligning er det 6 ganger flere servicer enn det vi har hatt på alle HTC-modeller totalt, og dette er ikke bare noe jeg finner på.

Utover dette skal jeg ikke trekke frem noen produsenter som bedre eller dårligere enn andre. Poenget er at produksjonsfeil ikke burde forekomme. Og når de forekommer, bør det være et unntak og ikke en regel. Saken er den at DOA-tid på en telefon er 7 dager, altså en uke. Ettersom jeg har forstått er dette også uavhengig av virkedager.

DOA betyr "dead on arrival", og gjør det mulig for forhandlere å sende telefoner med produksjonsfeil tilbake til produsent og gi kunde ny på stedet. Kommer kunde etter 8 dager, må telefonen på service, og dette kan ta 1-2 uker, eller kanskje mer. Dette er svært frustrerende for både forhandler og kunde, fordi de ansatte bruker unødvendig mye tid på det, og kunden må gå uten telefonen han/hun kanskje har brukt flere tusenlapper på.

Tenk dere om produsentene hadde kuttet ut halvparten av produktene, og heller brukt tid på å kvalitetssikre den andre halvparten? Det ville vært færre servicer, og sjansen for at kunden ville kjøpt telefon fra samme produsent i fremtiden ville vært vesentlig større.

 

Uansett, det er akseptabelt at produsentene eksperimenterer, forbedrer og tenker nytt, men jeg mener at det i 2010 bør være en viss standard når det gjelder kvalitet, og hva kunden kan forvente.

Til dere som eier eller har bedre erfaring med mobiltelefonene jeg har snakket nedlatende om: jeg beklager. Dette innlegget er selvfølgelig basert på egene meninger og erfaringer, og jeg vet godt at vi ikke kan tenke likt alle sammen.

 

Ha en fortsatt fin helg! :)

Endret av Nanophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at det er altfor mange modeller spesielt fra SE og Nokia. Her må man ofte velge enten kamera, musikk, qwerty etc, veldig få modeller som er gode på alt. Tror det henger igjen en gammel markedsføringsstrategi der mange modeller vil gi bredere eksponering i mobilbutikker. Tenk deg en kunde gå inn i en butikk med en mobilvegg med 50 telefoner, jo flere SE-mobiler, jo mer sannsynlig at de kjøper SE.

 

I det siste har folk blitt mer bevisst på hva de kjøper, og vet hva de skal ha før de kommer til butikken. Apple har virkelig forstått det, HTC har selv om de også har mange modeller også hatt et par slike modeller (feks. Desire).

 

SE og Nokia kunne nok med hell kuttet utvalget sitt veldig,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...