Gå til innhold

Kva er namnet på samandraget på bøker?


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg har eit utruleg frustrerande problem eg berre må løyse.

Kva i alle dager er namnet på samandraget bakpå bøkene? Eg greier simpelthen ikkje å hugse kva det heiter, å det irriterer meg noko grenselaust.

Kan nokon vere så utruleg greie å gje ein stakkar fred i sjela? Eit eller anna på S veit eg. Ikkje skvettlapp, men noko med lapp. Trur eg. Hugsar ikkje. Nokon må hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt mange definisjoner på skvettlapp, alt fra det som har med bil å gjøre til Norges urbefolkning.

Denne varianten må jeg imidlertid distansere meg fra.

Jeg har hørt at enkelte pseudolitterære snobber omtale resyméet i kiosklitteratur som vaskelapp, men ellers har jo dette ordet mest med klær å gjøre.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å gjøre dette vanskeligere enn det er. Det heter vaskelapp både på bokmål og nynorsk, og til og med på riksmål – ifølge Wictionary:

 

vaskelapp m (Bokmål/Nynorsk), c (Riksmål)

 

1. Tekst bak på bøker/filmer, lite utdrag eller tekst om boka, gjerne for å vekke interesse for boka.

2. Lapp festet på klær/stoff med informasjon om hvordan det skal vaskes.

 

Derimot finner man pussig nok ikke ordet vaskelapp overhodet verken i bokmåls- eller nynorskordboka.

 

Skvettlapper har ingenting med saken å gjøre. De var i sin tid påbudt på biler og hindret at frontruta ble fylt av allslags dritt fra hjulene på forankjørende biler. Nå er det stort sett kun lastebiler som har det, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...