Gå til innhold

Hva skal jeg "flagge" som USE i Gentoo?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kompilere min egen AMD64 Gentoo med multilib, der jeg bruker genkernel (fordi jeg ikke orker å gjøre feil i kernelen).

 

Systemet skal være et vanlig gnome system.

 

Her er hardware:

 

Intel Core2Duo E8400

Gigabyte GA-X48-DS4

XFX ATI 4890

MIST 650W

Kingston HyperX PC8500 4x1Gb

Så til spørsmålet:

Hva er vanlig å flagge som USE i Gentoo? Gjelder det å flagge alt det du skal bruke eller kommer det av seg selv etterhvert som jeg installerer program? (F.eks Jeg har ikke OpenGL, men når jeg installerer et spill så installerer spillet/portage OpenGL i tillegg)

Sist men ikke minst:

Hvilken profil bør jeg velge?

[1] default/linux/amd64/10.0

[2] default/linux/amd64/10.0/desktopeller

[3] default/linux/amd64/10.0/desktop/gnome

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt å bruke Gnome er nok ../desktop/gnome grei å bruke.

 

Hvordan du bruker USE flags er opp til deg. Jeg pleier alltid å gjøre

emerge -vp <pakke>

før jeg installerer noe nytt slik at jeg kan sjekke om det er noen USE flags jeg vil bruke eller fjerne. Hvis jeg finner noen USE flags jeg vil bruke på hele systemet legger jeg dem til i /etc/make.conf. Finner jeg et USE flag jeg bare vil bruke for det progremmet legger jeg det inn i /etc/portage/package.use. Feks.

x11-drivers/nvidia-drivers -gtk

Hvis /etc/portage/ ikke er å finne er det bare å lage den.

 

Hvis du vil sjekke hvilke USE flags du bruker er det bare å gjøre

emerge --info

Når du har gjort endringer i USE flaggene bruker du gjerne

emerge -vpuDN world

for å sjekke hvilke pakker som må oppdateres og deretter

emerge -uDN world

 

Hvis det er noe mer er det bare å spørre. Forumet og wikien til Gentoo er også vært å sjekke. Gentoo er for det meste godt dokumentert, men det er ikke alltid wikien er helt "up to date". Jeg pleier å se litt i Arch sin wiki hvis det er noe jeg ikke finner.

 

Edit: en feil

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

Vil også anbefale pakken gentoolkit. Veldig nyttig for å legge til og fjerne useflags, sjekke avhengigheter, hvilken pakke en fil hører til osv.

 

Det er selvsagt lurt å legge til useflags som passer til arkitekturen din, slik at du får kompilert pakkene opp mot din arkitektur.

 

Om du legger til et useflag i en pakke, vil portage automatisk dra inn de ekstra pakkene som eventuelt er nødvendig. (For eksempel opengl).

 

Jeg har openSUSE instalert for øyeblikket så jeg tar forbehold om feil. ;)

Lenke til kommentar

du bruker jo bare de flags du vil ha. dersom du vil ha opengl-versjonen av Nexuiz, så bruker du USE=opengl. dersom du vil ha sdl, så bruker du USE=sdl. vil du ha begge, bruker du USE=opengl sdl.

 

går vel egentlig ikke an for noen av oss å vurdere hva du trenger. du bruker det du vil. det er det som er tanken med USE flags.

Lenke til kommentar

Hvis de trenger det for å kompilere, ja.

 

Eks:

 

Spill foobar krever backend Y eller X for å kompilere. Hvis du velger at du ikke vil ha Y blir foobar kompilert mot X. Hvis foobar bare støtter Y og du ikke velger den blir enten foobar ikke kompilert eller Y blir lagt til for å tilfredstille avhengighetene (regner med at du ikke får kompilert, mange år siden jeg har rørt Gentoo).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...