Gå til innhold

Kjøp av Salongrifle


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg salongrifle, dette blir da mitt første våpen og netopp har tatt jegerprøven, har ikke sendt inn søknad til politiet men er det noen som vet om det tar lang tid før den blir behandlet? og noen som vet om noen brukbare salingrifle pakker med sikte, kanskje lyddemper hvis du vet om det men det er ikke så nøye, og vil at det skal være bolt på rifla og sånn får å feste noe greier husker ikke hva det het, en sånn reim får å bære den, og så vil jeg helst ha en billig en, skal ikke ha noe super bra avanserte greier men brukbar rifle og kikkert.

Ellers vil jeg ha en rifle med god presisjon og som skyter bra på lange hold, og et annet spørsmål, finnes det ekspanderende kuler til salong?

Endret av vegard12345
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gratulerer med jegerprøven :)

 

Ja det finnes ekspanderende kuler til salongrifle. Men hvor lange hold har du planer om å skyte på?

 

Er ikke no ekspert på Salongrifle men kjenner flere som har denne og jeg vet at den er veldig god å skyte med (har skutt flere ganger med den selv) og man kan få lyddemper til den.

 

Hmm merkelig, den ligger ikke på nettsidene deres lenger :hmm: Men det var en type CZ brno, og de er veldig greie og billige våpen ;)

 

Noe lignende denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23184802

Lenke til kommentar

 

Kjøp heller en i kaliber 22LR. Du får billigere og lettere tilgang på ammo.

 

Hvor lang tid det tar med våpensøknaden er forskjellig fra kommune til kommune.

Forvent 3-6 uker.

 

En salongrifle kan vel heller ikke regnes som noe langholdsvåpen. I såfall ikke et presist et, vil du ha det, bør du satse på et kraftigere kaliber.

 

Har selv en Ruger 10/22 halvauto med kikkertsikte og lyddemper. Kostet vel rundt 4500 kr. hos jaktdepoet. Både våpen og forhandler er å annbefale.

 

Husk også at du ikke får jaktet på noe særlig annet en småfugler med en salongrifle, så skal den brukest primært til småviltjakt vil jeg heller annbefale deg å legge pengene i en hagle, da dette er et mye mer allsidigt våpen. Men for all del, en salongrifle er et morro leketøy, spesielt en halvauto med lyddemper :)

Lenke til kommentar

Våpensøknaden min var ferdig behandlet etter litt over 1 uke - Haugaland politidistrikt. :)

 

Flott! Er det 22LR du har tilatelse for?

Jeg støtter The boss i å velge en CZ Brno.

Det var det første våpene jeg fikk etter jegerprøven for snart 9 år siden, og den holder fortsatt koken, et veldig godt våpen som du vil ha i mange år. skytes inn på 60-70 meter med sub-ammo. Lyddemper følger ikke med, men den er ferdig gjenget, så det er bare å skru på.

 

Eneste som er litt dumt med CZ Brno er at det bakre faste siktet står litt i veien for kikkerten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

[quote name='vegard12345' date=' 5. august 2010 - 00:23' timestamp='1280960627' har ikke sendt inn søknad til politiet men er det noen som vet om det tar lang tid før den blir behandlet?

 

 

tar alt fra 5 minutter til 3+ mnd avhengig av hvor du bor.

 

22LR er ikke noe langholdsvåpen. Dvs det er de som skyter på blink (ikke jakt) med det på 200m men da skal du ha erfaring...

Lenke til kommentar

Våpensøknaden min var ferdig behandlet etter litt over 1 uke - Haugaland politidistrikt. :)

 

Da er dere heldige, her gikk det drøye 6 uker fra jeg leverte inn søknaden til den lå i postkassen. Ufattelig at det skal ta så lang tid å behandle en enkelt søknad.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei jeg vil først anbefale deg til forumet kammeret.no der er det mange anbefalninger når du søker.

 

Så til salongriflen du linket til: Dette er en grei pakke men jeg ville satset på en bedre kikkert med forstørrelse mellom 3-9 eller 2-7. Og kolben er veldig krum, og for de fleste kan det bli for lavt når du skal bruke kikkert. Så jeg vil heller anbefale deg en cz 452 american/varmint, dette er rifler med rette kolber som vil passe bedre med kikkert.

 

Så til ammunisjon jeg vil anbefale og teste flere typer ammunisjon: CCI mini mag og CCI stinger

og CCI velocitor og Eley SUB. Du kan jo spørre om å få dem til og sette sammen flere typer ammunisjon fra flere typer ammo i samme pakken så du slipper å bruke så mye penger på ammo.

 

 

Så kort fortalt: kjøp en salong med rett kolbe for lettere kikkert bruk, CCI minimag burde testes ut, og en ting til A-tec cmm-4 er en god lyddemper for salong som fåes for rundt 500kr.

Lenke til kommentar

Hei jeg vil først anbefale deg til forumet kammeret.no der er det mange anbefalninger når du søker.

 

Så til salongriflen du linket til: Dette er en grei pakke men jeg ville satset på en bedre kikkert med forstørrelse mellom 3-9 eller 2-7. Og kolben er veldig krum, og for de fleste kan det bli for lavt når du skal bruke kikkert. Så jeg vil heller anbefale deg en cz 452 american/varmint, dette er rifler med rette kolber som vil passe bedre med kikkert.

 

Så til ammunisjon jeg vil anbefale og teste flere typer ammunisjon: CCI mini mag og CCI stinger

og CCI velocitor og Eley SUB. Du kan jo spørre om å få dem til og sette sammen flere typer ammunisjon fra flere typer ammo i samme pakken så du slipper å bruke så mye penger på ammo.

 

 

Så kort fortalt: kjøp en salong med rett kolbe for lettere kikkert bruk, CCI minimag burde testes ut, og en ting til A-tec cmm-4 er en god lyddemper for salong som fåes for rundt 500kr.

 

Men må man ikke kappe løpet på american og varmint og gjenge det for lyddemper?

Lenke til kommentar

Nei det må man overhode ikke men man må gjenge løpet som på de fleste våpen da disse ikke leveres ferdig gjenget. Men det kan allikevel væreen fordel da våpnet ikke blir fullt så langt,

men hvis du bare skal bruke dempern ved posterings jakt og plinking vil dette funke perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...