Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HomePlug nettverk spørsmål


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er mulig å opprette 2 homeplug "nettverk" i samme sikringskap...om det var forståelig ^^

 

Det jeg ønsker egentlig er som følger: Internett kommer gjennom tv kabelen, så jeg ønsker å flytte mest mulig ut til kontoret, også router. Tenkte da at jeg kan koble noe slikt "Modem i stue"->"homeplug i stue"->"homeplug kontor"->Router. PCer og NAS boks kan da kobles rett i switchen i routeren.

 

Jeg har derimot også Wii og PS3 i stua jeg ønsker på kablet nettverk, og må da ha en homeplug tilbake....om det er mulig naturligvis :) Det vil jo da være 2 forskjellige nettverk på strømnettet. Ønsker i utgangspunktet å ikke ha routeren i stua, derfor blir det hele littegrann komplisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du at homeplug nettene skal være atskilt fra hverandre? Eller mener du at de er på forskjellige kurser men skal snakke sammen?

 

Jeg vet det var et problem tidligere at homeplug ikke fungerte på forskjellige kurser, men det jeg mener å huske at det skal fungere bedre nå idag.

Lenke til kommentar

http://homenetworking01.wordpress.com/category/network-management/homeplug-powerline-networking/

 

Du skal kunne sette opp flere nettverk på samme fase (sikringsskap).

Praktisk bør man ikke ha flere enn 10 homeplugs pr fase, og man setter opp hvilke enheter som skal kommunisere vha software eller knapp på enhet.

 

Anbefaler at du skaffer deg en av de nyere typene som støtter 200Mbit eller mere. Disse er mer robuste mot støy og tap.

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe i veien med å kjøre signalet tilbake. Bare pass på at modem -> ruter linken ikke blir på samme nett som kontor -> stue linken din, da kan du få problemer.

 

Spørsmålet er hvordan dette konfigureres bare. Litt usikker på om dette f.eks styres fra software eller om det er hardware switcher på enhetene....eventuelt om det bare er noen som støtter det. Finner ikke så mye info om det. Ser i alle fall ut som om det skal være mulig bare jeg får det korrekte utstyret.

Lenke til kommentar

http://homenetworking01.wordpress.com/category/network-management/homeplug-powerline-networking/

 

Du skal kunne sette opp flere nettverk på samme fase (sikringsskap).

Praktisk bør man ikke ha flere enn 10 homeplugs pr fase, og man setter opp hvilke enheter som skal kommunisere vha software eller knapp på enhet.

 

Anbefaler at du skaffer deg en av de nyere typene som støtter 200Mbit eller mere. Disse er mer robuste mot støy og tap.

 

Har du noen erfaring med homeplug mellom to hus. Forutsetter at de er på samme trafo og fase.

 

Priser og link til hvor de kan kjøpes.

Lenke til kommentar

Har du noen erfaring med homeplug mellom to hus. Forutsetter at de er på samme trafo og fase.

Priser og link til hvor de kan kjøpes.

 

Tror ikke det er noe å satse på. Svjv så må man være innenfor samme sikringsskap.

Mellom to hus er vel trådløslink eller kabel/fiber det greieste.

 

Takker for ditt raske svar.

Vet du om det er målersløyfen som er problemet, lengden på ledningsnettet, eller begge deler. Det er dreier seg om to nabohus med ca 150m sterkstømsnett i luftstrekk.

Har prøvet med trådløst, uten ekstra antenner, noe ustabilt rundt i huset, husene ligger med ca 70m avstand vegg till vegg. Hadde tenkt å sette opp en ruter i det mottagende huset for bruk av bærbare.

Vurderer å kjøpe denne: TWO NEW Powerline HomePlug

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...