Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Jeg forstår meg ikke på IP-adresser


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil (som millioner andre) gjerne vite IP-adressen min. Jeg vet at jeg kan se den ved å skrive ipconfig i cmd, gå på internettsider som "http://www.whatsmyip.org/", og ved å klikke på "Trådløs nettverkstilkobling" nede til høyre ved klokken på PC-en. Eneste problemet er at den er forskjellig overalt.

 

Det vil si: IP-adressen i ipconfig, og på "trødløs nettverkstilkobling" er like. Men den er helt forskjellig fra den jeg får opp på "http://www.whatsmyip.org/". Og for å toppe det hele, fikk jeg nettopp ett nytt passord til diskusjon.no, og i eposten stod det: "IP-addresse bak forespørsel om nytt passord:". Og også den forskjellig fra de to andre. Hvorfor er den det? Er det kanskje sånn at den ene adressen (fra "http://www.whatsmyip.org/" er adressen til routeren min, og den andre (fra ipconfig i cmd) er PC-en`s adresse?

 

Hvis det er slik. Hvor kommer da den IP-adressen som diskusjon.no mener jeg har fra da?

OG hvis jeg har en adresse for routeren, og en adresse for PC-en; hvilken kan resten av internett se? Routeren sin adresse? PC-en sin adresse? Eller begges?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det kanskje sånn at den ene adressen (fra "http://www.whatsmyip.org/" er adressen til routeren min, og den andre (fra ipconfig i cmd) er PC-en`s adresse?

 

Det stemmer. Alle pc'ene på lokalnettet ditt som er koblet opp mot routeren vil få opp samme IP adresse på whatsmyip. Routeren vil dermed ta seg av å skille mellom pc'ene på lokalnettet ditt med lokale IP adresser. IP-adressen som diskusjon.no er ute etter er den du for opp på whatsmyip

Lenke til kommentar

I et standard hjemmenettverk, vil du særdeles ofte ha én ip-adresse bak routeren, og én felles ip-adresse når du surfer internett.

 

Begge disse kan være forskjellige gang for gang ettersom de allokeres dynamisk. Likevel er det ofte slik at maskiner på et hjemmenettverk vil få samme lokale ip-adresse hver gang du skrur på din maskin. Disse er enten i området 10.0.0.x eller 192.168.x.x.

Lenke til kommentar

Du har nok en router i ditt lokale nettverk. Da vil ruteren tildele PCen din en IP, som regel en standard "lokal-IP" slik som 192.168.0.1 og lignende. Men ruteren har også en IP som den har fått tildelt fra internettleverandøren din. Denne derimot er en "internett-IP". Så i praksis er PCen din egentlig ikke koblet til internett, det er ruteren din som er koblet til internett. PCen din er tilkoblet internett igjennom ruteren, og så vil ruteren bare videresende datatrafikk mellom deg og andre maskiner/servere på internett. Samtidig vil ruteren "oversette" IP-adresser automatisk.

 

Så når du sjekker IPen med ipconf får du se IPen som ruteren tildelte PCen din. Går du på en internettside som kan vise IPen din, så får du se IPen som internettleverandøren din har tildelt ruteren. Så det er ruteren sin IP du egentlig sjekker når du sjekker "internett-IPen" din.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raske, informative og lett forstående svar!

 

OG hvis jeg har en adresse for routeren, og en adresse for PC-en; hvilken kan resten av internett se? Routeren sin adresse? PC-en sin adresse? Eller begges?

 

Det vil altså si at det er routerens adresse som internett kan se, mens de lokale adressene er det bare routeren som kan se?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den tegningen var litt forvirrende, spesielt siden det ser ut som om det er en DNS som videreformidler trafikk, som en router, men det er det jo ikke.

 

Alle maskiner må ha en unik IP-adresse for å kommunisere. Dessverre er det slik i dag at det er ikke nok IP(v4)-adresser til at alle kan få hver sin. Derfor har alle routere som vi har hjemme noe som heter NAT (Network Adress Translation). Disse routerene deler ut IP-adresser som er definert til å ikke routes over internett (10.0.0.0 - 10.255.255.255), (172.16.0.0 - 172.16.31.255) og (192.168.0.0 - 192.168.255.255). Dette blir IP-adresser mange har, og er kun unike på ditt hjemmenettverk. For å kommunisere med andre, så skriver NAT i routeren om pakkene, slik at alt du sender ut på nettet ser ut til å komme fra en maskin, selv om det kan være trafikk fra alle i huset. Det er visse mekanismer som gjør at routeren vet hva som skal til hvem, når det kommer trafikk inn til routeren, som skal på lokalnettet, men det tar jeg ikke opp nå. Fare for WOT.

 

På grunn av nat, så vil du når du skriver ipconfig få se den adressen routeren har gitt deg, og hvis du går på minip.no så ser du adressen som "du har på internett", som du deler med alle i huset ditt, og som er den ip-adressen som folk på "utsiden" ser, enten det er deg eller far din som sitter på nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den tegningen var litt forvirrende, spesielt siden det ser ut som om det er en DNS som videreformidler trafikk, som en router, men det er det jo ikke.

 

Alle maskiner må ha en unik IP-adresse for å kommunisere. Dessverre er det slik i dag at det er ikke nok IP(v4)-adresser til at alle kan få hver sin. Derfor har alle routere som vi har hjemme noe som heter NAT (Network Adress Translation). Disse routerene deler ut IP-adresser som er definert til å ikke routes over internett (10.0.0.0 - 10.255.255.255), (172.16.0.0 - 172.16.31.255) og (192.168.0.0 - 192.168.255.255). Dette blir IP-adresser mange har, og er kun unike på ditt hjemmenettverk. For å kommunisere med andre, så skriver NAT i routeren om pakkene, slik at alt du sender ut på nettet ser ut til å komme fra en maskin, selv om det kan være trafikk fra alle i huset. Det er visse mekanismer som gjør at routeren vet hva som skal til hvem, når det kommer trafikk inn til routeren, som skal på lokalnettet, men det tar jeg ikke opp nå. Fare for WOT.

 

På grunn av nat, så vil du når du skriver ipconfig få se den adressen routeren har gitt deg, og hvis du går på minip.no så ser du adressen som "du har på internett", som du deler med alle i huset ditt, og som er den ip-adressen som folk på "utsiden" ser, enten det er deg eller far din som sitter på nettet.

 

Dette var ein veldig fin måte å seia det på. Det er som sagt NAT som gjer det mogleg at dagens IP-versjon framleis har nok adresser (men som sagt av War etterpå; ikkje lenge att før ein går tom).

 

For å gå litt vidare på dette, er no det openberre spørsmålet å spørja seg: viss fleire datamaskinar på lokalnettet deler same internett-IP-adresse, korleis kan då ruteren vita kvar han skal sende pakkane når han mottek pakkane frå internett?

 

Dette vert gjort ved hjelp av ein NAT-tabell i ruteren. Kvar IP-adresse på lokalnettet får kvar si oppføring, og eit tilhøyrande portnummer. Ved å sjå på portnummeren til pakken som kjem til rutaren, slår rutaren opp i NAT-tabellen, og får dermed informasjon om kva lokal maskin pakken er tiltenkt.

Endret av Xyril
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...