Gå til innhold

Detektere skinne-stoppunkt


Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver å lager noe mekanikk der en motor skyver ut en stang som skyver på en liten dør.

Skal bruke en mikrokontroller arduino til å styre prosjektet til slutt.

Det jeg trenger er en måte å detektere når motoren min har skyvet døra til side til et viss punkt. Hvis den skyver for langt, kan døra hoppe ut av et skinnespor, dette vil jeg helst hindre.

jeg tenkte først på en mikrobryter, men vil gjerne høre om noen vet av noen andre pålitelige metoder?

magnetsensor eller lyssensor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk induktiv sensor. De er de mest holdbare og er enkle å bruke.

Har du en tredør så fest f.eks. en skrue med skive e.l. som giveren kan detektere.

Bruker du foto/lasercelle så må denne holdes ren for støv. Kapasitive givere er mere følsomme

og vil detektere på alt som kommer foran/rundt.

Ultralydgivere er dyre og ikke egnet til ditt bruk.

 

Induktive givere kan du få fra under 200,- avhengig av føleavstand og utførelse.

De har ingen mekaniske komponenter så de kan vare "evig".

Lenke til kommentar

Da har jeg fått varene fra http://www.phidgets.com

Det gikk veldig fort må jeg si!

Testet kjapt de induktive følerene, og de fungerer kjempebra. den jeg kjøpte fungerer faktisk som en NPN-tranistor. kjøpte i tillegg en infrarødsensor som jeg skal ha i tillegg for å måle avstand, men de induktive følerene vil være de som stopper at døra hopper ut av sporet.

 

eneste problemet jeg har nå er å få montert sensoren på en fornuftig måte.

sensoren er formet som et rør med gjenger. trenger vel en metallsak der jeg kan skru inn sensoren og der det er festehull.

Lenke til kommentar

Vi fester ofte de sensorene i plater med en tynn mutter på hver side.

 

Hører gjerne om du er fornøyd med IR sensoren.

Kobla opp infrarød sensor.

Fungerer ok. Men litt støy innimellom.

Så vidt jeg kan se så får man kalkulert ganske ok avstand. nå runder jeg av avstanden i koden under. men går an å kutte ut int konverteringen for å få med millimetermålingen.

Koden under viser verdi i cm og virker som den blir mer unøyaktig jo lengre ut den kommer. så de mest nøyaktive målingene for sensoren på 4-30cm, er fra 4cm og frem til 25cm etter min test.

 

int IRpin = 1; // analog pin for reading the IR sensor

void setup() {

Serial.begin(9600); // start the serial port

}

void loop() {

float volts = analogRead(IRpin);

float distance = int(2076/(volts - 11)); // Distance (cm) = 2076/(SensorValue - 11) fra phidgets.com

if (distance < 0) { //mindre enn null, garbage

distance=-1;

}

if (distance > 40) { //større enn 40, garbage

distance=-1;

}

Serial.println(distance); // print the distance

delay(100); // arbitary wait time.

}

 

http://luckylarry.co.uk/arduino-projects/arduino-using-a-sharp-ir-sensor-for-distance-calculation/

Lenke til kommentar

http://luckylarry.co.uk/arduino-projects/arduino-using-a-sharp-ir-sensor-for-distance-calculation/

 

I found I had to tweak my measurements when using the sensor but after that it was fairly reliable.

Be sure to use an averaging method to iron out voltage spikes etc..

So take 5 – 10 readings then average them. tends to be more accurate.

 

som han over sier. hvis du tar 5-10 avlesniger og bruker gjennomsnittet så trur jeg at jeg har blitt rimelig fornøyd med nøyaktigheten ;)

 

hva tenkte du å bruke den til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...