Gå til innhold

BK: Romsdalshorn i solnedgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes du har truffet farger og teknikken greit her. Muligens litt undereksponert - jeg kunne nok tenkt meg 1/3-1/2 EV lysere.

 

Komposisjonen er jeg dog mer lunken til. Stien nærmest oss er for mørk, samtidig som den ikke bidrar med noe som helst. Kutter du ca. 1/4 av bunn og bitte litt på høyre side, så blir bildet mye sterkere. På høyre side tar du ikke mye - akkruat nok til at vi ikke ser fjellryggen som er i ferd med å stige. Da er du vel ca på et 4:5 format - passer fint til 20x25 print.

Lenke til kommentar

Bildet er faktisk undereksponert litt i post-processing, og det ser bra ut her. Problemet er nok at laptopskjermen ikke er velegnet til slikt.

Stien i forgrunnen har jeg faktisk malt litt mørkere, for å få den tydligere, men det var kanskje ikke så vellykket som jeg hadde trodd på forhånd. Hensikten var å få en tydligere linje innover i bildet, for å skape dybde.

 

Skal forsøke å lage en variant uten mørk sti/undereksponering, ble også nysgjerrig på forslaget til 5:4 crop!

Lenke til kommentar

Så teknisk som man enn måtte være og med all photoshopping tilgjengelig ville jeg dessverre fremdeles mene at bildet lider av mangel på et fint motiv.

 

Stien og veien/gresset oppover fører ikke en som aldri har vært der oppe, dit. Det er ikke noe særlig høydefølelse, eller følelse av noe majestetisk (som jeg har hørt Romsdalshorn skal være) i bildet, kun en sti/åskam, med -satt på spissen- en fjelltopp bak.

Dessuten stjeler varden mesteparten av min oppmerksomhet.

 

Ja dette er hard kritikk, men jeg får dessverre ikke noe ut av bildet.

 

Fargene virker noe blasse, muligens pga sola og harde skygger.

Mulig kaldere hvitbalanse hadde gjort det noe bedre. Men snøen i bakgrunnen virker overeksponert (uten at jeg har sjekket histogrammet).

 

Beklager slakt.

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes ikke det var så ille. Fin dybde i bildet og bra linjer. Og gradienten du har bak fjellet er jo fenomenal fin. Overeksponert snø i dette motivet er et ganske normalt resultat av et kontrastrikt motiv. Jeg antar at det er kveldssolen som gjør at du har fått såpass harde rødtoner?

 

Jeg tok meg friheten til å spille inn med en fargejustering :whistle:

 

post-71158-1281314549,9637_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes ikke det var så ille. Fin dybde i bildet og bra linjer. Og gradienten du har bak fjellet er jo fenomenal fin. Overeksponert snø i dette motivet er et ganske normalt resultat av et kontrastrikt motiv. Jeg antar at det er kveldssolen som gjør at du har fått såpass harde rødtoner?

 

Jeg tok meg friheten til å spille inn med en fargejustering ødelegge hele bildet :whistle:

 

 

Lenke til kommentar

Slakt er også kritikk, så det skal jeg klare å leve med ;)

 

Kveldssolen var svært fargerik denne kvelden, bildet er ikke veldig saturert i etterbehandlingen. Det kan stemme at snøen er ganske nær å klippe mot hvit på versjonene som er lagt ut her, men de kan fint hentes inn igjen i lightroom. Det er dog en liten detalj, med mindre man skal opp i veldig store størrelser.

 

Jeg ser at mange klager over stien i forgrunnen, men jeg tror bildet hadde fått dårlig med dybdefølelse uten denne. Bør man velge noe som er mer definert enn en sti, dersom man forsøker å komponere med linjer som går innover i bildet?

 

Til sist kan jeg si meg enig i at det ikke er noen elementer som viser størrelsesforholdet her, det er dessverre dårlig med både trær, lyktestolper, folk og andre elementer av kjent størrelse til fjells :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...