Gå til innhold

Bk: Løve (tatt med 55mm!)


k-h-s

Anbefalte innlegg

I gledesrus over bilde jeg har tatt legger jeg det ut. Det er nå uredigert. Dette bilde vil jeg jobbe meg videre med å lære av.

 

Først så vil jeg høre hva dere sier om det?

Siden det er uredigert, så er det endel vil jeg tro.

 

 

Hva burde fikses på her?

Siden jeg er blank på redigering egentlig, men har lightroom.

 

 

post-154783-1280434885,417_thumb.jpg Bilde i orginal størrelse

post-154783-1280435229,1794_thumb.jpg

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står ganske tydelig i reglene at vi ikke vil ha original størrelse.

Og vi pleier å spørre om stor størrelse de få gangene vi føler at vi trenger det.

 

Hvis du ønsker at vi prøver oss på bildet og ser hva vi kan få ut av de, så la den ligge; men da gjerne i en spoiler, og la den "lille" versjonen være den som er synlig.

 

Over til bildet: Her var det en del å ta tak i, desverre. Det som er lett å fikse på, er at bildet er for mørkt. Men i tillegg så synes jeg ikke komposisjonen fungerer. Det at du har kuttet både fremlabben og bakbeina ødelegger mye.

 

På den positive siden så ser det skarpt ut og dybdeskarphet er til å leve med.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Grunnen til det ikke er med er at jeg var så nærme at jeg ikke fikk med mere av løven... Jeg var for nærme den.

Det var utrloig kjedelig å se at ikke hele løven var på bildet. Men utrolig å se at den var så skarp.

 

Jeg viste det var mye å gjøre her, å derfor jeg ville ha litt hjelp for å komme meg i gang med å redigere. Å lære meg hva som er rett, og hva som er galt.

 

Hvordan få til spoileren her?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Spoiler fikses slik:

[spoiler'] Bilde ['/spoiler] (uten ' )

 

Bildet:

Jeg skulle gjerne sett det litt mer til venstre og en lavere vinkel så man får frem at dyret er mektig. Førøvrig med farger og slikt er det litt blast, litt mer livfulle farger(!), Afrika er fullt av farger og liv, gjenskap det i bildet :)

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Med noen sekunder i LR kan bildet sprites opp, og den grå gardinen over bildet forsvinner. Eksponeringen må kraftig opp, og kontrast og metning kan økes litt (+10 f.eks.). Prøvde selv med auto tone og hvitbalanse i LR, og det ble straks mye bedre, og i tillegg litt høyere fargemetning. Croppet også litt tettere.

 

Er ikke stort som skal til for å gjøre dette bildet bra. Legger ikke ut eksempelredigering i frykt for å bli saksøkt :blush::ohmy:

Lenke til kommentar

Med noen sekunder i LR kan bildet sprites opp, og den grå gardinen over bildet forsvinner. Eksponeringen må kraftig opp, og kontrast og metning kan økes litt (+10 f.eks.). Prøvde selv med auto tone og hvitbalanse i LR, og det ble straks mye bedre, og i tillegg litt høyere fargemetning. Croppet også litt tettere.

 

Er ikke stort som skal til for å gjøre dette bildet bra. Legger ikke ut eksempelredigering i frykt for å bli saksøkt :blush::ohmy:

Her har han vel spurt om det, eller iallefall oppfordra til det.

Lenke til kommentar

Forsøker meg på en lett redigering av ditt bilde.

(Liker du det ikke så bare gi tilbakemelding så sletter jeg det.)

 

Jeg har redigert bilde i Photoshop. (beklager at jeg først nå så at du hadde Lightroom, men du kan oppnå det samme der)

 

Jeg har endret "Levels" og tilført litt skarphet samt kuttet litt på bildet da jeg føler at du har bommet litt med komposisjonen men skjønner det utmerket. Det er ikke hver dag man er så nærme en stor løve.

post-89110-1280785921,4483_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...