Gå til innhold

selvbygging av gamer pc


Anbefalte innlegg

hei folkens,

 

jeg har tenkt til og bygge meg en gamer pc selv ( for første gang ) og trenger noen tips.

jeg aner ikke hvor jeg skal få noen deler fra eller noenting. jeg har sett sånne gamer pcer fra komplett, men der bygger de den for meg, så det er ingenting for meg.

 

som sagt, ønsker jeg meg og bygge en selv.

 

trenger sider til deler ogv, tips

 

 

bruker en laptop for øyeblikket.

 

 

MVH

krisp3

 

msn:

 

[email protected] ( helst kontakt her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du / noen si meg hva slags deler jeg må kjøpe/ ha i en pc? og kansje link til der jeg burde kjøpe det fra?

Les igjennom poster og finn poster som er innen ditt budsjett. Der finner du linker og forklaringer og alt annet du trenger.

 

Når det gjelder bygging så er ikke det noe problem. Bare å følge manualer og være forsiktig med komponentene, da de er ganske sårbare.

Lenke til kommentar

Du kan plukke deler selv eller benytte deg av en ferdig pakke med deler som f.eks denne fra Komplett, det er en rimelig bra pakke til en vettug pris. Hvis den ikke passer enten pga pris eller komponenter så kan man som sagt sette sammen en liste selv.

Dette forumet er fullt av forslag til maskiner i stort sett alle prisklasser hvis du gidder lete litt.

PC i deler - AMD Phenom II X6 1055T AM3 4GB DDR3, Radeon HD 5850 1GB, 64GB SSD, 500GB, 890FX-chipset, + S.T.A.L.K.E.R., pris 8790kr.

Lenke til kommentar

www.komplett.no er min favoritt til kjøp av deler.

 

Hvis dette er første gangen du forsøker å sette sammen en maskin selv vil jeg ikke anbefale å ta de dyreste delene for å si det sånn. Måten jeg lærte å bygge på var å ta en gammel maskin, plukke alt fra hverandre, og sette det sammen igjen.

 

De delene du blir nødt til å kjøpe er:

 

#Hovedkort

#Skjermkort

#Prosessor

#Kabinett

#Ram

#Power Supply (Om dette ikke kommer med kabinettet som du måtte bestemme deg for)

#Harddisker

#CD-rom / DVD / Blueray / HD og eventuelt andre former for lesere.

 

Det er også helt vesentlig om de forskjellige delene som du kjøper passer sammen. Dvs for eksempel at du sjekker at hovedkortet du kjøper faktisk har samme sokkel som prosessoren du har kjøpt, at Power supplyen (PSU) din har nok strøm og kabler til å gi strøm til alt, osv.

 

Det jeg da anbefaler deg å gjøre er at du setter sammen en liste over de delene du måtte velge, for så å sende den til support avdelingen til det firmaet du kjøper fra og stille følgende spørsmål:

 

Passer disse delene sammen, og vil dette virke?

Er det noen deler som jeg burde bytte ut for å eventuelt få en bedre pakke?

Trenger jeg noe ekstra kjøling for å holde delene i live?

 

Lykke til med byggingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva blir forsjellen mellom det mindre strømforsyningen og og det andre

hva er forsjellen mellom hovedkort m interert grafikk og ikke?

Forskjellen på strømforsyningene er bare hvor mye watt den kan levere.

 

Et hovedkort med inegrert grafikk er et hovedkort med et skjermkort innebygget i hovedkortet, dette trenger ikke du å tenke på, siden du kjøper et 5850. Og integrerte skjermkort funker som regel veldig dårlig til gaming.

 

PS: Om du skal ha 5850 vil jeg anbefale MSI Radeon HD 5850, det har 2 vifter, for ekstra kjøling, pluss at det er veldig stille!

 

Å bygge er veldig enkelt, du kan se videoer på youtube, pluss at hardware har vel lagt ut en video som viser fint hvordan du bygger en pc, HER <-

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

hvordan kan 5850 ikke være så god til gaming?

 

og hva har det hvor mye watt den kan levere?

 

ps: nå kommer det viktigste, få overtalt foreldrene mine til og la meg kjøpe dette for konfirmasjonspengene mine..

 

denne laptopen fikk jeg av skolen ifjord fordi jeg suger i og skrive uten den:P

mamma sier at jeg ikke trenger .....

Endret av krisp3
Lenke til kommentar

Et 5850 fungerer veldig bra til gaming. Det Theodoje mente var at grafikk kortet i det hovedkortet du linket til først er veldig dårlig egnet til å spille med.

 

Når det gjelder strømforsyning så er det viktig å velge en som gir nok strøm til pcen slik at du ikke får problemer når du bruker den. Det er bortkastet å kjøpe en som er dimensjonert for et mye høyere effektbruk enn det pcen trenger.

 

Når det gjelder det hovedkortet jeg linket til så har den de samme funksjonene som det du linket til men er uten integrert skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...