Gå til innhold

Hastetråd! Hjelpe tarantell fra å ta selvmord :/


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Reptiler krever generelt en del, og man burde ha en del kunnskap før man går til anskaffelse, med tanke på riktig terrarie, luftfuktighet, tempratur ol. Hvordan dem skal håndteres, for, også videre.

Så at dem ikke blir solgt over disk til noen som ikke har tenkt igjennom det, men bare får et infall om at dem vil ha fordi det er "kult", ja det er jeg glad for at ikke er.

Forøvrig syns jeg det kunne blitt legalisert, vi får nå tak i alt man trenger av utstyr til disse skapningene. Og at dem kun blir solgt gjennom seriøse oppdrettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

du burde finne ut hva den type tarantell du har kjøpt vill. ( noen vil ha en hule, andre vil grave, noen vil ha blomster/kaktus,) de fleste taranteller vil ha mulligheter til og skjule seg, de føler seg ikke tryg i åpent tereng.

 

 

Hmm.. Bare en liten vekker, dersom tarantellen din allerede detter ned fra taket skal du i alle fall IKKE dytte inn en kaktus, samme om det er plast eller ekte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte nylig en tarantell, og alt er flott.

 

Nå driver den og kravler rundt inne i terrariet sitt, opp og ned, over alt. Jeg tror den prøver å finne en vei ut, noe som gjør meg litt trist. Poenget er, den klatrer på vegger og tak, og den har allerede falt ned to ganger.

 

Jenta i dyrebutikken har sagt at pga den myke kroppen tåler den egentlig ikke slikt, en konklusjon enhver fornuftig person også kan komme frem til.

 

Så, har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har ingen andre steder å putte den om jeg skulle ta den ut, og for å være ærlig har jeg ikke lyst å åpne lokket heller, i frykt for at den skal stikke av (den er ekstremt raskt).

 

Jeg er svært bekymret for at den kan komme til å drepe seg selv på denne måten, setter pris på alle svar. Ville sikkert vært mer passende å sette denne under dyrehold, men er redd for at svært få faktisk oppholder seg så mye der inne.

 

 

di skal helst ha et tykt lag med jord eller sand i bunnen av terrariet.... for som du sier så klatrer di en del å for at det ikkje skal bli så langt å ramle for de så bør det laget med jord rekke over halve glasset på terrariet....

Lenke til kommentar

Ser at dette er en gammel tråd, men at det har vært litt aktivitet etter jeg tydeligvis forlot tråden. Ikke at jeg er ekspert, men skal da svare litt. Og til dem som lurte går det nå fint med tarantellen min. Det jeg gjorde var at jeg rett og slett løftet av lokket (mens tarantellen hang opp-ned i det) og løftet lokket ned på en boks, hvor den klatret ned. Så tok jeg på et lokk der, og lot den ligge der over natten (den hadde pustehull). Og så slapp jeg den rett og slett tilbake igjen i sin gamle bolig. Den har ikke gjort lignende stund etter dette, såvidt jeg kan huske.

 

Jeg kjøpte nylig en tarantell, og alt er flott.

 

Nå driver den og kravler rundt inne i terrariet sitt, opp og ned, over alt. Jeg tror den prøver å finne en vei ut, noe som gjør meg litt trist. Poenget er, den klatrer på vegger og tak, og den har allerede falt ned to ganger.

 

Jenta i dyrebutikken har sagt at pga den myke kroppen tåler den egentlig ikke slikt, en konklusjon enhver fornuftig person også kan komme frem til.

 

Så, har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har ingen andre steder å putte den om jeg skulle ta den ut, og for å være ærlig har jeg ikke lyst å åpne lokket heller, i frykt for at den skal stikke av (den er ekstremt raskt).

 

Jeg er svært bekymret for at den kan komme til å drepe seg selv på denne måten, setter pris på alle svar. Ville sikkert vært mer passende å sette denne under dyrehold, men er redd for at svært få faktisk oppholder seg så mye der inne.

 

 

Jeg har også en G. Rosea, hun er veldig rastløs for tiden. Ganske sikker på at det er for hun er sulten, så skal ta meg en tur å kjøpe noen sirisser til hun nå :) men uansett, du kan finne mye på nettet om hvorfor de gjør slik som du beskriver din gjør, jeg vil tro det er fordi hun ikke trives. Prøv å kjøpe noe nytt til henne, nye huler/grotter, en trestokk eller hva som helst du tror hun/han vil like. om det ikke fungerer, er det lenge siden du foret den ? å hvilken størrelse har du på buret ?

Størrelsen på "buret" er vel ca. 30x30x30cm, omtrent på størrelse med en fotball (om den var formet som en terning). Har kjøpt en slik falsk grotte til henne, som hun ser ut til å like, ettersom hun tilbringer svært mye tid der inne. Det er litt trist synes jeg, for nå ser jeg mindre til henne, men om det er det hun foretrekker skal ikke jeg mase på henne for det. Vi trenger alle litt tid for oss selv, en gang i blant.

 

 

Unnskyld at jeg ikke er til noe hjelp, men hvor mye koster det med tarantella og bur og alt det totalt i norge? Og trenger man ikke sånn tillatelse for å ha det?

Jeg kjøpte min på tilbud da, det var litt spontant rett og slett fordi det var tilbud. Hadde jo tenkt på å kjøpe tarantell i flere år, men jeg gjorde det altså til slutt helt spontant. Det ble ca. 1200,- på tilbud, med terrarie + tarantell + jord + vannskål (20% avslag på alt). Senere har jeg kjøpt en varmematte + falsk grotte for ca. 500-600kr. Så det har blitt totalt 2000kr. Selve tarantellen koster normalt rundt 500,- de fleste steder, denne typen (Grammostola Rosea, chilens rose) er en av de vanligste, mest nybeynnervennlige og billigste typene.

 

 

ikke noen tilatelse... bare kjøp på din lokal dyrebutikk ..

Ingen tillatelse behøves nei, faktisk tror jeg ikke det er aldersgrense en gang. Men de vil sikkert stusse litt om det kommer en liten pjokk på 80cm inn i butikken og vil ha tarantell, da (ikke at jeg sier det fins noen slike her i tråden). For øvrig vil jeg anbefale å gå til privatperson som har peiling for å skaffe seg tarantell. De har mer peiling, og kan trolig fortelle deg alder og kjønn på tarantellen, noe man stort sett ikke vet om man kjøper i butikk. Jeg aner ikke, og tarantellen min kan dø av alderdom når som helst. Kjønn er greit å vite fordi hannen lever maks 5 år, mens hunnen kan leve omtrent 30 år. Altså får man mer for pengne om man kjøper hunn, samtidig kan hannen være mer passende om man planlegger å flytte om et par år (om man ikke har hjerte til å f.eks. drepe hunnen, noe jeg håper ingen har).

 

 

Er de ikke litt farlig? :(

Jo, de er litt farlig, i liket med alle taranteller/edderkopper(forbehold om feil). I likhet med andre rovdyr trenger den chilenske rosen et våpen for å drepe/eventuelt slå ut fiender før de kan spises. Tarantellen min har en svak gift som i beste fall kan drepe en liten mus, spørs størrelse og helse på musen og mengde gift i tarantellen. Den er ment for sirisser og lignende. Jeg har observert at min egen tarantell bet en siriss, la den fra seg på ryggen, sirissen lå i ro i noen timer, deretter begynte den å bevege seg, og til slutt gikk den rundt som før. Jeg trakk slutningen at tarantellen ikke var sulten, men var irritert og/eller følte seg truet. Mulig den med vilje ikke spryøtet inn noen gift, men jeg heller mer mot at giften ikke er dødbringende, men mer lammende, og at byttet fortæres levende.

 

Et menneske vil kanskje oppleve irritasjon/kvalme/hodepine, men har man allergi kan det gå riktig ille. Jeg tror dette er uvanlig, men man burde kanskje fått seg testet før man gikk i innkjøp.

 

Ellers skiller man gjerne mellom taranteller fra Amerika (New World, NW) og Østen/Australia (Old World, OW). De fra NW har generelt en gift som er mindre farlig for mennesker, men til gjengjeld har de masse hår på kroppen (jeg tror den chilenske rosen har 10 tusen hår per kvadratmillimeter) som de kan skyte ut, noe som i verste fall kan forårsake blindhet om det treffer øynene. Bittet er ikke farligere enn beskrevet over. Tarantellene fra OW (Østen/australia) på den annen side har ikke hår i samme grad, men har en langt farligere gift. F.eks. har man australsk tunneledderkopp som er en av verdens farligste vesener.

 

Trodde da de tok gifta ut av de som blir solgt? Hvor sterk gift er det snakk om?

Se over ^^

 

 

til trådstarter. For å unngå at din CL drukner i vannskålen kan du kjøpe gele-vann i dyrebutikken. Du får pudder aktig-ish stoff som du blander med vann, som blir til gele-krystaller, funker veldig bra!

 

Også må jeg si meg enig med livingman. Jeg tror du mater din chilensk rose for lite.

Har du forsøkt å gi noen sirisser, eller kakerlakker?

Har en ganske liten vannskål som er ment for taranteller, og jeg er stort sett til stede hver gang den drikker (spørs hvor ofte den drikker), og den er i alle fall i live per i dag. Tror heller ikke faren for selvmord via drukning er tilstede, det har den verken vilje eller instinker til (det vil si, den har for sterke instinker som heller mer mot livet enn døden).

 

 

Skjønner ikke helt hvorfor vi ikke kan ha reptier, jeg har lyst på slange!!

Slanger er flotte vesener, skulle gjerne hatt en selv, men det innebærer jo også langt mer stell/plass/kunnskap osv, samt tillatelse. Jeg tror for øvrig du skjønner, om du tenker deg litt om, at et ønske om å ha slange ikke kvalifiserer som en grunn til å gi tillatelse til å ha det, i likhet med en del andre ting.

 

 

Helvete, jeg skulle bade også var det en stor edderkopp i badekaret. Noen som har tips til hvordan jeg kan fange den og slippe den ut i hagen uten at den angriper meg?

 

Respekt til deg som tør ha en slik en i hjemmet ditt.

Respekt og respekt, de er da så snille og harmløse så. Er mer respekt å være gift, og å bo med en kvinne i overgangsalderen i hjemmet sitt, sier nå jeg.

 

Edit: Angående matingen. Har ikke matet den på flere måneder faktisk, hun er ikke sulten. Har lest at hun kan faste opptil 2 år, så er ikke bekymret. Legger inn en siriss med jevne mellomrom i tilfelle hun ombestemmer seg/får matlysten igjen. Å se håpet forsvinne fra øynene til de lille sirissene som løftes ut av terrariet etter et døgn med tarantellen, i troen om at de skal få komme hjem til familien sin igjen, er alltid like fascinerende. Ikke en koselig skjebne, tar jeg meg selv i å undre..

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...