Gå til innhold

Brukervennlig linux til gammel maskin. Hvilken?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve linux på en gammel data jeg har stående. 180mhz med 96MB ram.

Derfor vil jeg ha anbefalinger om en brukervennlig distro som kan kjøres på denne maskina. Jeg er helt nybegynner med linux.

 

Den skal kun brukes til mp3 spilling, internett og chat (irc og msn messenger-systemet).

Jeg vil ha minst mulig andre program.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

faktisk så tror jeg ikke det er så uaktuelt å installere Red Hat på din maskin pga at jeg synes at red hat 8.0 ikke tok så veldig mye minne, jeg brukte selv red hat 8.0 på en 200 MHZ og like mye ram som deg. det gikk fint og en gang jeg hadde Linux på lille pc`en min så kjørte jeg også Dualboot sammen med Windows også. iogmed at du ikke skal ha noe særlig annet enn, messenger program, og surfe å bruke den som mp3 spiller så passer jo red hat 8.0 ganske bra egentlig. faktisk så tror jeg at du kan bruke enten GNOME eller KDE også, jeg for min del brukte GNOME når jeg holdt på med Linux på testmaskina mi, sist gang jeg prøvde linux var på hovedpc`en min og det gikk enda bedre.

Lenke til kommentar

skal prøve SuSe jeg. hva vil ftp install si? jeg har win98 på maskina nå, med bluecom adsl.

 

angelique__: hvilken av de windowmanagerene mener du er enklest å skjønne da?

 

og som sagt vil jeg ha minst mulig program utenom de heg trenger. kan jeg velge vekk i installasjonen da?

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å bruke gamle distroer. Det som drar ressurser i nye distroer er tunge X-applikasjoner som KDE, OOo og Mozilla, samt at ørten bakgrunnsprosesser gjerne er skrudd på pr default.

 

De nyeste utgavene av RPM-distroene vil fungere helt fint hvis du skrur av alle overflødige bakgrunnsprosesser og bruker lette program i X.

Lenke til kommentar