Gå til innhold

Brukervennlig linux til gammel maskin. Hvilken?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve linux på en gammel data jeg har stående. 180mhz med 96MB ram.

Derfor vil jeg ha anbefalinger om en brukervennlig distro som kan kjøres på denne maskina. Jeg er helt nybegynner med linux.

 

Den skal kun brukes til mp3 spilling, internett og chat (irc og msn messenger-systemet).

Jeg vil ha minst mulig andre program.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

faktisk så tror jeg ikke det er så uaktuelt å installere Red Hat på din maskin pga at jeg synes at red hat 8.0 ikke tok så veldig mye minne, jeg brukte selv red hat 8.0 på en 200 MHZ og like mye ram som deg. det gikk fint og en gang jeg hadde Linux på lille pc`en min så kjørte jeg også Dualboot sammen med Windows også. iogmed at du ikke skal ha noe særlig annet enn, messenger program, og surfe å bruke den som mp3 spiller så passer jo red hat 8.0 ganske bra egentlig. faktisk så tror jeg at du kan bruke enten GNOME eller KDE også, jeg for min del brukte GNOME når jeg holdt på med Linux på testmaskina mi, sist gang jeg prøvde linux var på hovedpc`en min og det gikk enda bedre.

Lenke til kommentar

skal prøve SuSe jeg. hva vil ftp install si? jeg har win98 på maskina nå, med bluecom adsl.

 

angelique__: hvilken av de windowmanagerene mener du er enklest å skjønne da?

 

og som sagt vil jeg ha minst mulig program utenom de heg trenger. kan jeg velge vekk i installasjonen da?

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å bruke gamle distroer. Det som drar ressurser i nye distroer er tunge X-applikasjoner som KDE, OOo og Mozilla, samt at ørten bakgrunnsprosesser gjerne er skrudd på pr default.

 

De nyeste utgavene av RPM-distroene vil fungere helt fint hvis du skrur av alle overflødige bakgrunnsprosesser og bruker lette program i X.

Lenke til kommentar

Er i grunnen det samme hvilke distro du bruker... Dei er linux alle sammen, og lar seg lett konfigureres etter dine behov :). Som arehb skreiv, så er det forskjell i hvilke prosesser som startes i dei forskjellige distroene. Disse kan enkelt stoppes og disables. Det du skal tenke på om du er fersk linuxgnurk, er hva som følger med av programmer og adm.verktøy. Her skiller Mandrake seg ut som en perfekt n00b distro. Meget lett å installere, mange bra admin. verktøy og en solid pakke med programmer. Alt dette er RPM-basert så installering og avinstallering er meget enkelt...

 

Trur maskinen din lett kan kjøre dei fleste distroer i workstation install. Så lenge du ikkje installerer server daemons som webserver, ftp, ssh, sql ol, har du nok tilstrekkelig med ressurser. Bare sørg for å stoppe alle unødvendige prosesser som starter etter maskinen er fersk installert...

 

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar

da skal jeg prøve enten mandrake eller SuSe. Nyeste versjon.

viss jeg under installasjonen velger vekk alt jeg ikke vil ha, er det fare for at jeg da velger vekk ting jeg må ha for at det skal virke? eller blir det lagt inn uansett?

 

Edit: det er ikke cd rom på dataen. kan jeg installere over nettverk evt. direkte over internett?

Eller må jeg koble til en cd-rom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...