Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girolje på Gilera RCR 50 08mod, Hva slags?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men man trenger vell egentlig ikke å bytte girolje så velgdig ofte, men siden jeg bytta sylinder tenkte jeg det var greit å få bytta i sammeslengen den har gått 6000km og tviler på at forrige eier 'har gjort noe med den.

 

Vet at dette er girolje. På den egne tanken kjører jeg med 2T helsyntetisk olje.

 

men vet du forskjellen på:

 

Lavtrykende motorolje 10W-40

 

og

 

Motorolje 10W–40

 

Er det bare at den ene ikke ryker så mye, disse skal jo egentlig brukes i bilmotorer, men i en girkasse har det ikke noe å si om den ryker eller ikke siden den ikke skal forbrennes. Ser også at den lavtrykende oppfyller en del flere sprsifikasjoner.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor mye det skulle være i kassa. Jeg fylte på en 1L og det renner ut hele tiden, dog veldig lite. Jeg har vekll ikke startet et hevert-prinsitt eller noe?

 

Det skal være 0,65 liter bare så ikke rart det renner ut.

 

Jeg helte på litt mer fordi olja blir tynnere når den blir varm og trenger ut over flere steder i motoren.

 

Mener dessuten å huske at det var en skrue på clutchen det stod "Minimum oil-level" på som du sikkert kan sku opp og se.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde også å fylle til det ble fult men, det ble det aldri. Mens jeg har kjørt har det rent en ganske mye siden hele dekket og felg bak var våt av motorolje. Det renner gjennom den slangen, som sikkert er til overflødig olje. Jeg tømte ikke girolja når jeg fylte på ny, siden bare noe hadde rent ut. Tror jeg skal skjekke minimum oil level etter på idag.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor mye det skulle være i kassa. Jeg fylte på en 1L og det renner ut hele tiden, dog veldig lite. Jeg har vekll ikke startet et hevert-prinsitt eller noe?

 

Det skal være 0,65 liter bare så ikke rart det renner ut.

 

Jeg helte på litt mer fordi olja blir tynnere når den blir varm og trenger ut over flere steder i motoren.

 

Mener dessuten å huske at det var en skrue på clutchen det stod "Minimum oil-level" på som du sikkert kan sku opp og se.

Når jeg skrudde ut skruen rant det olje ut, så jeg skrudde den inn med en gang.

Lenke til kommentar

Det skal være 0,65 liter bare så ikke rart det renner ut.

 

Jeg helte på litt mer fordi olja blir tynnere når den blir varm og trenger ut over flere steder i motoren.

 

Mener dessuten å huske at det var en skrue på clutchen det stod "Minimum oil-level" på som du sikkert kan sku opp og se.

Når jeg skrudde ut skruen rant det olje ut, så jeg skrudde den inn med en gang.

 

Vi får bare håpe at du har nok olje, ellers varmeskjæres motoren. Det blir dyrt!

 

Olje er det viktigste i alle motorer pga overnevnte grunn.

Lenke til kommentar

Det skal være 0,65 liter bare så ikke rart det renner ut.

 

Jeg helte på litt mer fordi olja blir tynnere når den blir varm og trenger ut over flere steder i motoren.

 

Mener dessuten å huske at det var en skrue på clutchen det stod "Minimum oil-level" på som du sikkert kan sku opp og se.

Når jeg skrudde ut skruen rant det olje ut, så jeg skrudde den inn med en gang.

 

Vi får bare håpe at du har nok olje, ellers varmeskjæres motoren. Det blir dyrt!

 

Olje er det viktigste i alle motorer pga overnevnte grunn.

Jeg har nettopp bytta sylinder pga jeg varmskjærte den forrige (tråd). Skal skjekke når jeg kommer hjem fra ferien.

Lenke til kommentar

Jeg helte på litt mer fordi olja blir tynnere når den blir varm og trenger ut over flere steder i motoren.

Vi får bare håpe at du har nok olje, ellers varmeskjæres motoren. Det blir dyrt!

Lol, vet du hvordan en to-takter fungerer? :p

Lenke til kommentar

Huh? Hva mener du?

To-taktere bruker ikke oljen i girkassen til å smøre sylinder og stempel ;) Den forflytter seg altså ikke til andre steder i motoren. Girkasseoljen ligger i girkassen hele tiden.

 

Den kan derfor ikke være en grunn til varmeskjæring.

Lenke til kommentar

Huh? Hva mener du?

To-taktere bruker ikke oljen i girkassen til å smøre sylinder og stempel ;) Den forflytter seg altså ikke til andre steder i motoren. Girkasseoljen ligger i girkassen hele tiden.

 

Den kan derfor ikke være en grunn til varmeskjæring.

 

Ja det vet jeg so selfølgelig. Men girolja smører jo "girkassa" og olje er til for å avlede varme og forebygge friksjon i motoren. Så kan ikke da det samme skje med girene som i sylinderen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...