Gå til innhold

'Kristne (eller andre religiøse) er like forskjellige som deg og meg'


Anbefalte innlegg

Er noe vi ofte får høre fra personer som kaller seg selv kristne (eller tilhørende en annen religion). Jeg kan ikke forstå hvordan de kan kalle seg kristne da, uten å ville relatere seg til andre personer som også kaller seg kristne.

Hvordan kan en kristen kalle seg kristen, men droppe 98 % av bibelen eller et annet høyt (<100) prosent-tall? Kan jeg kalle meg kristen uten å egentlig tro på noen Gud, tro på Jesus sine mirakler og andre ting Bibelen mener å forklare? Isåfall, hvem kan si at jeg kan, eller ikke kalle meg muslim, kristen, jøde eller whatnot?

Hvordan kan noen stille seg på sin høye hest å si at jeg er teit som kaller meg muslim (koranen er bare tull), men de kan kalle seg kristne og mene at sex utenfor ekteskap, homofili, onani, alkohol og andre goder er greit? Hell, de trenger ikke tro at Jesus gjorde vann til vin engang, når jeg kan gjøre mat til bæsj.

 

Så noen andre sine tanker på dette? Kan forøvrig strekkes enda lengere, politikk, filosofi, kultur og religion.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det innebærer det å være kristen at man tror på Jesu Kristus. Hverken mer eller mindre. Om man godtar Jesus som sin frelser er man kristen. Om man kan kalle seg kristen avgjøres dermed enkelt. Når det gjelder påstanden om at alle religiøse er like forskjellige som "deg og meg" er jo dette klart vanskligere å ta stilling til da det spørs hvem "deg og meg" er.

 

Men det vil helt klart være en mer gjennomgående likhet mellom to personer innad i en gruppe, enn mellom to personer i ulike grupper. To kristne vil med stor sannsynlighet være likere enn en kristen og en ateist. Det er dermed ikke sagt at det alltid vil være slik, da en kristen og en ateist kan dele flere fellestrekk enn to kristne. Men siden kristne ofte søker sammen, ender de gjerne opp med å dele de samme ideene og idealene. Man kan trygt si at kristne har mange fellestrekk, men det vil være å gå for langt å hevde at de er en helt homogen gruppe mennesker. Men at de er likere enn to helt forskjellige pesoner er da hevet over en hver tvil. De fleste kristne vil vel være enige i en del helt sentrale poeng i Bibelen, som at Jesus er frelseren og Guds sønn.

Lenke til kommentar

Siden det er mange ekstremt mange trossamfunn innenfor kristendommen, på grunn av mange forskjellige tolkninger, er det egentlig ikke rart at alle de forskjellige trossamfunnene ikke vil assosiere seg med andre kristne. Da kommer man til det fundamentale spørsmålet; hvem er de kristne? Mange vil nok si at «man er kristen om man tror på Jesus og Gud», men hvor kan man finne støtte til denne påstanden i de kristnes hellige skrifter, som tross alt er deres kilder?

 

Ifølge Johannes 14:12 hevdes det at det trengs mer enn å «bare tro på Jesus». For å ikke forårsake misforståelser vil jeg bruke http://www.bibelen.no som kilde: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far.» (Uansett hvilken bibeloversettelse du bruker, er hovedpoenget samme.)

 

Her kommer det frem at de som tror på Jesus skal gjøre de gjerninger han gjør. Da kommer man over på andre spørsmål; som er en av grunnene til at det finnes så mange forskjellige trosretninger: Hvordan skulle man gjøre de samme gjerningene, og hva innbefattet dette? (Og så videre.)

 

Derfor er det nok slik at mange mener de er de «riktige» eller «sanne» kristne, noe som kan være grunnen til at mange mener de ikke vil assosieres med andre «kristne». Ut i fra skriftstedet jeg henviste til, skulle de som virkelig var kristne, gjøre de samme gjerninger som han gjorde. Som nevnt, her har vi en av grunnene til at det finnes tusenvis av retninger innenfor kristendommen.

 

Det skal sies at dette høres logisk ut for meg, men hva mener dere?

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg hadde i min oppvekst et positivt syn på kristne, fordi de fleste kristne jeg kjente, var familie (og jeg liker familien min). Jeg tenkte en stund at en kristen godt kun være en bedre person enn gjennomsnittsmennesket.

 

Men det viser seg at det finnes svovelpredikanter, Ku Klux Klan, abortterrorister og andre som aktivt bruker sin tro som unnskyldning for å skjelle ut, true, eller gå til fysisk angrep på andre mennesker. De er ikke noe bedre enn andre fanatikere og voldsmenn.

 

Det er mange som kaller seg kristne som jeg overhodet ikke kan forstå har hørt om den samme Jesus som meg. De bruker Jesus som argument for krig, vold og undertrykking, mens jeg har forestilt meg at Jesus er mer lik Gandhi enn noen annen historisk person.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...