Gå til innhold

Sonans (Oslo) - Hvilken type elever?


Exelcius

Anbefalte innlegg

Jeg skal til høsten gå vg3 allmennfaglig påbygging, og har blant annet kommet inn på Sonans videregående i Oslo.

 

Har hørt forskjellige ting om Sonans, derfor spør jeg rett ut her: Hvor stor andel "utlendinger" går det der? Vet det går noen der, men ca. hvor mange i hver klasse?

Har tidligere gått i klasser dominert av innvandrere, og klassemiljøet har alltid vært helt elendig (flaskekasting, høy rap-musikk i timen, uvennskap, lærere som har sluttet, politiutrykning til skolen osv.)

Har gått 3-årig yrkesfag og jobbet et år, og fyller 20 år i år, det siste jeg orker er et år til med nymyndige utlendinger som skaper det klassemijøet man tidligere har opplevd på offentlige skoler. Dette året er for viktig for sånt, for meg :p

 

Og merk; jeg spør folk som har gått på Sonans selv, eller har litt mer peiling enn en Akademiet-elev som bare har hørt ditt og datt.

 

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg meldte meg ut av Sonans vgs i Oslo i går. Jeg søkte også allmennfaglig påbygging. Grunnen til at jeg meldte meg ut av skolen, var at det var en skole med mange, mange utlendinger spesielt pakistaner.

 

Og hvorfor bruke 1000 kr hver måned, når du kan ta opp nye fag som privatist? For meg synes jeg dette bare er helt bortkastet penger. Jeg regner med at du har søkt offentlig vgs?

 

Jeg vet, jeg har også gått 2 års yrkesfag, og vet hvordan du har hatt i det i klasserommet med flaskekasting, høy rap-musikk i timen, uvennskap, lærere som har sluttet osv :p

 

Selv er jeg glad for at jeg sluttet på Sonans vgs, og gleder meg til å begynne på offentlig skole til høsten.

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Jeg meldte meg ut av Sonans vgs i Oslo i går. Jeg søkte også allmennfaglig påbygging. Grunnen til at jeg meldte meg ut av skolen, var at det var en skole med mange, mange utlendinger spesielt pakistaner.

 

Og hvorfor bruke 1000 kr hver måned, når du kan ta opp nye fag som privatist? For meg synes jeg dette bare er helt bortkastet penger. Jeg regner med at du har søkt offentlig vgs?

 

Jeg vet, jeg har også gått 2 års yrkesfag, og vet hvordan du har hatt i det i klasserommet med flaskekasting, høy rap-musikk i timen, uvennskap, lærere som har sluttet osv :p

 

Selv er jeg glad for at jeg sluttet på Sonans vgs, og gleder meg til å begynne på offentlig skole til høsten.

 

Hm, da tror jeg nok at jeg venter og ser om jeg kommer inn på noe annet. Har søkt offentlig skole også, og kommet inn der og. På Stovner, grunnet dems tilbud om realfaglig fordypning og det at det ikke er kjempelangt. Er jo dog veldig mange utlendinger der og. Men sparer jo pengene og litt reisevei iallfall.

 

Om andre har noen meninger er det enda flott med svar :)

Lenke til kommentar

Det koster jo å være privatist også

 

Ja, men jeg mente slik at isteden for å betale 1000 kr hver måned på en privatskole, kan du jo bare evt. ta opp nye fag for kun 345 kr, om jeg husker riktig.

 

 

 

Hm, da tror jeg nok at jeg venter og ser om jeg kommer inn på noe annet. Har søkt offentlig skole også, og kommet inn der og. På Stovner, grunnet dems tilbud om realfaglig fordypning og det at det ikke er kjempelangt. Er jo dog veldig mange utlendinger der og. Men sparer jo pengene og litt reisevei iallfall.

 

Om andre har noen meninger er det enda flott med svar :)

 

Vel, jeg angrer nå på hvorfor jeg ikke søkte på stovner vgs da de tilbyr realfag. :( Men har tenkt til å ta opp de realfagene som privatist ;)

 

Men husk at Sonans vgs ikke tilbyr realfag, men heller sosiologi.

Lenke til kommentar

Skal gå helt fint å bytte til Stovner etter skolestart, hvis du vil det :) Begynte der på påbygg for 2 år siden, men byttet til 3.året på dataelektronikk da jeg var usikker på hva jeg ville. Men bare iløpet av den tiden jeg var der, begynte det flere nye, og kom visstnok flere nye etter jeg hadde sluttet.

 

Har fullført vg3 Dataelektronikk, så kjemi og fysikk er vel mer nyttig i sammenheng enn sosialantropologi og sosiologi også, syns iallfall jeg :p

 

Og det er vel bare selve eksamen som koster 345 kroner.

Det å ta opp et helt fag, som privatist, koster vel fra 9000 kroner og oppover, per fag, ifølge http://www.sonans.no/pg/Fag+og+priser/Fag+og+priser+for+Oslo

Prisene er ganske like ellers også. Mens Sosiologi og sosialantropologi koster bare 5400, så det er jo betydelig billigere å ta som privatist hvis man finner ut at man trenger det :)

Endret av Exelcius
Lenke til kommentar

Skal gå helt fint å bytte til Stovner etter skolestart, hvis du vil det :) Begynte der på påbygg for 2 år siden, men byttet til 3.året på dataelektronikk da jeg var usikker på hva jeg ville. Men bare iløpet av den tiden jeg var der, begynte det flere nye, og kom visstnok flere nye etter jeg hadde sluttet.

 

Har fullført vg3 Dataelektronikk, så kjemi og fysikk er vel mer nyttig i sammenheng enn sosialantropologi og sosiologi også, syns iallfall jeg :p

 

Og det er vel bare selve eksamen som koster 345 kroner.

Det å ta opp et helt fag, som privatist, koster vel fra 9000 kroner og oppover, per fag, ifølge http://www.sonans.no/pg/Fag+og+priser/Fag+og+priser+for+Oslo

Prisene er ganske like ellers også. Mens Sosiologi og sosialantropologi koster bare 5400, så det er jo betydelig billigere å ta som privatist hvis man finner ut at man trenger det :)

 

Å ta opp fag på en privatskole, er at man får undervisning i faget, derfor er det dyrt.. Bedre å lese hjemme, og betale 345 kr per fag. ;) Og man kan evt. gå på bibliotek, røde kors, leie privat lærer hos seg selv osv..

 

Tror jeg nok ikke vil ta opp andre programfag, enn realfag. :)

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Har vært oppe som privatist før, vil påstå her at jeg er (bittelitt) skolesterk; eksamen er ikke så vanskelig, men det å tvinge seg selv til å lese og jobbe når en er alene er vanskelig.

 

Vil bare si at det er litt trist at folk blir demotiverte av å gå på skole hvor det er høy andel innvandrere. Om elever spiller hip-hop og kaster flasker i timene skulle det gå ann å ta det opp med klasseforstander. Når en er kommet ut av grunnskolen er ikke skolegang lenger en plikt, det er et privelegium.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil bare si at det er litt trist at folk blir demotiverte av å gå på skole hvor det er høy andel innvandrere. Om elever spiller hip-hop og kaster flasker i timene skulle det gå ann å ta det opp med klasseforstander. Når en er kommet ut av grunnskolen er ikke skolegang lenger en plikt, det er et privelegium.

 

Vel, de som enda kaster flasker i timen når de er 18+, bryr seg vel fint lite i hva klasseforstander sier. Og etter flere år med det, har man jo selvfølgelig sagt ifra utallige ganger. Er bare ikke slik det funker på dem. Man blir ikke demotivert av å gå med høy andel innvandrere, man blir demotivert av et slikt klassemiljø. Felles for alle de klassene jeg har oppelevd slikt miljø i, er dog at det er innvandrere som bidrar til det, selv om det kan virke teit å si det, så er det slik det er, og jeg tror veldig mange som har gått skole i Oslo kjenner seg igjen i det. (selv om jeg har gått i klasse med en haug med veldig dannete innvandrere og).

 

Men selvfølgelig, om det er etnisk norske som lager bråk, eller innvandrere, er da totalt likegyldig, like irriterende. Grunnen til at jeg spør spesifikt om det er mye innvandrere der, er fordi jeg har hørt folk si at det er mye innvandrere der som lager bråk i timen (såkalt "dropout"-utlendinger, som jeg leste noen sa om sonans her på diskusjon.no). Jeg vil høre om folk som faktisk har gått der sine erfaringer, og generelt om miljøet på Sonans videregående skole.

 

Om det var selve innvandrerne jeg var redd for, hadde jeg ikke hatt Stovner som alternativ, vil bare ikke betale 1000 kroner i måneden for Sonans, hvis det er gratis alternativer som er like bra.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...