Gå til innhold

Laptop til bilderedigering

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tiden er snart kommet for å oppgradere laptop, ettersom den jeg har begynner å dra på årene.

Tar en god del bilder med speilreflekskamera så en god skjerm er avgjørende til redigering av bilder. (ekstern skjerm er uaktuelt) Maskinen vil også bli brukt til diverse skolearbeid, tekstbehandling + kanskje noe spill.

Multicom Xishan W760

- 15.6" Wide HD+ LED 1600x900 matt overflate

- Intel Core i7 720QM 1.6GHz (Turbo Boost opp til 2.8GHz)

- 4GB SO-DIMM 1333MHz DDR3 (2x2GB)

- 500GB Harddisk SATA 7200RPM 2.5"

Denne pakka ligger på 10700,- på multicom.no

Har videre noen spørsmål til valgte alternativer.

- LED bakbelyst skjerm er vel et krav? (eller?)

- Jeg leser flere steder at man anbefaler matt skjerm dersom man er ute etter korrekte farger, noen som har erfaringer med glossy kontra matt skjerm?

- CPU 1,6 --> 2,8ghz (noen erfaringer med i7 prosessorene?)

- HD 7200rpm kontra 5400rpm (lese/skrivehastighet og varmgang?) (SSD fortsatt for dyrt)

10700 kroner ligger i øvre grense av mitt budsjett og er ikke villig til å strekke meg lengre enn dette. Finnes det alternativer der man får mer bang4buck? Batterilevetiden er underordnet.

På forhånd takk for tilbakemeldinger.

Endret av to88he
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ansatt i Dell du? hehe :p

Jeg har vurdert Dell, men funnet ut at jeg ikke vil ha det. Var dårlig med svar på mine egentlige spørsmål her.

- 7200rmp disk på laptop. Funker det?

- Hvordan er i7 prosessorene til intel? (skeptisk til den lave klokkefrekvensen)

Endret av to88he
Skrevet

Du spurte etter en god bærbar med spesielt god skjerm for redigeringsarbeid og jeg har linket deg nettopp det.

Og nei, jeg jobber ikke i Dell men som databaseteknikker i en helt annen bransje.

Uansett så er det mange gode maskiner på markedet men Dell leverer noen av de desidert mest lysterke skjermene på sine bærbare med meget god innsynsvinkel og fargegjengivelse. Skjermen på XPS 16 er enda bedre enn standardskjermene til Dell også, og er et av de aller beste valgene i sin prisklasse til arbeid som krever skjermer med korrekte farger og god lysstyrke.

Men det er jo kun et forslag, det er mange gode bærbare på markedet.

Den du har linket til er jo også en grei maskin.

Ja, 7200rpm disker funker helt fint på bærbare og i7 cpuene er rett og slett knallbra, klokkefrekvens betyr ikke det det gjorde på eldre generasjoner cpuer pga at for høy klokkefrekvens fører til ekstrem varmeutvikling og strømforbruk noe som er spesielt uønsket i bærbare maskiner. Nå er jo heller ikke klokkefrekvens det man trenger mest for å redigere bilder, cache og flere kjerner/tråder betyr mye mer. Skal du bruke maskinen til spilling så ville jeg nok vurdert en noe raskere i5 cpu som der vil yte bedre enn en i7 med litt tregere klokkefrekvens, men etter det du skriver så er ikke det et bruksområde eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...