Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp leilighet med tidsbestemt leieperiode på ett år


Muzungu

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skulle i utgangspunktet begynne å studere i Oslo til høsten, på BI, og skrev derfor kontrakt på en av BSN sine leiligheter. Så kom jeg inn på et annen studium via Samordna Opptak. Leiligheten skal i utgangspunktet overtas den første august.

 

Jeg sendte dem mail, og fikk et skjema som jeg har sendt. Videre sa de at jeg er pliktig til å betale leie til evt. noen andre flytter inn.

 

I kontrakten står det at jeg er bundet i ett år. Det står at "kontrakten er uoppsigelig til leietiden er utløpt". Hvordan er dette når leietiden ikke har begynt?

 

Det er jo helt idiotisk at man kan risikere å betale to husleier hvis skolevalget ikke går som planlagt. Skal man ha sjanse på å få bolig, må man jo ordne dette før man får vite om man faktisk har komt inn et sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt riktig. Av den grunn har man flere muligheter. 01. Man tar den sjansen du har gjort. 02. Man venter med å skaffe seg bolig helt frem til etter man har fått vite om man har kommet inn eller ei. 03. Man ordner det gjennom mer seriøse aktører, slik som SIO; der man søker i god tid i forveien, men ikke trenger å skrive under på kontrakt og flytte inn før i disse tider (dog, du kunne vel ikke brukt SIO som BI student). Uansett kjip situasjon du har havnet i, unner deg den virkelig ikke. Funnet en løsning?

Endret av blured
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg skulle i utgangspunktet begynne å studere i Oslo til høsten, på BI, og skrev derfor kontrakt på en av BSN sine leiligheter. Så kom jeg inn på et annen studium via Samordna Opptak. Leiligheten skal i utgangspunktet overtas den første august.

 

Jeg sendte dem mail, og fikk et skjema som jeg har sendt. Videre sa de at jeg er pliktig til å betale leie til evt. noen andre flytter inn.

 

I kontrakten står det at jeg er bundet i ett år. Det står at "kontrakten er uoppsigelig til leietiden er utløpt". Hvordan er dette når leietiden ikke har begynt?

 

Det er jo helt idiotisk at man kan risikere å betale to husleier hvis skolevalget ikke går som planlagt. Skal man ha sjanse på å få bolig, må man jo ordne dette før man får vite om man faktisk har komt inn et sted.

 

Mitt tips i denne saken er å forklare saken for huseier og spørre om det er mulig å bedrive fremleie. Du må da finne en annen til å flytte inn og er ansvarlig for at leia er betalt. Leien betales altså inn til deg fra den som bor der og du betaler videre til huseier. Huseier må da godkjenne personen som tar over for deg, til tross for at du har det juridiske annsvaret for at leien betales. Legg merke til at den som leier av deg igjen selvfølgelig er pliktig til å betale til deg.

Lenke til kommentar

Tenkte litt i samme baner selv. Men om BSN ikke får fylt opp sine hybler/leiligheter (hvilket vil føre til at trådstarter ikke lenger trenger å betale leie) hvorfor skal noen da velge å leie i pyramide gjennom han? istedet for direkte gjennom BSN?

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...