Gå til innhold

Komme inn på studie #4 (hjelp!)


Aethos

Anbefalte innlegg

Logget meg på samordna opptak i dag og registrerte at jeg hadde fått tilbud om studieplass ved første og andre-ønske. Dessverre er situasjonen i dag noe annerledes enn da jeg søkte, og jeg ønsker ikke å gå på ind.øk eller psykologi som var første og andre ønske. Jeg har lite kjennskap til hvordan opptaksprossessen foregår, og er veldig engstelig for at jeg ikke kommer inn på det studiet jeg ønsker (som står oppført som nummer 4 på listen), selv om poengkravet ved dette studiet ventes å være lavere enn ind.øk. Er det noen som vet hvordan man kan få plass ved en studieplass med lavere prioritet? Jeg svarte nei til studieplass 1 og 2, hva er så neste skritt?

 

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opptakskontoret.

 

Her finn du kontaktopplysningar for SO.

 

Ver merksam på at det til tider kan vere lang ventetid på telefonen.

 

Telefon: 815 48 240 (9-15)

 

Ønskjer du å snakke med ein saksbehandlar, må du ringe måndag til tysdag eller torsdag til fredag kl. 09-14. Saksbehandlarane har ikkje telefontid på onsdagar.

 

Telefonen er stengd mellom 11.30 og 12.15.

 

Telefaks: 22 84 18 01

Adresse: Postboks 1175, 0318 Oslo

E-post: [email protected]

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Du har ikke mulighet til å velge et studie med lavere prioritet dersom du får tilbud på et studie med høyere prioritet, heller ikke om du takket nei til tilbudet. Takker du nei til de du har fått tilbud om, mister du imidlertid muligheten til å komme inn på noe som helst denne våren og må vente til neste år.

 

Hentet fra so.no;

 

"Jeg har kommet inn på førstevalget mitt, men så vil jeg egentlig ha 3.valget. Hva gjør jeg?

Omprioriteringsfristen var 1. juli. Søkernes prioriterte liste ved hovedopptak er avgjørende for hvor du får tilbud. Lavere prioriterte studieønsker bortfaller ved tilbud på høyere prioritet. Sjekk også om studiet ligger på Restetorget."

Lenke til kommentar

Var ikke klar over det da jeg søkte, føler meg så sinnsykt dum. Studiet finnes ikke på restetorget (der hvor jeg vil studere), er også i en situasjon hvor det vil bli nærmest umulig å flytte for å studere i en annen by. Friår er ikke aktuelt og jeg har rett og slett ingen motivasjon for å studere ved noen av de studiene som finnes på restetorget i min hjemby :cry:

Lenke til kommentar

I mellomtiden kan du også prøve å ringe til den skolen du kunne tenke deg plass ved. Forklar problemet etc, de vil iallefall gi deg informasjon om det vil være sjans for at du kan komme inn. Mange Universitet/Høyskoler tilbyr normalt mellom 1-2 ganger flere studenter plass enn de egentlig har plasser til, dette fordi de av erfaring vet at x prosent ikke møter opp eller faller fra veldig tidlig i studiet.

Lenke til kommentar

Du burde klare å få byttet, ring skolen du vil ha plass på og snakk med dem. Jeg tror de har makt til mer en de gidder noen ganger, det er derfor fordelaktig å møte opp i person om du har muligheten, da synes de ekstra synd på deg hehe.

 

Får håpe at skolen viser forståelse :S Har gjort unna det meste av papirarbeid og prøver å finne en leilighet i Oslo slik at jeg kan begynne på HiO dersom alt går skeis. Bør nevnes at jeg er i en veldig spesiell sitasjon, som kompliserer flytteprosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...