Gå til innhold

[Løst] Oversikt over fysiske adresser basert på offentlig IP-adresse


Anbefalte innlegg

Finnes det en oversikt over hvilke fysiske områder (eks kommuner, fylker osv) en IP-adresse tilhører. Gjennom eks ripe.net/whois så får jeg kun vite ISP og dennes hovedadresse.

 

Årsaken er at jeg ønsker å vite hvor i Norge en IP-adresse har sin opprinnelse. (Eks om rangen tilhører Nextgentel i Oslo eller Bergen, eller om bruker sitter på en telenor-linje i Hedmark).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det en oversikt over hvilke fysiske områder (eks kommuner, fylker osv) en IP-adresse tilhører.

 

Regner med du mener for privatbrukere her (mange bedrifter er jo registrert i RIPE med een blokk) og da er svaret nei.

 

ISPen får tildelt en blokk med adresser av RIPE, og om den brukes opp på en enkeltadresse i Oslo sentrum eller om den er spredt over hele Norge er det bare ISPen som vet. Og den informasjonen oppgis normalt ikke til eksterne uten en rettskjennelse.

 

Dessuten kan jo både private og bedrifter gjemme hundre- og tusenvis av PCer på like mange fysiske lokasjoner bak en eneste public-adresse via NAT

 

Om noen skulle lage en slik løsning f.eks. basert på at brukere frivillig oppgir adresse/sted (som f.eks. enkelte bredbåndstestere), så blir den informasjonen fort utdatert eller skjevt fordelt da IP-adressene jo hos noen endres ved hver tilkobling, mens andre beholder samme adresse gjennom flere måneder eller år.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

City Haugesund

Bor riktignok i Kristiansand.. :p

Ser jeg blir plassert i litt forskjellige steder der ISP har utstyr også. Det er nok vanskelig å holde kontroll på det, så lenge ISP deler ut IP innen hver blokk. Jeg har brukt http://www.ip-adress.com/ som også angir sted.

 

Ser forresten at min ISP NEAS angis riktig hos ip-address.com, mens geotool sier at jeg har Banetele som er de som selger nett videre til min ISP.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...