Gå til innhold

ASUS UL30VT eller ASUS U35JC ?


Anbefalte innlegg

En annen ting er HDDen som lager klikkelyder hvert 10. sek, noe som er helt jævlig irriterende. Dette skjer kun når HDD er idle, mens når den er i gang så er den rimelig stille. Det er en WD hdd i min PC. Andre som har fått seagate har ikke dette problemet.

 

Har du prøvd dette, HDD clicking sound on UL30VT?

 

Har hatt klikkelyder både på en Dell XPS maskin og en MacBook Pro, og hdparm har fiksa problemet på begge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere andre som har bestilt U35jc og fått den. Hvordan er viftestøyen hos dere? En vifte som går konstant hele tiden? Andre erfaringer enn meg?

Har oppdatert BIOS, noe som ikke hjalp nevneverdig. Har innstallert speedfan, men ønsker ikke å endre på noe jeg ikke har peiling på, så har ikke endret viftehastighet manuelt enda.

 

Har fått min, og er ikke akkurat super fornøyd. Viften virker til å gå konstant, men av og til slår den seg ned og pcen er heeelt stille. Dette burde gå ann når den er idle, men det går ikke.

 

En annen ting er HDDen som lager klikkelyder hvert 10. sek, noe som er helt jævlig irriterende. Dette skjer kun når HDD er idle, mens når den er i gang så er den rimelig stille. Det er en WD hdd i min PC. Andre som har fått seagate har ikke dette problemet.

 

Touchpaden lager også en irriterende lyd. Om fingeren er på, eller 1 mm unna touchpaden så kommer det en svak buzze-lyd som er der så lenge fingeren er der. Disse 3 tingene frustrerer meg noe sykt! Prøver å finne løsninger, men er ikke akkurat det letteste. Det er vel en mulighet å returnere pcen så lenge det er innen 2 uker? Godt mulig noe blir fikset med en liten oppdatering, men jeg vil ikke ta sjansen på det om jeg kan returnere den og heller velge en annen PC. Jeg er vel en av de få som er misfornøyd muligens.

 

 

Vurderer selv å levere den inn pga. viften, men er ikke helt sikker på om dette vil være mulig etter å ha brukt den en uke. Tror jeg ringer til komplett i morgen og hører.

 

Er litt irriterende at viften går hele tiden, men det er såpass lavt at jeg nok skal bli vant med det etter hvert, er bare det at jeg forventet en lydløs pc.. Har forøvrig samme problem med knirkelyden, men har av en eller annen grunn irritert meg mer over viften Har ikke merket noe til noen buzzelyd fra touchpaden, men kan være at jeg har vært så opptatt av viften at jeg ikke har hørt den.

 

Nå ble det mye negativt om viften her, men til de som vurderer å kjøpe denne så skal det sies at det ikke er en veldig høy lyd det er snakk om, det er bare det at den går konstant.

Ellers er jeg som sagt tidligere, ganske så fornøyde med pcen, etter å ha gått fra en ganske så treg tre år gammel acer med vista, så er dette noe ganske annet.

Endret av Labdien
Lenke til kommentar

En annen ting er HDDen som lager klikkelyder hvert 10. sek, noe som er helt jævlig irriterende. Dette skjer kun når HDD er idle, mens når den er i gang så er den rimelig stille. Det er en WD hdd i min PC. Andre som har fått seagate har ikke dette problemet.

 

Har du prøvd dette, HDD clicking sound on UL30VT?

 

Har hatt klikkelyder både på en Dell XPS maskin og en MacBook Pro, og hdparm har fiksa problemet på begge.

 

Skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre faktisk. Men skal teste når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Viftestøyen er ikke sykt høy nei, men er bare at jeg er litt kresen når det kommer til støy når den er idle. Touchpadlyden er vel mest merkbar når viftene plutselig skrur seg lavere, og kan også variere i volum. Er som en svak summing av et slag. Om du putter øret nært så kan du kanskje høre det. Av og til hører jeg den ikke heller.

 

Anyway, vi får se hva hdparm kan tilby. Er bare å skrive inn en commando? Jeg så over en liste som kom frem på programmet, men var ikke sikker på hva jeg skulle velge.

Lenke til kommentar

Skal si at det er en del ved pcen jeg er skuffet over, blant annet viftestøyen (selvom det må være stille før man hører det) og alt drittet av programmer som kom med pcen. Valgte U35JC istedenfor U45JC siden jeg trodde pcen var stille.

 

Er det noen andre enn meg som har problemer med at OS partisjonen er Hardisk C, og dermed blir alt av "Mine dokumenter", "Mine bilder", "Min musikk" osv. blir lagret her? Alle programmene jeg innstallerte ble også lagret her, merket ikke det etter å ha brukt den en dag, og fikk ikke overført den til hardisk D, så måtte gjenopptrette pcen og gjort om til en partisjon.

 

Det er ikke noen som tilfeldigvis vet hvordan man kan innstalere en ren Windows 7 på pcen fra en USB og bare bruke lisensen man har fått?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre faktisk. Men skal teste når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Anyway, vi får se hva hdparm kan tilby. Er bare å skrive inn en commando? Jeg så over en liste som kom frem på programmet, men var ikke sikker på hva jeg skulle velge.

 

Er bare å installere det og kjøre 'hdparm -B 255 hda'. Eventuelt lage en bat fil som gjør et for deg, og slenge den i startupen siden den må kjøres hver gang du booter Windows.

Lenke til kommentar

Vurderer nå sterkt å sende inn igjen pcen til komplett!

 

Synest viftestøyen blir såpass høy at det er uakseptabelt når jeg sitter i et helt stille rom.

Noen siste tips til hvordan redusere viftestøyen?

Har ikke stilt viftene manuelt enda, vet ikke hvordan dette skal gjøres.

 

Edit: Har prøvd å pakke inn pcen i originalemballasje, men tror jeg vil slite med å få pcen til å "se ut som ny". Så kan nok dessverre si farvel til angreretten.

 

Da var det desto viktigere å finne ut hva jeg kan gjøre med viftene. Noen som kan være behjelpelig med manuell styring av viftene?

Endret av Labdien
Lenke til kommentar

Vurderer nå sterkt å sende inn igjen pcen til komplett!

 

Synest viftestøyen blir såpass høy at det er uakseptabelt når jeg sitter i et helt stille rom.

Noen siste tips til hvordan redusere viftestøyen?

Har ikke stilt viftene manuelt enda, vet ikke hvordan dette skal gjøres.

 

Edit: Har prøvd å pakke inn pcen i originalemballasje, men tror jeg vil slite med å få pcen til å "se ut som ny". Så kan nok dessverre si farvel til angreretten.

 

Da var det desto viktigere å finne ut hva jeg kan gjøre med viftene. Noen som kan være behjelpelig med manuell styring av viftene?

 

Tenkte det samme selv, men hva skal til for å fremstå som ny? Kasta den stygge plastgreiern som var over alt på pcen. Tok vare på resten av embalasje. Uansett, fikk skrudd av HDD klikkelyd, men frister å fikse en SSD til pcen og. Viftestøyen er CPU regner jeg med ? Det er 2 vifter som støyer, men den ene på siden (gpu regner jeg med) støyer bare av og til. CPU lager en tynn irriterende lyd. CPU ligger på 40 grader idle, så det må vel gå ann å ofre litt varme for stillhet?

 

Vet ikke hvordan man kan bytte.

Lenke til kommentar

Støyen i VT er nok betydelig lavere en JC. Det er ganske logisk ettersom VT har tregere prosessor og mindre harddisk. Personlig så synes jeg ikke viftestøyen er noe problem. Maskinen er en del roligere en laptoper flest. Harddisken derimot synes jeg til tider kan være litt irreterende. Den tikke lyden og summelyden generelt kan være plagsom. Denne lyden vil du fått med hvilken som helst laptop med samme harddisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det vil vel alltid være litt støy i bærbare. Fikk UL35JC igår og har ikke merket noe lyd av hardisken og viftestøyen hører jeg nesten ikke. Litt liten med 13 med det går vel bra :=

Min 6 år gamle Dell Latitude X1 er uten vifter, altså helt 100% passiv kjøling. Denne har frem til nå holdt som min primærmaskin i snart 6 år. Hardisken er og knapt hørbar. Til gjengjeld ga jeg over 16.000 for den i sin tid. Så nei; det trenger ikke alltid å være støy i bærbare, jeg gleder meg stadig til det skal komme nye slike maskiner. Jeg tror at en av grunnen til at den har holdt så lenge er at uten viftehull unngår man hele problematikken med støv og skitt.

 

Nå er støy svært subjektivt. Jeg er svært bevist lyd, jeg forstår at det må foregå en viss aktivitet med vifte. Men jegh ar prøvd tidligere små Asus modeller som spinner opp viften under vanlig office/filmbruk. Etter min mening skal ikke viften være hørbar med mindre du legger øret inntill viftehullet under vanlig bruk.

 

Jeg har så langt holdt meg unna 3820TG samt U35jc fordi jeg ikke er sikker på om jeg tar sjanse på at disse ikke skal bråke mer enn UL serien. Håper igrunn noen som har prøvd maskinene kan gi meg et svar på en støysammenligning.

Lenke til kommentar

Maskinene bråker mer etter hvert som de samler støv. Faktisk var maskinen ganske musestille når jeg fikk den, men nå et halvt år senere med mye bruk, hører jeg den uansett hva jeg holder på med. Den er likevel beskjeden i forhold til så og si alle HP-modeller, og overdøves nok i miljøer med litt støy i bakgrunnen. :)

Lenke til kommentar

Agentspoon: Antar du snakker om UL30VtT her?

 

Dere som har brukt u35jc en stund nå, er det flere som erfarer denne summelyden fra touchpad'n som stranden beskriver?

 

Og hvordan er følelsen på touchpad'n?

Prøvde en ul30vt på expert tidligere i uken, og der føltes touchpad'n litt ekkel, men er gjerne en vanesak etter å ha hatt glatt touchpad i alle år.

 

Jeg står vel for øyeblikket mellom u35jc, ul30jt og ul30vt..

 

Skal ut på reise i nesten et år, så håper å få meg en god følgesvenn :p

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Agentspoon: Antar du snakker om UL30VtT her?

 

Dere som har brukt u35jc en stund nå, er det flere som erfarer denne summelyden fra touchpad'n som stranden beskriver?

 

Og hvordan er følelsen på touchpad'n?

Prøvde en ul30vt på expert tidligere i uken, og der føltes touchpad'n litt ekkel, men er gjerne en vanesak etter å ha hatt glatt touchpad i alle år.

 

Jeg står vel for øyeblikket mellom u35jc, ul30jt og ul30vt..

 

Skal ut på reise i nesten et år, så håper å få meg en god følgesvenn :p

 

Litt dumt spørsmål, men hvilken expert butikk hadde UL30VT inne? Får ingen treff på den når jeg søker etter den på expert.no

 

Tror forøvrig at valget mellom de 3 kommer an på hvilke krav man har til maskinen, hva den skal brukes til osv.

Lenke til kommentar

Siba Tiller i Trondheim hadde UL30VT på utstilling når jeg var innom på onsdag denne uka i alle fall...

 

Er selv veldig interessert i U35JC, spesielt Nvidia Optimus som frister + at det virker som en gjennomført solid maskin. Selv om Acers Timeline-serie får mye skryt for byggekvalitet, er jeg fra gammelt av litt skeptisk til Acer :p

 

Men de siste kommentarene om støy fra vifte på U35JC gjør meg litt skeptisk, spørs om jeg venter til den kommer på utstilling i butikk. Samtidig, så har man jo angrefrist på nettkjøp. Hmm, dilemma :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter å vurderer hvilke pc jeg skal kjøpe til studiene jeg og, har lagd en tråd om det her, sitter mest å vurderer mellom U35Jc og U45Jc, men er åpen for andre forslag om noen har. Fant U45Jc på tilbud til samme pris som u35 på mpx i dag, så lurer på om det er noe som helst minus med u45 i forhold til u35? Så vidt jeg ser, så ser det ut som den ikke har 2 skjermkort å bytte mellom for å spare strøm? Vil det gi stor forskjell på batteri tiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...