Gå til innhold

Journalistikk ved HBO - HVO - UiB - UiS - Forskjeller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kikket litt på journalistikk her til lands selv, og slik jeg har forstått er det Høgskulen i Volda som har best rykte på seg. Det er rimelig mange, kanskje særlig TV-journalister, som har bakgrunn derifra. Studiemiljøet i Volda skal visst også være knall, i følge de erfaringer jeg har hørt.

 

 

... men selv endte jeg med studieplass på University of Glamorgan, i Cardiff. :)

Lenke til kommentar

Okei, jeg forstår ikke helt dette med journalistikk. Slik jeg ser det kan du ta mange andre studier, for så å jobbe som journalist? Jeg har for eksempel en venn som skal studere Pedagogikk(bachelor) og etter masteren kan han forsåvidt jeg vet jobbe som journalist. Dette fordi Pedagogikk er "kunsten å lære" hvor man lærer å uttrykke og formidle på en klar måte. I tillegg lærer man ulike metoder for læring, og kompetanse dannelse.

 

Hvis jeg ikke tar feil til nå, vil det si at du kan velge et "enklere"(i form av opptakskrav) studie, og senere rette det mot jobb som journalist. Tar jeg feil? Slik jeg ser det er pedagogikk,(ettersom didaktikk er inkludert i dette studiet) et veldig brukbart fag hvis man vurderer å bli journalist?

 

Vet ikke om jeg postet innlegget på feil sted, men jeg tenkte at her kunne jeg få svar:D

Lykke til med studier alle sammen!

Lenke til kommentar

Vel, det høres jo litt pussig ut at det skal være mange veier til å bli journalist. Tviler på at pedagogikk-studiet gir noe særlig innføring i presseetikk, fotografi, journalistikkpraksis, medielære og så videre. At man kan få jobb som journalist i et lite lokalblad kan vel hende, men personlig syns jeg det høres rimelig pussig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det høres jo litt pussig ut at det skal være mange veier til å bli journalist. Tviler på at pedagogikk-studiet gir noe særlig innføring i presseetikk, fotografi, journalistikkpraksis, medielære og så videre. At man kan få jobb som journalist i et lite lokalblad kan vel hende, men personlig syns jeg det høres rimelig pussig ut.

 

 

Pussig ja, men ikke umulig. At det tar lengre tid er sikkert, men det finnes mange veier til Rom. Du kan vel velge mediefag i tillegg til de påkrevde pedagogiske fagene?

 

Så lurer jeg på en ting, er det bedre å ta journalist utdanningen i utlandet? Vil dette da gi meg som nyutdannet journalist et lite overtak over andre nyutdannede journalister?

Lenke til kommentar

Tja, noe konkret overtak gir det vel kanskje ikke, med mindre skolen har et spesielt godt rykte. Men du har jo en klar fordel med språket da, selvsagt. Grunnen til at jeg drar til Storbritannia er fordi jeg skal pense meg over på motorjournalistikk, og der er britene best i verden. I tillegg er det jo fryktelig spennende å komme seg ut litt. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, det høres jo litt pussig ut at det skal være mange veier til å bli journalist. Tviler på at pedagogikk-studiet gir noe særlig innføring i presseetikk, fotografi, journalistikkpraksis, medielære og så videre. At man kan få jobb som journalist i et lite lokalblad kan vel hende, men personlig syns jeg det høres rimelig pussig ut.

 

 

Pussig ja, men ikke umulig. At det tar lengre tid er sikkert, men det finnes mange veier til Rom. Du kan vel velge mediefag i tillegg til de påkrevde pedagogiske fagene?

 

Så lurer jeg på en ting, er det bedre å ta journalist utdanningen i utlandet? Vil dette da gi meg som nyutdannet journalist et lite overtak over andre nyutdannede journalister?

 

 

Alle kan jobbe som journalist uansett utdannelse, det er ingen beskyttet tittel.

For å få pressekort (som altså ikke er nødvendig for å kunne jobbe som journalist) må hoveddelen av inntekten være basert på utøvelse av journalistisk arbeide.

 

Grunnen til at mange utdanner seg, er for å lære faget. Spesielt kildekritikk, språk og slike ting som er nødvendig å kunne.

 

Forøvrig sliter aviser nå, og verre blir det. Redaksjonene sparker journalister, de som fremdeles er fast ansatt får mere å gjøre, og mer blir satt bort til billigere frilansere. Fotografer er spesielt hardt rammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...