Gå til innhold

Kattesand


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spørsmål til dere som har katter, og gjerne fler enn en. Hvilken type sand bruker dere? Bruker dere en felles boks, eller flere forskjellige? Hvor ofte bytter dere sand, og hvor ofte tar dere vekk "sjokoladene"?

 

Jeg har to katter, en jente og gutt på snart ett år, de deler en sandkasse som er ca 50 cm lang og 30 cm bred. Jeg bruker catsan fra butikken, en pose holder til to skift. Bytter ca hver 2.- 3. dag eller hvis det lukter ekstra. Fjerner et par ganger om dagen.

 

Kjenner ingen med katter så lurer på om dette er riktig eller om jeg bør bytte oftere/skjeldnere? De har også blitt utekatter men nå som vi har flyttet ser jeg at de har begynt å bruke kassen mer selvom de er like mye ute..

 

Lurte egentlig på om noen som er vandt til katter kunne sagt om jeg gjør det riktig eller ikke?

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kattesand er ikke som bleier.. Om katta er 2 uker eller 2 år spiller ingen rolle, kattedo er kjekt å ha.

 

 

Det kommer helt an på hvor mye den blir brukt, to-tre ganger i uka kan godt være riktig for deg og dine katter. Normalen er å bytte sand 1-2 ganger i uka. Fjern "sjokoladen" med en gang en katt har brukt doen og prøv å bytt sand en gang i uka og se hvordan det går.

 

Har ikke vært borti Catsan, men jeg vil anbefale deg å prøve ut forskjellige merker, gjerne et fra dyrebutikken med anti-odør osv. Det er litt dyrere, men hvis du får kutta ned på antall bytte tjener du på det i lengden. Prøv gjerne klumpesand, da spar du bare ut klumper en gang om dagen/annenhver dag og fyller på mer sand når det blir lite.

 

Jeg har tre katter og bytter sand ca en gang i måneden på vår/sommerstid fordi doen blir relativt lite brukt, på vinteren når de ikke gidder å gå ut blir det ca en gang i uka. Bruker et eller annet fra Purina, husker ikke helt navnet, gul pose. Tar vekk møkka med en gang noen har gjort fra seg, og har to bokser (en sånn med bur rundt og en åpen).

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe riktig svar her. Jeg har hatt katt(er) i nesten 30 år nå, og det er store forskjeller fra katt til katt og fra sesong til sesong.

 

Bor man greit til, og har mulighet til å slippe ut katten når den selv vil så kan en kattedo greit vare i mange uker før man må gjøre noe med den. De kattene jeg har nå bruker doen i nødstilfeller om sommeren (hjemme alene for lenge) og når været er for surt om vinteren. Det er vel over to uker siden jeg så noe aktivitet i den nå.

 

Personlig tar jeg sjokolader/urinklumper når jeg ser det, og etterfyller samtidig. Husker ikke navnet på sanden jeg bruker, men jeg kjøper den på dyrebutikk. Veldig grei sand. Lukter ikke og så lenge man bruker en slik sil/spade til å renske så er den god som ny lenge. Forsvinner en god del når man rensker så det blir en kontinuerlig utskifting. Det er slik klumpesand som raid2 nevner over. Helt genialt.

 

Jeg har for tiden to katter som deler en do. Åpen kasse med kant på toppen slik at de ikke kaster sanden over alt når de graver.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med noob11 sitt svar.

 

Hjemme hos familien min har de 7 katter, der to er kun innekatter og dermed må bruke kasse hele tiden. Resten av kattene er mye ute, og bruker derfor sjelden kasse.

 

Vi har to kasser, ca 40x60 cm, som står i ulike deler av huset, sånn at kattene kan få gått på do selv om noen har vært uoppmerksomme og lukket "hoveddøra" mellom etasjene.

 

Ekskrementene blir tatt hver kveld, og sanden blir vel skifta en gang hver uke, eller litt sjeldnere.

 

Kassene våre har lokk, noe som er veldig effektivt når det gjelder å dempe lukta, samtidig som det er mindre sjanse for at ungene i huset (eller vi andre, for del del)mister ting nedi kassene. Siden lokkene funker fint mot lukt, brukes det billig kattesand fra Europris. Den sanden funker helt greit, om enn ikke vidunderlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...