Gå til innhold

Filstørrelse på SE T610


Anbefalte innlegg

Lurer fælt på hvorfor filene som jeg overfører fra pc via bluetooth til min SE T610 blir 2-3 ganger så store i telefonen. Har jo ca. 50-60 bilder/ikoner inne, og de tar ca. 700kb. I snitt da ca 17-20kb på hvert bilde, noe som er feil. Ikonene er ca 200-700b, og "store" bilder ca 50kb. Får jo ikke utnyttet plassen siden telefonen bruker mer minne på hvert bilde enn det som pcen gjør. Anyone who knows why?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nix, har sett det samme selv. Det rare er at når man tar et bilde med telefonen, så bildestr ca 50k hvis man så sender det som vedlegg til en mail med den innebygde mailklienten så er det plutselig ikke større enn 12-15kb.

 

Jeg gjettet at det var fordi kameraet egentlig tar bilder i millioner av farger, og lagrer all fargeinfoen sammen med bildene. Får så å ikke sende det i mer enn tusener av farger fargedybde når man skal sende det vekk fra tlf. Men hvis det gjelder for java app filer også så stemmer ikke det.... :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg gjettet at det var fordi kameraet egentlig tar bilder i millioner av farger, og lagrer all fargeinfoen sammen med bildene. Får så å ikke sende det i mer enn tusener av farger fargedybde når man skal sende det vekk fra tlf. Men hvis det gjelder for java app filer også så stemmer ikke det.... :shrug:

 

Interresant teori.

 

Kanskje det hele har noe med filformater å gjøre?

Lenke til kommentar

Nei det tror jeg ikke, det er samme bildet uansett hva du gjær med det. En mulighet kan være at telefonen cacher "thumbnails" av bildene eller en ekstra kopi. Det er samme greiene med T68i og T300. Jeg tror ikke jpg filer kan ha 4096 farger. De må enten være gåskala eller 24bit.

Lenke til kommentar

Kan du utdype dette,Alasken.

 

RAW format i mine ører betyr avlesning av hver pixels luminans. Hvis dette gjøres for 288X352 pixel med 8 bits fargedybde blir dette ukomprimert ca 100kByte (288X352X8bit). Det er vanlig å komprimere RAW formater med "lossless" komprimering ala WinZip som gir en typisk redusering av filstørrelsen til 1/3 av opprinnelig. Da er vi nede i ca 30-40 K.

 

Problemet med RAW er at det trengs masse prosessorkraft til oppakking av RAW-filen og deretter må det gjøres en Bayern-interpolasjon for å få farger i hver pixel.

 

Eller betyr RAW at filen er Bayern interpolert(24 bits), men pakket ala TIF filer med en eller annen form for "losless" komprimering.

Ukomprimert skal en slik fil være på ca. 288x352x24bits-> 300kByte.

Dette kan ikke bli 50 KByte komprimert.

 

Dette stemmer bare ikke :shrug:

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...