Gå til innhold

BK: Humle på blomst


Anbefalte innlegg

Da jeg er helt fersk når det kommer til foto (kjøpte meg et speilreflekskamera for 2 dager siden), håper jeg gjerne på kritikk på alle områder: Komposisjon, cropping, fokusering, modifisering av bildet i etterkant osv.

 

Kamera: Sony A330.

Objektiv: f3.5/5.6 , 18mm - 55mm kitobjektiv.

Innstilling: Auto :whistle:

 

Har brukt sharpen og auto color i bilderedigeringsprogram i etterkant, syns personlig at det gjorde bildet mer livlig og bedre uten at det ble for kunstig.

post-126682-1279131482,4369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har humlen midt i bildet noe som er ganske "farlig" for en nybegynner. Det er vanskelig å få en god balanse i bildet med motivet midt i sentrum. Prøv å jobbe litt med det og ta bilder med forskjellig utsnitt og se hva som fungerer best. Husk å ikke tenke bare på motivet men prøv å se for deg hele bildet.

 

For eksempel å fått med litt mer av av den nederste blomsten og flyttet begge litt til høyre i bildet.

 

Du har ikke gjort den klassiske tabben ved å bruke altfor kraftige farger, det er bra. Bildet hadde gjort seg med litt varmere farger for å få en fin sommerstemning, det kan se ut som du har vært litt uheldig med været og fått litt flat belysning den dagen.

 

Til å være helt fersk så ble det et bra resultat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

først og fremst ville jeg kuttet ut blomsten i nedre hjørne, enten ved å fjerne den med vold i naturen (for neste bilde), fjerne den med contet aware fill i ps cs5, eller å komponere bilde annerledes.

 

2. jeg ville hatt mindre dybdeskarphet, her ble bakgrunnen litt rotete. Ville også hatt mer zoom, så brennvidden ble større, og bildet blir mer "tett" rundt blomsten.

 

etterbehandling

3. litt mer kontrast (men IKKE med "brightness/contrast" i ps, det ødelegger mye av bildet. (les mer om det i boka til Magnar Fjørtoft)

 

4. skarpe det opp litt

 

 

dette var alt du kunne fikse på, så over til det positive:

fargene var ikke overdrevent mettet, og lyst og fint bilde.

 

godt for en nybegynner!

DT

 

 

edit: enig i det han over skrev!

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...