Gå til innhold

Spotify for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vanskeleg for å forstå kvifor dette ikkje har komt tidlegare.

Mac versjonen bør då ikkje vere så utruleg langt frå linux utgåva? Skyt meg om eg tek feil.

 

Vel, mye av grunnarkitekturen likner, i det at de begge er NIX-varianter. Men det betyr ikke dermed at det er enkelt å overføre et skrivebordsprogram fra den ene plattformen til den andre.

 

For det første bruker de vilt forskjellige rammeverk til å lage GUI (man kan selvfølgelig bruke GTK eller QT på begge plattformer, men noe sier meg at de heller har brukt Macs egne bibliotek da de utviklet Mac-utgaven).

 

Hvordan man aksesserer lydkortet er i utgangspunktet også forskjellig, da jeg ikke tror at Spotify har brukt OpenAL eller liknende for avspilling av lyd. Så der har en enda litt som blir forskjellig.

 

Og til slutt har en potensielt forskjeller i nettverksbehandling (dette kan i teorien være det samme, men noe sier meg at de bruker, til tider, litt mer høynivåbibliotek enn det som er standard i NIX).

 

Takk for utfyllande svar. Ikkje så enkelt som eg trudde då.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Æsj, jeg får bare "Illegal instruction" når jeg kjører programmet...

 

Uansett, dette er en gledens dag :)

 

Kan noen laste opp noen screenshots?

post-118015-1278950885,7147_thumb.png

Lenke til kommentar

*snip*

 

Likevel er den gemene GNU/Linux-hopen langt mer tech savvy og opptatt av det nyeste av teknologi enn f.eks. Windows-brukere og nå etterhvert også Mac-brukere. Mange mødre og fedre som har kjøpt seg Mac fordi poden insisterte på det. Når det gjelder GNU/Linux er det i 9 av 10 tilfeller et bevisst valg av en bruker.

 

For eksempel spratt jo World of Goo-salget opp med 40% den dagen de lanserte en Linux-klient.

 

Derfor finner du også spotify på langt flere GNU/Linux-maskiner enn Mac/Windows-maskiner delt på antall brukere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg reinstallert "spotifypc-en" i stua som tidligere kjørte ubuntu netbook med wine, til ren Ubuntu 10.04. Har alle updates og installerte Spotify akkurat slik som beskrevet, men får ikke startet.

 

Gjør jeg som post #14 skjer det ingenting.

Gjør jeg som post #15 får jeg feilmelding om at den ikke finner programmet.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar

*snip*

 

[*snap*]

 

Derfor finner du også spotify på langt flere GNU/Linux-maskiner enn Mac/Windows-maskiner delt på antall brukere.

 

Men likevel er det et marginalt marked, og Spotify er ikke bare for geeks. Tror neppe Linux-brukere er seks ganger overrepresentert blant Spotify-brukere, så det er fullt forståelig av Spotify ikke har hatt dette øverst på lista.

 

Edit: I tillegg er Linux-brukere gjerne de som ikke er mest glad i betalingsversjoner, så de må nok regne med færre premiumbrukere blant sine brukere på Linux.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Får ikke installert gnome-utgaven her, den klager på gconf2.

Noen andre med samme problem?

Har kjørt alle oppdateringer etc.

 

EDIT: Forøvrig så ser QT ugaven ganske bra ut, men den integrerer ikke særlig bra med gnome.

Spotify-klienten er bare skrevet i Qt. Det finnes ikke noen GTK-utgave (eller Gnome-utgave som du kaller det).

Gnome-pakken som ligger tilgjengelig i pakkesystemet er en liten Gnome-integrasjon som blant annet lager et ikon i startmenyen og fikser støtte for Spotify URL/URI.

Aha ok, det var synd.

http://www.getsatisfaction.com/spotify/topics/complete_linux_desktop_integration

 

Nå har jeg reinstallert "spotifypc-en" i stua som tidligere kjørte ubuntu netbook med wine, til ren Ubuntu 10.04. Har alle updates og installerte Spotify akkurat slik som beskrevet, men får ikke startet.

 

Gjør jeg som post #14 skjer det ingenting.

Gjør jeg som post #15 får jeg feilmelding om at den ikke finner programmet.

 

Noen tanker?

Sikker på at installasjonen er gjennomført skikkelig? Du har oppdatert sources.list? Hva sier output i terminal når du skriver 'apt-get install spotify-client-qt'?

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Nå har jeg reinstallert "spotifypc-en" i stua som tidligere kjørte ubuntu netbook med wine, til ren Ubuntu 10.04. Har alle updates og installerte Spotify akkurat slik som beskrevet, men får ikke startet.

 

Gjør jeg som post #14 skjer det ingenting.

Gjør jeg som post #15 får jeg feilmelding om at den ikke finner programmet.

 

Noen tanker?

Sikker på at installasjonen er gjennomført skikkelig? Du har oppdatert sources.list? Hva sier output i terminal når du skriver 'apt-get install spotify-client-qt'?

 

"spotify-client-qt is already the newest version"

Alt gikk fint for seg under installasjonen av den pakken tidligere

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Hmm, da er det jo en tanke merkelig. Har du luket ut de vanlige enkle feilene? Som bruk av stor bokstav stedet for liten, avsluttet spotify i wine osv? Hva hvis du åpner en ny terminal (ctrl + t) og bare skriver spotify?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Æsj, jeg får bare "Illegal instruction" når jeg kjører programmet...

 

Uansett, dette er en gledens dag :)

 

Kan noen laste opp noen screenshots?

 

 

Nå har jeg reinstallert "spotifypc-en" i stua som tidligere kjørte ubuntu netbook med wine, til ren Ubuntu 10.04. Har alle updates og installerte Spotify akkurat slik som beskrevet, men får ikke startet.

 

Gjør jeg som post #14 skjer det ingenting.

Gjør jeg som post #15 får jeg feilmelding om at den ikke finner programmet.

 

Noen tanker?

Jeg ville rapportert denne bugen til spotify-teamet slik at de vet om det og kan gjøre noe med det. :)http://www.getsatisfaction.com/spotify/products/spotify_spotify_linux

Lenke til kommentar

Funker vel på alt som er debian-basert. Naturlig å slippe til debian som vel er den suverent største distrofamilien først. Håper de kommer med pakker til andre distroer også. Ellers kan man jo bruke despotify etc som premiumbruker også. (Evt skrive sin egen klient rundt libspotify :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...