Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en leilighet hvor stue og kjøkken er samkjørt. Jeg lurer derfor på å hive inn 230v spotter i taket.

 

Rommet er ca 6x4meter

 

     _________________
Kjøk> |_______|K  TV  |
     | | x     x   x |
     |_|             |
Dør > |   x     x___x_| < Bord foram sofa
     |__________|____| < Sofa

 

Som dere ser over er det ca-ca slik det er. Er dette en lur ide? 6 spotter er vel ikke for mye på 30kvm?

 

Samtidig lurer jeg også på da det er en "spottskinneamatur" i taket nå med 4 spotter som står midt i rommet. Den har antageligvis et stort hull for tilkoblingen (tenkte å bruke den's kabel som koblingspunkt)

 

1. Er det lett å "tette" hullet og gjøre det usynlig? Er noe "finer" aktig tak med hvit maling.

2. Kan jeg koble f.eks ta en wago på den gamle lampen for å så koble de nye spottene i den?

3. Er det kanskje bedre med 5 spotter og ha det som en terning (5er på en terning?)

4. Kan jeg bytte den gamle bryteren med den dimmer på 230v?

 

Er lærling på elektriker men har ikke vært utfor spotter enda. (selv om jeg bare har 6 mnd igjen!)

Endret av ziller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på downlights eller? Det blir vel ein del jobb viss du ikkje skal skifte taket...?

Spør nokon av dei du jobbar med, så kan dei heilt sikkert forklare bedre :)

Men mtp. at du kun har igjen 6 mnd og ikkje har montert downlights/spottar, vil eg påstå at du har fått dårleg oppfølging frå bedrifta... :thumbdown:

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...