Gå til innhold

Hva taper en på trådløs mus?


Anbefalte innlegg

Jeg hører hele tiden at trådløse muser er så dårlig i FPS.

Akkurat å kalle meg gamer er vel å gå langt, men jeg spiler nå av og til.

Spm er enkelt:

Hvor stor forskjeller er der på trådløst og USB basert mus og tastatur? Er forskjellen så stor at vi vanlige dødlige (ikke gamere) vil merke en klar forskjellen?

 

Edit: dårlig formulert tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye om det,men en venn av meg har en trådløs mus. Det som virker irriterende med en er at den stadig går tom for batteri.Var på LAN så plutselig,midt i en starcraft kamp går han tom for batteri.Sier seg selv at det er noe irriterende,og i tilegg var det langt til nærmeste butikk som solgte batterier. :shrug:

Lenke til kommentar
Vet ikke så mye om det,men en venn av meg har en trådløs mus. Det som virker irriterende med en er at den stadig går tom for batteri.Var på LAN så plutselig,midt i en starcraft kamp går han tom for batteri.Sier seg selv at det er noe irriterende,og i tilegg var det langt til nærmeste butikk som solgte batterier. :shrug:

 

LAN regel nr.1.: Ha alltid med x-tra batterier!

Lenke til kommentar

ok, men hvis en ser bort i fra det. For ekstrabatterier eller lader vil jo fikse det problemet.

 

For når jeg ser film så sitter jeg akkurat litt lenger vekke en kablen når så da ville det vært en fordel med trådløs.

 

Så ellers er der ingen som har noen meniger i saken?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte logitec cordless desktop og angrer veldig. Tastaturet er forsåvidt ganske bra, men jeg kan ikke fordra den musa! Når jeg spilte spill som Hitman og sån så hendte det at musen "sovnet" hvis jeg ikke rørte på den på en stund og til tider så bare dirret den! Var umulig å bruke med hensyn på sniper-rifle for å si det sån.

 

Når det gjelder det med filmer så er det helt genialt å ha trådløs. Egentlig den eneste grunnen til at jeg skaffet meg den. Jeg har nemilg 2 mus. En optisk med tråd fra logitech og en trådløs. Bruker altså en til hver anledning.

 

Og som det ble nevnt her, de hersens batteriene går ut med en gang... Musa suger batteri som om den skulle vært fra en annen verden.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også en pakke fra Logitech, nemlig 'Cordless Desktop Optical'.

Musa var for så vidt grei den, men jeg kjøpte en 'Dual Optical'-mus i tillegg, som var ganske så identisk med den trådløse, bortsett fra at den har ledning og to optiske sensorer. Formen er lik.

Dual Optical bruker jeg til vanlig, og den trådløse er fjernkontrollen min når jeg ligger i senga og ser film/serier..

 

Når det gjelder ytelsesforskjell, så merka jeg (i spill) ingen forskjell fra trådløs til trådmus, men da jeg gikk tilbake til trådløs en periode, var det akkurat som om den lå litt etter mine bevegelser, klarte ikke treffe noe lenger!

Så hvis du vil spille, vil jeg egentlig anbefale trådmus. Det blir ikke noe særlig rot med ledningen uanz, bruk evt. litt teip for å holde den der den skal være..

Lenke til kommentar

Hvor stor forskjeller er der på trådløst og USB basert mus og tastatur?

 

Det kommer helt an på musa.

 

Logitech MX700 er den første (og hittil eneste?) trådløse musa med samme overføringshastighet som andre USB-mus (125 ganger i sekundet tror jeg det er). Jeg har denne og også en trådløs Logitech tastatur/mus kombo, men den standard trådløse musa er ikke egnet til å spille med da den oppdateres 40 ganger i sekundet, noe som ikke holder til spill. MX700'en derimot er jeg veldig godt fornøyd med. Den er forøvrig oppladbar så det er ikke noe problem med bytte av batterier osv. (egen ladestasjon som en del av mottakeren for radiosignalene).

 

Når det gjelder trådløst tastatur har jeg ikke merket noen forskjell i forhold til tastatur med ledning.

 

Trådløst / ikke trådløst er forøvrig et område med mye synsing, så regn med mange støtte-erklæringer fra både den ene og andre siden (og ikke minst fra de som aldri har prøvd en 'ordentlig' trådløs mus men alikevel rakker ned på det fordi 'trådløst aldri kan bli like bra' :wink: )

Lenke til kommentar
Logitech MX700 er den første (og hittil eneste?) trådløse musa med samme overføringshastighet som andre USB-mus (125 ganger i sekundet tror jeg det er).

 

Overføringshastigheten er irrellevant. Det som er aberet er at det er et ekstra ledd. Det er vel for øvrig klokkefrekvensen du snakker om regner jeg med...

Lenke til kommentar
Logitech MX700 er den første (og hittil eneste?) trådløse musa med samme overføringshastighet som andre USB-mus (125 ganger i sekundet tror jeg det er).

 

Overføringshastigheten er irrellevant. Det som er aberet er at det er et ekstra ledd. Det er vel for øvrig klokkefrekvensen du snakker om regner jeg med...

 

Og her har vi en slik som rakker ned uten å ha prøvd. At det er et ekstra ledd er helt irrelevant, det ER overføringshastigheten det kommer an på.

 

Jeg regner med at du bruker musa di til å spille på nettet med. Tenk på alle leddene packetsene fra spillinga di routes igjennom. Her hadde jeg tenkt til å ha en belærende setning, men jeg lar det stå sånn som det står. Punktum. .

Lenke til kommentar
Vet ikke så mye om det,men en venn av meg har en trådløs mus. Det som virker irriterende med en er at den stadig går tom for batteri.Var på LAN så plutselig,midt i en starcraft kamp går han tom for batteri.Sier seg selv at det er noe irriterende,og i tilegg var det langt til nærmeste butikk som solgte batterier.  :shrug:

 

LAN regel nr.1.: Ha alltid med x-tra batterier!

 

LAN regel nr.2.: Ha alltid med x-tra mus

Lenke til kommentar
Det er vel for øvrig klokkefrekvensen du snakker om regner jeg med...

 

Det er antall ganger musa faktisk sender signaler til maskinen jeg snakker om - selv om optiske mus scanner underlaget tusenvis av ganger i sekundet så overføres faktisk signalene (altså resultatet av avlesningene den gjør) 'bare' 125 ganger i sekundet til maskinen fra en USB-mus med ledning.

 

MX700 er som nevnt den første trådløse musa så vidt jeg vet som har samme hastighet når det gjelder å overføre signalene , delvis fordi den sender på en annen frekvens enn andre trådløse enheter men også fordi den er oppladbar og dermed ikke trenger å 'kutte hjørner' når det gjelder strømforbruket siden det ikke spiller noen rolle om batteriene varer i 3 eller 30 døgn.

Lenke til kommentar
kjøpte trådløs......du må ha motakern ca 10 cm fra musa :x  :lol:

Da er det virkelig noe galt hos deg! Sett receiveren minst 20 cm fra alle andre elektriske apparater for å unngå interferens/forstyrrelser.

Min trådløse mus rekker ca 5 meter, har ikke testa lenger, for da ser jeg ikke skjermen pga. at vegger kommer i veien..

Lenke til kommentar

hastighetsdingsen kan man jo stille på.. min står på 200 i sekundet

 

og den gamle logitech musa som var med cordless itouch funka meget meget bra.. ikke noe problemer, virka på lengre avstand enn fjernkontrollen til tv'n og måtte bytte batterier annenhver måned, sånn ca

Lenke til kommentar
Og her har vi en slik som rakker ned uten å ha prøvd. At det er et ekstra ledd er helt irrelevant, det ER overføringshastigheten det kommer an på.  

 

Jeg regner med at du bruker musa di til å spille på nettet med. Tenk på alle leddene packetsene fra spillinga di routes igjennom. Her hadde jeg tenkt til å ha en belærende setning, men jeg lar det stå sånn som det står. Punktum. .

 

Selvfølgelig hjelper det (hvis det er for mye data fra musa som skal flyttes), men faktum er at det er et ekstra ledd som er ekstra treigt. Hadde det vært noe så simpelt som en ekstra buss eller noe lignende så hadde saken vært en annen. Her snakker vi om IR eller radiosignaler og omforming til andre signaler, noe som tar en betydelig mengde tid. Overføringshastigheten (her snakker vi kun om båndbredde) er kun et mål på hvor mye data PS2/USB-porten klarer å dytte til kontrollenheten på et hvert tidspunkt (noe som blir avgjort av klokkefrekvensen, dvs. hvor mange ganger i sekundet bussen sender data (i USB-tilfellet 125), og 'bussbredden'.) I de aller fleste tilfeller er det den data som blir fôret til selve bussen som inneholder eventuell 'lagg', og det er så og si irrellevant hva slags 'overføringshastighet' man har, så lenge det ikke underskrider visse grenser.

 

Dette er selvfølgelig kun i det tilfellet dere har presentert. Saken blir en annen hvis Logitech har funnet ut en ny måte å håndere IR/Radiosignaler på...men det sto det ingenting om her...

Lenke til kommentar
Her snakker vi om IR eller radiosignaler og omforming til andre signaler, noe som tar en betydelig mengde tid.

 

For det første: IR er det vel ingen trådløse enheter av typen mus/tastatur som bruker idag. Når du i det hele tatt nevner IR så styrker det bare mistanken om at du ikke har prøvd trådløse mus de siste 5-6 årene.

 

Forøvrig: "The MX700 also avoids the lag pitfall that seems to ensnare so many wireless mice by utilizing the 27 MHz radio band instead of the often used and interference prone 900 MHz frequency...

 

...The MX700 raises the bar for optical mice. Thanks in part to its improved data transfer rate across the RF link, the MX700 provide on-screen accuracy at any resolution that rivals that of the best corded mouse. "

 

http://www.avault.com/hardware/print_revie...iew=logimx700om

 

Det er tonnevis av andre reviews - det er bare å putte inn f.eks. "logitech mx700 transfer rate speed review" i din favorittsøkemotor så har du masse å velge mellom. Felles for de aller fleste er dog at de ikke synes det er forskjell på MX700 og mus med ledning, eller som det sies i review'en ovenfor: "...as good as, or better than, any wired optical mouse made today..."

 

De eventuelle titusendels sekundene som går bort på å 'oversette' radiosignalene har ingen betydning å snakke om - det er vel neppe teoretisk målbart engang.

Lenke til kommentar

Er vel strengt tatt ikke antall oppdateringer i sekundet som er den store svakheten med trådløse mus, men heller at hver enkelt oppdatering bruker lenger tid fra den sendes fra musen til den registreres av PC'n. Det vil alltid være en viss forsinkelse med trådløse i forhold til trådbaserte ganske enkelt fordi signalene først må omformes til radiobølger, for deretter å omdannes tilbake til ordinære elektriske signaler. Dette tar nødvendigvis mer tid en når signalene har samme form gjennom hele signalveien. Trådbaserte vil med andre ord alltid ha litt bedre respons, men hvorvidt forsinkelsen er så stor at det er noe å snakke om er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Er vel strengt tatt ikke antall oppdateringer i sekundet som er den store svakheten med trådløse mus, men heller at hver enkelt oppdatering bruker lenger tid fra den sendes fra musen til den registreres av PC'n. Det vil alltid være en viss forsinkelse med trådløse i forhold til trådbaserte ganske enkelt fordi signalene først må omformes til radiobølger, for deretter å omdannes tilbake til ordinære elektriske signaler. Dette tar nødvendigvis mer tid en når signalene har samme form gjennom hele signalveien. Trådbaserte vil med andre ord alltid ha litt bedre respons, men hvorvidt forsinkelsen er så stor at det er noe å snakke om er en annen diskusjon.

 

Ah, endelig, en til med hjerne kom med i diskusjonen. :woot:

 

GabrielX: Jeg prøver ikke å rakke ned på noen spesifikke produkter her, jeg bare generaliserer musteknologien. Om Logitech har prestert å lage noen nye kjappe omformere - fint for dem....

 

Jeg bare sier at i alle tilfeller vil de være treigere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...