Gå til innhold

Drar til Tyrkia - spørsmål om økonomi / penger!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal dra til Tyrkia (Kemer) i starten av august med ei venninne. Jeg lurer på om noen som har vært der kan svare på noen spørsmål for meg?

1. Hvordan er det å bruke kort i butikker o.l. i Tyrkia? (tenker litt på sikkerheten)

2. Jeg planlegger å bruke ca. 6000,- i lommepenger, hvor mye av dette burde jeg ha på kortet (jeg er under 18, så har begrensning på 1.400,- pr. 3. dag i minibank)

3. Hvordan er sikkerheten på hotellene? (sånn generelt?)

4. Er det muligheter for å veksle i Tyrkia? (utenom flyplassen)

 

 

Takker på forhånd for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skal dra til Tyrkia (Kemer) i starten av august med ei venninne. Jeg lurer på om noen som har vært der kan svare på noen spørsmål for meg?

1. Hvordan er det å bruke kort i butikker o.l. i Tyrkia? (tenker litt på sikkerheten)

2. Jeg planlegger å bruke ca. 6000,- i lommepenger, hvor mye av dette burde jeg ha på kortet (jeg er under 18, så har begrensning på 1.400,- pr. 3. dag i minibank)

3. Hvordan er sikkerheten på hotellene? (sånn generelt?)

4. Er det muligheter for å veksle i Tyrkia? (utenom flyplassen)

 

 

Takker på forhånd for svar! :D

 

1. Tyrkia er en kontantøkonomi da de fleste mindre butikker (som det finnes mye av) ikke tar kort. Større supermarked, shoppingsentre osv tar kort og er rimelig sikkert. Minibanker finnes det heldigvis mye av.

2. Du har ikke sagt hvor lenge du skal bli der, men Tyrkia er billigere enn her hjemme. 1/2 liter på bar ligger vanligvis på 20-25 kr, i butikken 12-15 kr, et godt måltid på 60 kr og oppover. Offisielt er det 18 års grense på alkohol i Tyrkia, men praktiseres svært sjeldent.

3. Sikkerheten i Tyrkia er svært god. Vanlige forholdsregler gjelder der som på andre steder. Siden dere reiser sammen så hold dere sammen når dere skal gå hjem på natta osv. Skal dere på kjøpesentre osv så regn med en sikkerhetskontroll av noe slag. '

 

4. Ja det er mulighet for å veksle andre steder enn på flyplassen. Finnes mange vekslingsbyråer rundt omkring og siden dere skal på et turiststed så bør det ikke være noe problem å finne.

 

NB. Priseksemplene jeg har brukt er fra Istanbul som nok er noe dyrere enn Tyrkia ellers, men kan godt være det samme på turiststedene.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

1. Hvordan er det å bruke kort i butikker o.l. i Tyrkia? (tenker litt på sikkerheten)

Jeg var riktignok i Side for et par uker siden, og da kunne vi bruke kort i flere butikker på kjøpesentre og større butikker, ellers var kontantbetaling mest vanlig.

 

2. Jeg planlegger å bruke ca. 6000,- i lommepenger, hvor mye av dette burde jeg ha på kortet (jeg er under 18, så har begrensning på 1.400,- pr. 3. dag i minibank)

Det tror jeg mer enn nok, Tyrkia er ganske rimelig å leve i.

 

3. Hvordan er sikkerheten på hotellene? (sånn generelt?)

Det kommer jo helt an på standarden antar jeg. Jeg bodde på et femstjernes hotell med topp sikkerhet, hvor det sto vakter ved en bom et stykke unna hotellet.

4. Er det muligheter for å veksle i Tyrkia? (utenom flyplassen)

Ja, flere steder, deriblant på mange hoteller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...