Gå til innhold

TimelineX 5820TG byttbar grafikk


Anbefalte innlegg

Jeg tenke å oppdatere driverne for ATI HD5650 kortet. Men da slo det meg at det sikkert resulterer i konflikt med det integrerte Intel HD kortet og muligheten for å benytte byttbar grafikk.

 

Noen som har erfaring etter en driveroppgradering, og kan bekrefte at muligheten for å bytte mellom kortene i windows 7 fremdeles virker? Og isåfall hvordan gjennomførte du driveroppgraderingen.

 

Slettet du gammel driver først, eller installerte du kun over? Oppgraderte du både Ati og Intel driveren eller hentet du en driver hos ati (feks siste Catalyst) som fungerer for begge.

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremgangsmåte:

 

IKKE avinstaller gammel driver (viktig).

 

1: Gå i bios og sett grafikk til kun å bruke ATI kortet

2; oppgrader til siste ATI driver (NB, oppgraderingsfila på 2mb eller noe sånt fra ATI virker ikke, så du må laste ned hele pakken på xx antall mb for å installere).

3: restart og sett tilbake til byttbar grafikk i bios.

4: du har nå nyeste ATI driver og byttbar grafikk på betteridrift.

 

Eneste jeg har merket er at det ikke er mulig å bruke intel grafikk med strømmen tilkoblet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke oppdatert driverne eller noe, men jeg har et par problemer:

 

Når jeg kobler fra laderen og har f.eks. YouTube videoer åpne fra før av, blir videoene grønne dersom jeg prøver å spille dem av. Lyden fortsetter som vanlig, men videoen blir grønn.

 

Og når jeg lukker igjen PC-en (hvilemodus) og åpner den igjen og prøver å fortsette avspilling av Youtube videoer (som var åpne fra før av), hakker videoene (looper en ca 0,5sek lang sekvens av videoen om og om igjen). Men også her fortsetter lyden som vanlig.

 

Et annet problem jeg har er at enkelte YouTube videoer ikke spilles av smooth (piksler blir hengende igjen og videoen hakker). Dette har kun hendt to ganger, og det kan være en feil med Firefox siden videoene spilles av normalt i Internet Explorer. Og det kan være at jeg hadde for mange videoer oppe samtidig (jeg hadde bare ca. 3-4), fordi det samme Youtube-klippet virket normalt da jeg prøvde det en annen dag.

 

Er det noen andre som har opplevd lignende problemer eller vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Dette problemet har ikke jeg, men kan jo ha noe med at jeg har oppdatert driverne. Eneste jeg registrerer av litt hakking i et sekund, er når jeg setter opp maskinen til å bruke både pc skjerm og tv skjerm via hdmi. Dette skjer når jeg lukker igjen lokket for å se film. Jeg har da satt innstillingene for hva som skjer når jeg lukker igjen til at det ikke skal skje noe. Ingen irritasjon for meg, siden bilde er 100% igjen etter 1 sekund.

 

Jeg vil anbefale deg å oppdatere skjermdriverne ved å følge oppskriften over. Kan også legge til at jeg har oppdatert bios til versjon 1.15 som kan gjøres her. Bios kan oppdaters i windows, noe som fungerte tipp toppers for meg.

Lenke til kommentar

Dette problemet har ikke jeg, men kan jo ha noe med at jeg har oppdatert driverne. Eneste jeg registrerer av litt hakking i et sekund, er når jeg setter opp maskinen til å bruke både pc skjerm og tv skjerm via hdmi. Dette skjer når jeg lukker igjen lokket for å se film. Jeg har da satt innstillingene for hva som skjer når jeg lukker igjen til at det ikke skal skje noe. Ingen irritasjon for meg, siden bilde er 100% igjen etter 1 sekund.

 

Jeg vil anbefale deg å oppdatere skjermdriverne ved å følge oppskriften over. Kan også legge til at jeg har oppdatert bios til versjon 1.15 som kan gjøres her. Bios kan oppdaters i windows, noe som fungerte tipp toppers for meg.

Jeg har oppdatert BIOS. Takk for linken ;)

 

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan kommer jeg inn i BIOS?

 

Og hvilken driveroppdatering skal jeg bruke? / Hvor kan jeg laste ned riktig driver?

 

Skal jeg bruke en av de på denne siden:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonmob_win7-64.aspx

 

Det står:

The following notebooks are not supported in this release:

* Switchable Graphics enabled notebooks using Intel chipsets.

 

Trenger jeg ikke å bry meg om det siden Intel grafikkortet skal deaktiveres i BIOS før jeg oppdaterer ATI driveren?

Lenke til kommentar

Trykk F2 ved oppstart så kommer du inn i bios.

 

Last først ned driver her. Bruk option 2. Den fungerte fint for meg med byttbar grafikk, selv om det står at det ikke støttes på siden til ATI. Men trikset er vel å følge denne brukerveiledningen til punkt og prikke. Husk å laste ned driver til maskinen og ikke kjøre den automatisk, for du skal ikke kjøre den enda.

 

Etter du har lastet ned driver (ikke installer enda!!) starter du maskinen på nytt for å gå inn i bios. Der endrer du fra "switchable" grafikk til alternativet som står der. Du har kun et valg, så du får ikke gjort feil. Du endrer med F6. Trykk F10 for å lagre.

 

Når du kommer inn i windows igjen installerer du driveren. Når det er gjort restarter du maskinen igjen (ikke trykk F2 her ved restart) og la den starte opp windows igjen. Deretter restarter du på nytt, går inn i bios ved å trykke F2 og endrer grafikkinnstillingen tilbake til "switchable" Trykker F10 for å lagre og starte opp igjen.

 

Da skal byttbar grafikk fungere fint igjen.

Lenke til kommentar

Trykk F2 ved oppstart så kommer du inn i bios.

 

Last først ned driver her. Bruk option 2. Den fungerte fint for meg med byttbar grafikk, selv om det står at det ikke støttes på siden til ATI. Men trikset er vel å følge denne brukerveiledningen til punkt og prikke. Husk å laste ned driver til maskinen og ikke kjøre den automatisk, for du skal ikke kjøre den enda.

 

Etter du har lastet ned driver (ikke installer enda!!) starter du maskinen på nytt for å gå inn i bios. Der endrer du fra "switchable" grafikk til alternativet som står der. Du har kun et valg, så du får ikke gjort feil. Du endrer med F6. Trykk F10 for å lagre.

 

Når du kommer inn i windows igjen installerer du driveren. Når det er gjort restarter du maskinen igjen (ikke trykk F2 her ved restart) og la den starte opp windows igjen. Deretter restarter du på nytt, går inn i bios ved å trykke F2 og endrer grafikkinnstillingen tilbake til "switchable" Trykker F10 for å lagre og starte opp igjen.

 

Da skal byttbar grafikk fungere fint igjen.

Tusen takk for utfyllende veiledning :thumbup: . Skal prøve dette, så får jeg se om "YouTube-problemene" blir borte.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig det :) Legger til at du finner grafikkinnstillingene under "main" inne i bios.

 

Edit: Testet youtube igjen nå med å fjerne strømkabelen under avspilling av youtube video. Videoen blir grønn her hos meg også når maskinen skifter til intel grafikk. Men starter man videoen på nytt er det i orden. Tydelig at den ikke liker dette byttet midt i en avspilling.

 

Men men uansett får du jo en oppgradert driver som gir litt økt ytelse i spilling osv. Så man tjener jo på det likevel :)

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt alle problemene jeg startet med :p.

 

Men starter man videoen på nytt er det i orden. Tydelig at den ikke liker dette byttet midt i en avspilling.

PC-en burde heller ha spurt om den automatisk skal gå over til strømbesparende GPU hver gang laderen ble koblet fra. Slik at man kunne bestemme det selv avhengig av om man har videoer oppe eller ikke. Det er f.eks. kjipt hvis man har ventet lenge på å laste inn en lang video og blir nødt til å laste den inn igjen helt på nytt bare for å ta av laderen.

 

..når jeg lukker igjen PC-en (hvilemodus) og åpner den igjen og prøver å fortsette avspilling av Youtube videoer (som var åpne fra før av), hakker videoene (looper en ca 0,5sek lang sekvens av videoen om og om igjen). Men også her fortsetter lyden som vanlig.

Er det ingen av dere som opplever dette problemet? Dette skjer også hvis jeg setter PC-en i hvilemodus gjennom "Avslutt > Hvilemodus"

 

EDIT: Jeg bruker Firefox. Ser ikke ut som Internet Explorer har "hakke"-problemet.

 

Det ser også ut til at "grønn-video-problemet" ikke gjelder for IE, i og med at PCen ikke klarer å bytte grafikken automatisk siden "..en eller flere applikasjoner er i bruk"

 

Hvilke nettlesere bruker dere? Og hvilke problemer får dere?

Endret av peas2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker firefox. Jo det hakker litt her når jeg lukker igjen lokket. Men jeg har satt maskinen til å ikke gå i hvilemodus når jeg gjør det, så blir kun ca 1 sekunds hakking før det er ok igjen. Er det samme for meg om jeg setter den i hvilemodus.

For meg hakker det ikke litt. Det hakker konstant og jeg blir nødt til å reloade videoen. Men jeg har merket at det er enkelte ganger videoene fortsetter med avspillingen som vanlig til tross for at PCen har vært i hvilemodus. Er det noen som vet hva som kan være feil?

 

Men nå har jeg også et annet problem som kan skyldes grafikkkortet. Jeg vet ikke om det er pga driveroppdateringen. HDMI-lyd alternativet i "Avspillingsenheter" (i Kontrollpanel) er borte. Og jeg får derfor ikke noe lyd gjennom HDMI kabelen. Vet noen hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

veldig off-topic, men er dere fornøyde med deres 5820TG ? Vil dere anbefale den om jeg skulle kjøpe den? Støyer den ved kontorarbeid? Hvor lenge holder batteriet da ?

Bortsett fra de feilene jeg har nevnt i denne tråden her, så må jeg si at jeg er fornøyd med den, spesielt når man tar prisen i betraktning. Det er ganske sjeldent den støyer. Og for meg holder batteriet mer enn lenge nok (uten at jeg har noen eksakt tid).

 

Høyreklikk på den hvite bakgrunnen og velg "Show disabled devices".

Har allerede prøvd det, men HDMI alternativet kommer fortsatt ikke fram. Men takk uansett. Noen som vet hva annet som kan være feil?

Endret av peas2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...